SiguesTU

Investiguem ODS amb el detectiu Hopper: Energia assequible i no contaminant (ODS 7) i Vida submarina (ODS 14)

Participants: Primària CS
Eix: Consums i hàbits saludables
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Pensament crític
Objectius:
  • Donar a conèixer als infants els ODS i ajudar-los a reflexionar sobre el desenvolupament sostenible i la justícia social.
  • Treballar els ODS Energia assequible i no contaminant i Vida submarina. 
ODS principals:

  • Energia assequible i no contaminant (ODS 7): garantir l'accés a una energia assequible, segura, sostenible i moderna per a tothom.
  • Vida Submarina (ODS 14): conservar i utilitzar de forma sostenible els oceans, mars i recursos marins per al desenvolupament sostenible.

Desenvolupament:

1- VISIONAT DEL VÍDEO: Qui diu la veritat?

Visioneu el vídeo amb l'alumnat i demaneu-los que anotin en un paper el nom dels dos ODS amagats (ODS 7, min 2:12; ODS 14, min 2:10). A partir d’aquí, els podeu demanar la resposta individualment o bé posar-los en grups per tal que es posin d’acord. El detectiu Hopper, després de rebre un anònim amb informació sobre centrals elèctriques, no pot assegurar que la informació sigui certa.

Ara que ja sabeu una mica més sobre l’habilitat de pensament crític:

  • Com penseu que la podem utilitzar en la vida quotidiana per contaminar menys i ser més sostenibles amb l’ús de l’energia?
  • I com ens pot ajudar el pensament crític per tenir cura de la vida submarina?

2- DINÀMICA: Els plàstics i els microplàstics

Una gran problemàtica de l’aigua del planeta ve del consum de plàstics i de la mala gestió dels residus. La majoria dels plàstics van a parar als rius i als mars, amb unes conseqüències molt greus. Per exemple, les deixalles de plàstics generen microplàstics que ingereixen animals i que estan començant a afectar les persones. Les conseqüències de la contaminació del mar són greus. Algunes d’elles són: extinció de la biodiversitat marina; animals que moren per la ingestió de plàstics i deixalles marines; augment de la temperatura de l’aigua, que provoca la disminució de l’oxigen i impedeix el desenvolupament de nombroses espècies i la mort de molts corals; contaminació de l’aigua, que pot provocar pluges àcides, etc.

Centrant-nos en el plàstic, un cop al mar, té dues característiques: flota i triga molts anys a degradar-se. El fet de que no sigui biodegradable té efectes nocius, ja que els bacteris i altres agents són incapaços de descompondre el plàstic. Hi ha 5 illes d’escombraries formades en la gran majoria per microplàstics: dues es troben al Pacífic, dues a l’Atlàntic i una a l’Índic. Molts d’aquests microplàstics també han arribat a l’intestí humà; en alguns països s’han fet anàlisis d’excrements de persones on se n’han trobat, per la qual cosa s’està investigant l’impacte d’aquests microplàstics en la salut humana.

Per poder treballar l’impacte dels plàstics i els microplàstics a l’aula us proposem el següent:

Després de veure els vídeos, podeu fer un petit debat amb preguntes com: Què en penseu del tema que plantegem? Com us fa sentir? De qui creieu que és la responsabilitat? Com us fa sentir veure que els plàstics i els microplàstics afecten la vida submarina i el planeta? I com us fa sentir veure que els plàstics i la contaminació que la humanitat fa arribar a la mar, finalment acaba repercutint en aquesta?

  • A continuació, els podeu fer buscar diferents tipologies de plàstics; també podeu projectar-ho per comentar-ho a l’aula a través d’aquesta pàgina d’internet o una altra.
  • Després els podeu proposar que durant un dia estiguin atents, des que es lleven fins que van a dormir, i anotin en un full tots els objectes de plàstic que fan servir per compartir-ho el proper dia. (Per exemple: raspalls de dents, envasos de menjar, motxilles, ampolles d’aigua, fundes de mòbil, etc.).
  • El proper dia, quan tinguin la llista feta, la podeu posar en comú dient quants n’ha trobat cadascú i els podeu classificar. A continuació, els podeu plantejar què podem fer per reduir el residu plàstic: reutilitzar o reciclar (també podem afegir-hi evitar l’ús del plàstic). Entre tota la classe podem fer un llistat d’accions al nostre abast per reduir els plàstics i els efectes d’aquests. Us deixem algunes idees: 1) reduir, reciclar o reutilitzar; 2) no llençar productes contaminants a rius i mars; 3) conscienciar-nos i educar-nos en nous hàbits més respectuosos i curosos; 4) reduir la quantitat de brossa que llencem; 5) no llençar coses inadequades al lavabo; 6) comprar de manera sostenible; 7) utilitzar productes ecològics per netejar la casa, etc.
  • Finalment us proposem posar en joc la creativitat i la paraula. Us proposem que cadascú escrigui un breu poema que expressi i ajudi a conscienciar el món sobre aquest tema. Quan els hagin creat, els podeu llegir tots. Per posar-hi més emoció, quan el llegeixin (d’un en un), podeu posar una música instrumental que us agradi.

3- PER ACABAR

I per ser conscients de la relació amb l’habilitat treballada, podeu fer la següent reflexió: deixar-nos portar pel dia a dia, actuar com hem fet sempre sense qüestionar-nos res, fer cas a tot el que ens diuen sense filtrar la informació, etc., són accions que ens allunyen del pensament crític i de poder ser persones més proactives en la vida quotidiana.

Per poder tenir cura de la vida submarina i contaminar menys com a habitants del planeta, us animeu a despertar el vostre pensament crític en els hàbits i rutines, per poder tenir cura de la vida submarina i evitar la contaminació en les accions diàries?

Font: Equip «Sigues tu»