- Ser conscients dels diferents usos que es fan de les pantalles.
- Discernir quan aquests usos són saludables i quan no.
- Generar estratègies per tal de fer un bon ús de les pantalles.
Pantalles - Ús i abús
1- PRESENTACIÓ
Començarem establint el dispositiu grupal per tal que aquesta sessió es pugui desenvolupar correctament i puguem propiciar un espai de confiança, cura i seguretat.
Fem una ronda on els preguntem quin ús fan de les pantalles i els diem que no poden repetir-ne cap (a veure si ho aconsegueixen). A continuació presentarem la temàtica de la sessió (ús i abús en relació a les pantalles): Què creieu que treballarem avui tenint en compte el títol de la sessió?
A la vegada presentarem l’habilitat de presa de decisions i resolució de problemes, la qual es treballarà transversalment durant tota la sessió. Ens podem ajudar d’aquestes preguntes per acompanyar a reflexionar:
- Quina relació pot tenir la presa de decisions amb l’ús i abús amb relació a les pantalles?
- Quines decisions podem prendre amb relació a les pantalles?
- Quins problemes ens podem trobar? I quins beneficis?
2- DINÀMICA: QUÈ FEU PER DIVERTIR-VOS?
Fem grups de 5 persones. Cada grup es col·locarà al voltant d’una taula. Davant la consigna «Què feu per divertir-vos» hauran de fer una llista, col·locar cadascuna de les opcions en un post-it i enganxar-los a la seva taula.
Després d’uns 5 minuts, canviarem de taules. En la següent, hauran de seleccionar aquells post-its que estiguin relacionats amb les pantalles i separar-los de la resta.
Posarem en comú el resultat. Podem acompanyar-ho amb preguntes com:
- A què dediqueu més temps?
- Feu totes aquestes activitats?
- Quant temps hi destineu? És el temps que us agradaria?
- Quant temps destineu a les pantalles? És el temps que us agradaria?
3- DINÀMICA: QUI COM JO
A partir del que hem treballat a la dinàmica anterior, farem una dinàmica per visualitzar què ens passa quan l’ús de les pantalles es converteix en abús, detectant els indicadors que ens adverteixen d’aquest abús.
Col·locarem les cadires en rotllana. N’hi ha d’haver una menys de les persones que som en total. Qui està sense cadira (pot començar la facilitadora) es col·loca al mig de la rotllana de cadires i diu: «Qui com jo…Acaba amb els ulls cansats després d’utilitzar molta estona les pantalles». En aquest moment tothom a qui li passi el mateix, s’ha d’aixecar de la cadira i asseure’s en una altra cadira de la rotllana (no s’hi val seure a les cadires dels costats). La persona que estava al mig també s’ha d’asseure en una cadira.
La persona que es queda sense cadira se situa al mig de rotllana i tornem a començar. Si diem una frase amb la qual no s’hi identifica ningú, la consigna és que tothom es canvia de cadira.
Alguns exemples podrien ser:
- Sovint tinc discussions amb la família/tutors/professorat.
- Passo més de 4 hores al dia davant d’una pantalla (sumant les hores lectives i les de lleure).
- Sovint no dormo prou hores.
- Només em sento lliure/feliç quan faig servir xarxes/videojocs.
- Em fan mal els ulls/l’esquena/les mans a causa de les hores que estic davant de la pantalla.
- No tinc altres aficions/interessos.
- M’oblido o deixo de banda fer deures/tasques de casa/cites amb algú...
- Les úniques relacions íntimes o de confiança que tinc són a través de les pantalles.
- Sempre ho prioritzo per davant de quedar amb amistats.
- Si no puc dedicar-hi les hores que vull m’irrito/m’enfado/estic susceptible.
4- REFLEXIÓ I TANCAMENT
Tenint en compte tots els aspectes que s’han anat veient durant tota la sessió, proposarem a l’alumnat que cadascú escrigui un repte personal per millorar la seva relació amb les pantalles. Proposarem de manera voluntària si alguna persona ho vol compartir.
Per acabar de tancar podem demanar què podem fer com a classe per ajudar-nos, com per exemple:
- Fomentar la diversitat d’activitats.
- No victorejar qui és líder en un joc.
- No menystenir qui no és molt bo jugant o acaba de començar.
- Parlar d’altres coses.
- No presumir quan passem hores jugant.
- Limitar l’ús d’espais i hores destinades a pantalles.
- Dir-nos les coses entre nosaltres (Ostres, fa estona que estàs amb el mòbil i no em fas cas...).