SiguesTU

Drogues i vehicles

Participants: ESO 3r i 4t
Eix: Consums i hàbits saludables
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Presa de decisions i resolució de problemes
Objectius:
  • Contribuir a sensibilitzar l'alumnat en relació als perills de conduir sota l'efecte de les drogues a través de l'entrenament de l'habilitat de presa de decisions i solució de problemes. 
Material i recursos:
  • Papers / Bolígrafs
  • Pissarra / Retoladorsç
  • Ordinador / Projector
Desenvolupament:

1- PRESENTACIÓ

Començarem establint el dispositiu grupal per tal que aquesta sessió es pugui desenvolupar correctament i puguem propiciar un espai de confiança, cura i seguretat. 

Introduirem l’habilitat de presa de decisions i solució de problemes fent preguntes com: Què deu voler dir prendre decisions? En preneu moltes? És fàcil? De què depèn? Com ho feu per prendre les decisions més difícils? Com us sentiu quan decideixen per vosaltres?

Demanarem a l’alumnat que marquin amb l’alçada de la mà com de fàcil els resulta prendre decisions (a prop del terra seria 0, a dalt amb el braç estirat seria 10). Continuarem fent una roda on hauran de dir el seu nom i, si poden, compartir una decisió que per ells/es va ser important.

Explicarem al grup que avui venim a parlar de la presa de decisions en relació amb el consum d’alcohol i drogues i la conducció de vehicles.

Què són les drogues? Les drogues són substàncies que, quan s’introdueixen en l’organisme, actuen sobre el sistema nerviós central. Això provoca canvis que poden afectar la conducta, l’estat d’ànim o la percepció. Les més consumides són: tabac, alcohol, psicofàrmacs, cànnabis, cocaïna, heroïna, èxtasi, bolets al·lucinògens. Font: Canal salut Generalitat de Catalunya.

El consum d’alcohol és un dels factors de risc més freqüentment implicats en els accidents de trànsit. Està present entre el 30% i el 50% dels accidents mortals. Alguns medicaments poden afectar la conducció, produir somnolència i disminuir els reflexes. Entre aquests trobem: ansiolítics, antidepressius, antigripals, medicaments per a l’al·lèrgia...El consum de drogues il·legals no és tan freqüent, però està relacionat amb aproximadament el 10% dels accidents més greus. Pel que fa al tabac, fumar mentre es condueix disminueix els reflexes i la capacitat de reacció, a més de poder produir fatiga i irritació ocular. Font: DGT

Llençarem alguna pregunta per introduir el tema i veure la sensibilitat del grup:

  • Coneixeu alguna persona que hagi conduït sota els efectes d’alguna droga?
  • Heu pujat a algun cotxe o moto estant la persona conductora sota els efectes d’alguna droga?
  • Coneixeu algú que hagi tingut un accident?
  • Com ho veieu? Què els pot portar a conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues?
  • Creieu que us pot passar? Per què?
  • Creieu que es pot evitar? Com?

2- DINÀMICA: VÍDEO

Explicarem al grup que mirarem un vídeo curt.

Un cop vist el vídeo, els demanarem que es posin per parelles i contestin les següents preguntes:

  • Quins aspectes creieu que porten en Carlos a tenir l’accident?
  • Quines conseqüències hi ha hagut?
  • Com creieu que se sent?
  • Hauria pogut actuar diferent? Com?

DINÀMICA: CAMMPANYA DE SENSIBILITZACIÓ

Demanarem a l’alumnat que facin grups de 3 persones. Els direm que són treballadors/es de la Direcció General de Trànsit, del Departament de Sensibilització i Prevenció. Entre tot l’alumnat hauran de preparar una campanya de sensibilització per a joves, amb l’objectiu de reduir els accidents i les morts en la conducció. Donarem a cada grup un dels següents temes:

  1. Atenció interna. Com fomentarem la revisió personal?
  2. Rellevància social. Quina és la rellevància social del problema?
  3. Fortaleses: quines són les fortaleses per afrontar el problema?
  4. Comprensió del fenomen: quina és la problemàtica?
  5. Mirada: des d’on volem mirar-ho?
  6. Posicionament: quin és el discurs?
  7. Afrontament resilient: com volem que siguin les relacions i els vincles?
  8. Rols: amb quina mirada veiem els rols principals?
  9. Activació de les alertes: què proposem?

Deixarem una estona per a cada grup i després els demanarem que s’agrupin per posar-ho tot en comú, per veure si han repetit temes i, si cal, refer algun dels punts. Ajuntarem els grups de la següent manera:

  • Relacionat amb el sentir: preguntes 1, 2 i 3
  • Relacionat amb el pensar: preguntes 4, 5 i 6
  • Relacionat amb el fer: preguntes 7, 8 i 9

Un cop treballat per grupets tornarem al grup classe, compartirem el que s’ha parlat i mirarem si hi ha coherència entre tot plegat.

Si hi hagués temps es podria continuar elaborant un tríptic, escollint frases clau i fent sortir tots els aspectes.

En aquest enllaç teniu un exemple d’un campanya de prevenció dels accidents de trànsit que es va fer el 2010. Va ser un anunci molt innovador en aquell moment, ja que sortia del discurs de por i se centrava en el dolor dels familiars de les víctimes. 


 

TANCAMENT:

Demanarem a l’alumnat de fer una roda on comparteixin com se senten després de la sessió d’avui i com creuen que podran afrontar aquestes decisions d’ara endavant.

Font: Equip «Sigues tu»