SiguesTU

Poder i privilegis

Participants: ESO 3r i 4t
Eix: Convivència
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Pensament crític
Objectius:
  • Reflexionar amb l’alumnat sobre el poder i el privilegi a través de l’habilitat de pensament crític.
Material i recursos:
  • Papers / Bolígrafs
  • Pissarra / Retoladors
Desenvolupament:

1- PRESENTACIÓ 

Començarem col·locant-nos en dispositiu grupal per tal que aquesta sessió es desenvolupi correctament i propiciar un espai de confiança, cura i seguretat.     

Explicarem que en aquesta sessió es proposa l’entrenament de l'habilitat de pensament crític, remarcant la importància de què cadascú tingui una opinió pròpia sobre el que passa al seu voltant.  

Farem una ronda de noms i demanarem a l’alumnat si poden compartir en quin espai de la seva vida creuen que tenen poder. Un espai on poden ser ells/es mateixos/es, on se’ls escolta i se’ls valora... 

Potser els resulta difícil trobar-lo; anotarem a la pissarra (1a columna) el nombre de persones que diuen «no ho sé» i també les que diuen algun espai. Si es repeteixen hi posarem palets. Demanarem a algú de la classe que ho vagi escrivint a la pissarra. 

2- DINÀMICA: QUINA RELACIÓ TINC AMB EL PODER?

Abans d’iniciar la següent activitat demanarem si poden definir el concepte de poder. Acompanyarem al grup en la construcció d’aquesta definició. 

Poder: és la capacitat d’influir, controlar o prendre decisions que afecten altres persones o situacions. Segons Foucault (1975), el poder no és només una estructura jeràrquica o institucional, sinó una xarxa de relacions que es distribueix per tota la societat. El poder circula, s’exerceix en accions quotidianes, i es manifesta fins i tot en les formes més subtils de control. Pot sorgir del coneixement, de la força, de la posició, de la influència social, etc. Alguns exemples serien: un professor té poder per posar notes, un líder té poder per decidir què fa el grup.

Anotarem a la pissarra, o demanarem a algú altre que ho faci, els factors que creuen que atorguen poder o privilegi a una persona (2a columna). Podrien sortir, entre altres:

  • Informació
  • Autoconfiança
  • Confiança en el grup 
  • Seguretat
  • Classe social
  • Color de la pell o ètnia
  • Capacitisme
  • Edat
  • Gènere
  • Identitat i orientació sexual

És possible que ens diguin que depèn del context. Ho aprofitarem per donar-los la raó i introduir la teoria de la següent dinàmica. 

3- DINÀMICA: I EL MEU RANG?

Explicarem, breument, la teoria. Anotarem a la pissarra (3a columna) els títols (tipus de rangs) i alguna paraula que els expliqui: 

El rang o poder es refereix al conjunt o la suma de privilegis que una persona té en un determinat sistema o context social/interpersonal. Pot ser après o heretat, és relatiu, sempre és "amb relació a" i és dinàmic. L'entendríem com la  posició que una persona ocupa dins una jerarquia (estructurada segons autoritat, experiència o antiguitat).   

Visiblement cada organització (centre educatiu, classe, claustre, equip esportiu, família, amistats...) té una estructura de poder. És part del poder posicional. A nivell invisible també hi ha una estructura de poder, que és més dinàmica i fluida. 

Un cop explicat això, demanarem a l’alumnat si volen afegir algun espai o factor a les dues columnes inicials. 

A continuació farem la dinàmica que pretén que l’alumnat prengui consciència del seu poder. Demanarem a l’alumnat que formi una fila, un al costat de l’altre, en un lateral de l’aula. Hauran de poder avançar passos o tirar enrere. La dinàmica es fa amb els ulls tancats. 

La facilitadora anirà dient les següents frases i hauran de fer una passa endavant (menys quan digui «enrere»). Pot ser una passa molt llarga o bé curta… 

És important tenir en compte que es necessita un espai ampli per a fer aquesta sessió. Per tant, recollir bé l’aula, anar a fora el pati, pavelló... o algun altre indret del centre on l’alumnat es senti còmode.

*Si el grup mostra faltes de respecte i agressivitat entre companys/es, es recomana fer-la per escrit (posant 1 o -1 en un full i després comptabilitzant i compartint els resultats finals). 

Rang Social Global:  

  • Tens entre 18 i 65 anys  
  • Ets el/la gran de l’institut
  • Et consideres i ets llegit/da.  
  • Ets heterosexual  
  • Ets migrant i/o racialitzat/da (enrere)  
  • Treus bones notes
  • Tens feina o accés a diners per a la teva autonomia.  
  • Tens alguna condició de salut física o algun diagnòstic de salut mental/patiment psicològic (enrere)  
  • El teu aspecte físic respon als cànons de bellesa  
  • No tens parella (enrere)  
  • Provens d’una classe socioeconòmica mitjana o alta  
  • No tens una xarxa de suport (enrere) 
  • Pateixes pels diners (enrere)  
  • Saps que si et fa falta no et podran donar suport econòmic (enrere) 

Rang Psicològic i espiritual:  

  • Et sents bé amb tu mateix/a  
  • Et coneixes, saps identificar què et passa i com et sents 
  • Tens habilitats i capacitat per relacionar-te i conèixer gent nova  
  • Et compares sovint amb altres persones i penses que hauries de ser diferent (enrere)  
  • Sents que tens eines per afrontar les adversitats  
  • Estàs en un moment de crisi (enrere)  
  • Et sents connectat/da amb un sentit profund a la vida, alguna cosa que et transcendeix  
  • Tens la sensació que estàs on vols estar i fent el que vols 

Rang Contextual:  

  • Tens capacitat de poder dir, fer i expressar (o no) el que vols  
  • Ets algú a qui s’escolta, la teva opinió compta  

3- TANCAMENT:

Per acabar la sessió, farem una ronda final on cada alumne/a compartirà una paraula o una reflexió que expressi com pot fer servir el seu poder personal per millorar el seu entorn. 

Aquest moment ens convida a pensar en accions petites, però significatives que podem fer en el nostre dia a dia. És una oportunitat per posar en pràctica el pensament crític, reconèixer les nostres capacitats i connectar-les amb situacions reals que vivim en el grup. 

Alguns exemples poden ser: 

  • Escoltar més i millor als altres 
  • Proposar activitats amb cost econòmic baix per incloure tothom 
  • Donar veu a qui li costa expressar-se 
  • Ajudar a resoldre conflictes amb idees constructives 
  • Ser més pacient o empàtic amb els companys 

Quan compartim, demanarem que cada persona relacioni la seva paraula o reflexió amb alguna situació concreta que viu o ha viscut dins del grup. Això ens ajudarà a fer que el compromís sigui més real i aplicable. 

Aquest tancament ens permet reconèixer que tots i totes tenim poder per influir positivament en el nostre entorn, i que utilitzar-lo amb consciència pot generar canvis valuosos. 

Font: Creació: «Fil a l’Agulla», adaptació feta per l’equip «Sigues tu»