Prevenció abús sexual «És el meu cos» - SESSIÓ 3: M'agrada, no m'agrada.
- Abans de començar: Els expliquem que per fer aquesta sessió disposem l’aula diferent, aqixí que els convidem a que entre totes col·loquin l’aula de manera que puguem seure en forma d'U amb les cadires i deixant un espai diàfan.
- A l’inici de la sessió demanarem com se senten a través de pictogrames, emoticones o similars. Repetirem la pregunta al final de cada sessió per observar possibles canvis emocionals.
- Recordatori: fem un recordatori de la sessió anterior.
1- ABRAÇADES ENSUCRADES
Primer de tot els proposem que, perquè la dinàmica pugui donar el seu fruit, és important el silenci, escoltar-se a un/a mateix/a i escoltar. Només parlem per fer la pregunta i respondre amb la persona que trobem.
Caminem per l’espai i quan ens trobem algú li preguntem: - Em vols fer una abraçada?. Podem decidir que sí o que no.
Els diem que un cop hem trobat una persona n'hem de buscar de noves, no podem repetir.
Veurem que durant la dinàmica hi ha persones a qui els encanten les abraçades i altres a qui no; també podem observar alguns infants que són evitats pels companys/es i altres que estrenyen molt fort. Podem acompanyar la dinàmica amb música per a emocionar-se que trobareu a l’apartat de recursos a l’inici de la fitxa.
Quan acabem iniciem un debat fent aquestes preguntes:
- Com us heu sentit amb aquesta dinàmica?
- Per fer una mirada general... A qui li agrada rebre abraçades? A qui no?
- Pot ser que hi hagi persones a qui no els agradin les abraçades, però que segons amb quines persones sí?
- Quan alguna persona us ha dit que no, com us heu sentit vosaltres? Heu pogut respectar que no volgués l’abraçada?
- En tots els moments us agraden les abraçades?
- Quin tipus d’abraçada us agrada més?
- Ha estat fàcil o difícil dir que no? Per què?
A tenir en compte una mirada en clau de gènere mentre acompanyem el debat.
Seguidament, els podem proposar de repetir la dinàmica, amb el mateix procediment, però si algú no vol una abraçada, preguntar si vol alguna altra cosa, com per exemple picar de mans, fer una volta, etc. És important respectar, tal com hem fet amb les abraçades, l’escolta del que necessito i com em sento, l’escolta de l’altre/a i no repetir persona. En aquest cas, podem fer 3 propostes diferents a la persona que ens trobem, si ens diuen que no a totes, seguim caminant per l’espai fins que ens trobem amb una altra persona. Després d’aquesta segona part, podem obrir de nou un espai per veure si ha canviat alguna cosa i com se senten les persones que no volen abraçades quan els donen altres opcions per saludar, contactar amb l’altre/a, etc.
2- EM RESPECTO / ET RESPECTO
Repartim a cada infant els dibuixos/siluetes del cos humà. Els proposem que cada infant hi dibuixi i/o hi pinti les parts del cos que consideri que completen el dibuix.
Seguidament els hi mostrem dos sobres:
- Un sobre on posarem les zones del cos íntimes
- Un sobre on posarem les zones del cos per compartir.
Un cop hagin pintat/dibuixat les parts del cos i tinguin els sobres, els proposarem que retallin les parts al seu gust.
Per a fer-ho, les criatures han de pensar:
- Quines parts del meu cos per mi són íntimes i per tant, no vull que em toqui ningú. Posarem totes aquestes parts al sobre íntim. (Aquí hi posarem les parts del cos que han retallat i que cada infant consideri que són íntimes per a ell/a).
- Quines parts del meu cos no em fa res que em toquin. Posem totes aquestes parts al sobre per compartir. (Aquí hi posarem les parts del cos que han retallat i que cada infant consideri que no li fa res compartir).
És recomanable no donar massa informació per no influenciar-los, però si veiem que hi ha alguna dificultat, podem posar algun exemple més subtil com: els braços i el tronc els poso al sobre de compartir perquè m’agrada fer abraçades, o no, per contra, no m’agrada que em facin abraçades i, per tant, els braços i el tronc els poso al sobre íntim. O per exemple, com que no m’agrada que em donin la mà poso les mans al sobre íntim.
És important deixar molt clar que aquesta activitat és individual, ja que cada infant ho pot sentir de manera diferent i, com que es tracta d’espais vitals i íntims, caldrà respectar molt la decisió de cadascú. Per tant, procurem crear un ambient de respecte i sense judicis.
Un cop han distribuït les parts del cos en els sobres, qui vulgui pot compartir amb la resta del grup com les ha organitzat i per què. A partir d’aquí podem generar un debat/reflexió per treballar el fet de posar límits, saber què m’agrada i què no m’agrada, que vull que em respectin i que és important que jo respecti, etc.
Per a fer-ho us proposem les següents preguntes:
- Ens ha costat repartir les parts del cos en els diferents sobres? Per què?
- Les parts del cos que hem posat a compartir, les compartim amb tothom o només amb unes persones en concret?
- Canvia si estem davant d'una persona o una altra? I si és un amic/amiga? I si és una persona adulta? I si és un familiar o referent?
- Ens ha passat que alguna vegada hem hagut d’abraçar algú o fer-li un petó i no ens venia de gust? Com ens hem sentit? Què sentim en dir que no? Podem sentir por a dir que no? Com podem solucionar-ho?
- És possible que hi hagi un dia que no vulguem que ningú ens abraci? O que ens vingui de gust fer abraçades a unes persones i a unes altres no?
Alternativa: es proposa que formin parelles i es reparteixen gomets verds i vermells. Un dels infants de la parella farà preguntes a l’altre sobre si li pot tocar diferents parts del cos, una a una (per exemple: Et puc tocar el braç? O el nas? O la cama?). En cas afirmatiu, qui pregunta enganxarà el gomet verd a la zona del cos de l’altre i quan la resposta sigui negativa, li donarà el gomet vermell perquè se l’enganxi ell/a mateix/a. A continuació es fa un canvi de rols.
Incidir en el treball amb límits i consentiment, d’una forma clara i concisa: no tocar els companys/es a les zones íntimes i no deixar que em toquin en aquestes zones... Recordem que en el cas de menors NO HI HA CONSENTIMENT MAI i, per tant, el missatge ha de ser rotund quant als límits dels altres i d’un mateix/a.
Explicarem també que, independentment de les parts íntimes o no íntimes, si no volem que ens toquin, no ens han de tocar encara que siguin parts no íntimes. És important treballar el respecte cap a l'altre també.
Vídeo: Després de les dinàmiques podem mirar el vídeo de Kiko i la mà i els proposem que comparteixin què ha passat al vídeo i a partir d’aquí generar debat.
Els oferim uns minuts perquè pensin una paraula, una frase, una expressió, etc. que doni força, ànims i els faci sentir-se bé amb si mateixos/es.