SiguesTU

Investiguem ODS amb el detectiu Hopper: Aigua neta i sanejament (6) i Consum i producció responsables (12).

Participants: Primària CS
Eix: Consums i hàbits saludables
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Negociació i refús
Objectius:
  • Donar a conèixer als infants els ODS i ajudar-los a reflexionar sobre el desenvolupament sostenible i la justícia social.
  • Treballar els ODS Fi de la pobresa i Fam zero.
ODS principals:

  • Aigua neta i sanejament (ODS 6): Garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l’aigua i el sanejament per a totes les persones.
  • Consum i producció responsables (ODS 12): Garantir modalitats de consum i producció sostenibles.

Per simplificar la proposta, plantegem treballar 2 ODS en aquest vídeo. Tot i així, és possible que hi trobeu diversos ODS, ja que aquesta és la seva naturalesa i és difícil separar-ho. L’objectiu pedagògic és oferir diferents oportunitats d’aprenentatge per treballar els 17 ODS al llarg dels diferents vídeos de la sèrie Investiguem ODS amb el detectiu Hopper.

Desenvolupament:

1- VISIONAT DEL VÍDEO: No, gràcies!

Visioneu el vídeo amb l’alumnat i demaneu-los que anotin en un paper el nom dels dos ODS amagats (ODS 12, min 1:40; ODS 6, min 2:03). A partir d’aquí, els podeu demanar la resposta individualment o bé posar-los en grups per tal que es posin d’acord.

El detectiu Hopper decideix rebutjar l’aigua que li ofereix la venedora. Enllaçant amb la història del vídeo podeu generar debat i reflexió sobre l’aigua embotellada. Beveu aigua de l’aixeta o embotellada? Tenint en compte que el 99,5 % de l’aigua de l’aixeta a casa nostra és potable, hi ha algun motiu per beure aigua embotellada o es tracta de pur màrqueting? Feu servir ampolles de plàstic petites o cantimplores? Quins problemes generen els plàstics de les ampolles d’aigua? Podeu proposar un repte: Podeu fer com el detectiu Hopper i dir prou al consum d’ampolles de plàstic petites que utilitzeu?

Ara que sabeu una mica més sobre l’habilitat de negociació i rebuig, creieu que és important saber rebutjar amb respecte aquells comportaments o actituds que perjudiquen la salut del nostre planeta? Si callem, serem còmplices d’acabar amb els recursos naturals de la terra? Hem de posar sobre la taula els nostres interessos i necessitats com a éssers humans i la salut del planeta i pactar conjuntament un model de vida que permeti un consum més responsable dels recursos naturals.

2- REFLEXIÓ PERSONAL

Demaneu a l’alumnat que faci una relació de les situacions en què utilitza aigua al llarg del dia i que reflexionin sobre si en fan un consum responsable. Els podeu guiar amb aquestes preguntes: Creus que podries reduir-ne el consum? Quines actuacions a nivell individual fas per un consum més responsable? Quants litres d’aigua creus que consumeixes en un dia? Poseu-ho en comú i genereu debat. Podeu fer una relació de totes les petites actuacions que fan per reduir-ne el consum.

3- DINÀMICA: Una gota d'aigua importa

L’objectiu és prendre consciència del valor de l’aigua i de la importància de fer-ne un consum responsable. Què significa tenir accés a l’aigua potable i per què és important? Tots els éssers humans tenen dret a tenir accés a l’aigua potable i a un sanejament adequat per sobreviure. Escolteu i analitzeu la lletra de la cançó Agua. És un cant d'amor a l'aigua, la natura i la humanitat. Ha estat composada per Shuarma, amb lletra seva i de Benjamín Prado, i interpretada per Elefants i Manolo García. Contribuirà a la tasca de l'ONG Oxfam Intermón per portar aigua neta a poblacions que la necessiten.

L’ús domèstic representa un 14 % del consum d’aigua a Catalunya. Saps quanta aigua consumim? Rentant-nos les mans, 2-18 litres; buidant la cisterna del vàter, 6-10 litres; dutxant-nos, 30-80 litres; omplint la banyera, 200-300 litres... Per prendre consciència, podeu demanar que facin d’investigadors privats a les seves llars i calculin la petjada hídrica que deixen. Feu grups i proposeu-los que entre tota la classe investiguin la petjada hídrica que deixen a l’escola i busquin actuacions que poden fer per reduir-ne el consum. Cada grup es pot centrar en una tasca concreta, com:

  1.  Identificar i relacionar totes les situacions i activitats que requereixen aigua durant la jornada escolar.
  2. Investigar si l’alumnat en fa un consum responsable.
  3. Identificar què podrien millorar.
  4. Buscar recursos d’estalvi per reduir el consum d’aigua domèstica (mecanismes reductors, airejadors, difusors, limitadors de recorregut...).

Compartiu la feina feta per cada grup i animeu a desenvolupar alguna de les accions proposades més enllà d’aquesta activitat introductòria.

4- PER ACABAR

I per ser conscients de la relació amb l’habilitat treballada, podeu fer la següent reflexió: Som responsables de la salut del planeta, tenim moltes oportunitats per contribuir-hi i a vegades no fem ni diem res. Recordeu que podem aprendre a rebutjar amb respecte el consum no responsable d’aigua potable. Us animeu a tancar l’aixeta quan us esteu ensabonant? Podríeu engrescar la vostra família a fer-ho?

Font: Equip «Sigues tu»