L’objectiu d’aquestes activitats és que, després del visionat de l'obra de teatre, l’alumnat de CS pugui reflexionar sobre el que els agrada i el que no i les coses que els generen benestar.
Activitats teatre «Dr Hopper»
1- ACTIVITAT: LA FÓRMULA DE LA FELICITAT
Aquesta activitat té com a objectiu afavorir la cohesió grupal. La conclusió a la qual arriba el Dr. Hopper al final de l'espectacle és que tothom guanya el concurs; per tant, la força és en tot el grup. Per reforçar-ho, podeu demanar a l’alumnat que individualment responguin les preguntes següents:
- Quina és la millor qualitat que puc aportar al grup classe?
- Què em fa feliç quan estic amb els companys i companyes a l’escola?
Per fer-ho, podeu utilitzar la dinàmica de la teranyina de manera que enllaceu cada aportació amb una altra, fent visible que totes aquestes qualitats són necessàries dins del grup. La teranyina que es forma representa visualment aquesta cohesió. Per fer-ho necessitarem un cabdell de llana o similar; comença una persona amb la seva aportació i llença la corda enrotllada a un altra persona del grup, qui haurà de dir també la seva i llençar el fil a un altre company o companya, i així successivament fins que tothom hagi dit el que vol.
Un cop decidit, ho podeu escriure i enviar-ho per correu a info@siguestu.cat i el Dr Hopper us contestarà. Us demanem que feu 1 sol correu per tot el grup.
2- ACTIVITAT: DINÀMICA A PARTIR DE LES PREGUNTES DEL CONCURS
Aquesta activitat consisteix a escollir algunes preguntes de les que fa el Dr. Hopper al concurs (les trobareu a l'ANNEX) i generar un diàleg amb el grup. L'objectiu es prendre consciència que tots i totes tenim diferents maneres de ser, coses que ens agraden i d'altres que no i per tant la base d'una bona convivència és el respecte. Us proposem dues maneres de dinamitzar el debat:
- Dinàmica Bingo!: Cada alumna/e anotarà les respostes individuals a 4 de les preguntes proposades. Llavors tothom es posa dempeus i es mou per l’aula. Es tracta que cadascú trobi companys i companyes que coincideixin amb alguna de les seves respostes. Un cop un participant té el nom d’una persona diferent que coincideixi en les 4 respostes, ha de cridar «BINGO!» i dir quina persona ha trobat per a cada pregunta.
- Dinàmica enquadrats: L'aula es separarà en 4 espais imaginaris. La persona docent llegirà la pregunta que esculli i cada alumna/e s'haurà de situar a cada cantonada en funció de la resposta A,B, C o D. Un cop situats podem preguntar a l'alumnat perquè han escollit aquesta opció i si volen canviar.
Les preguntes següents poden servir de guia pel diàleg posterior: Hi ha alguna cosa d’algun company que no sabíeu? Us ha sorprès alguna coincidència? Heu vist si amb alguna persona amb la qual no parleu gaire coincidiu en alguna cosa? Què us fa pensar, això? De vegades no ens apropem a algú perquè ens cau malament, però en realitat no el coneixem. Per què creieu que passa, això? Alguna vegada us ha caigut malament algú i quan l’heu conegut heu canviat d’opinió? Què creieu que heu après, amb aquesta dinàmica?
3- ACTIVITAT 3: CONTRA EL VIRUS DEL MAL ROTLLO
Aquesta acttivitat consisteix a posar una capsa o un pot en un espai visible de l'aula. Cada vegada que algun alumne/a detecti alguna cosa que podria fer perillar el bon clima de l'aula (algun simptoma del virus) ho escriu en un paper i ho posa a dins del pot. Al final de la setmana s'obre el pot i es llegeixen els "simptomes". A continuació es fa una pluja d'idees de possibles "tractaments" que ajudin a desactivar el virus del mal rotllo.
ANNEX: Preguntes i possibles respostes del concurs
1. Si un company/a fa una cosa que no t’agrada, com podries expressar el teu punt de vista?
a) Prefereixo ignorar-lo de moment, si ho torna a fer ja pensaré com actuar.
b) Exposant la meva opinió de manera clara i tranquil·la, escoltant també la seva visió.
c) Ho comento amb els companys/es per veure si algú pensa com jo i així dir-li plegats.
d) Cap de les anteriors. Explica què faries.
2. En un sorteig guanyes 100 € i te'ls pots gastar en el que vulguis. Què fas?
a) Els inverteixes en tu (en joguines, roba...). És una bona oportunitat per comprar-te el que vols.
b) Demanes consell als pares, ja que sempre t'ajuden a prendre bones decisions.
c) Els comparteixes amb familiars i amics fent un berenar, anant al cinema...
d) Cap de les anteriors. Explica què faries amb els diners.
3. Has de fer un treball en grup a l'escola. Quins companys i companyes esculls?
a) Els meus millors amics i amigues.
b) Les persones que en saben més del tema.
c) Les persones més sociables i divertides.
d) Cap de les anteriors. Indica qui escolliries.
4. T'has compromès a fer feina a casa i els amics et vénen a buscar. Què fas?
a) Primer acabes la feina i després surts.
b) Tens moltes ganes de sortir. Negocies amb els pares per fer la feina més tard.
c) Dius als amics que t'ajudin a fer la feina i, un cop acabada, sortiu tots plegats.
d) Cap de les anteriors. Explica què faries.
5. Quan tens un problema...
a) L'expliques als pares, perquè ells sempre t'ajuden.
b) Reflexiones tu sol per trobar la solució.
c) Demanes ajuda a amics i amigues.
d) Cap de les anteriors. Explica què fas quan tens un problema.
6. Què faries si algú de la teva classe t'estigués molestant constantment a causa de qui i com ets?
a) Ignorar-ho i continuar amb la meva vida.
b) Parlar amb un mestre/a sobre el que passa i buscar ajuda.
c) Explicar-ho a casa.
d) Cap de les anteriors. Explica què faries.
7. Normalment t'entens millor amb persones...
a) A les quals els agrada estar tranquil·les i jugar pausadament.
b) Que són molt actives i a les quals els agraden els jocs amb moviment.
c) Xerraires, amb les quals puc parlar dels temes que m'interessen.
d) Cap de les anteriors. Indica amb quines persones t'entens millor.
8. Com t'agrada que siguin les teves relacions amb els altres?
a) Basades en el respecte i en ajudar-nos mútuament.
b) Basades en la tranquil·litat i la calma. M'agrada estar sol de tant en tant.
c) Basades en l'amor, l'afecte i la diversió.
d) Cap de les anteriors. Digues com t'agrada que siguin les relacions amb els altres.
9. Quines activitats extraescolars t'agraden més?
a) Les relacionades amb els esports d'equip, com el bàsquet, el futbol o el vòlei.
b) Les relacionades amb esports individuals, com el tenis, el judo o l'atletisme.
c) Les relacionades amb activitats artístiques, com el ball, el dibuix o la música.
d) Cap de les anteriors. Digues quines activitats t'agraden més.
10. Ets una persona...
a) Més aviat tranquil·la.
b) Nerviosa i activa.
c) Ni molt tranquil·la ni molt nerviosa.
d) Cap de les anteriors. Indica com ets.