SiguesTU

Ai, l'amor...

Participants: ESO 1r i 2n
Eix: Sexualitats
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Empatia
Objectius: Reflexionar amb l’alumnat sobre l’amor i els mites romàntics que se li associen, a través de l’habilitat de l’empatia.
Material i recursos:
  • Papers / Bolígrafs
  • Pissarra / Retoladors 
Desenvolupament:

1- PRESENTACIÓ 

Començarem col·locant-nos en dispositiu grupal i establint acords com a grup perquè aquesta sessió es pugui desenvolupar correctament i puguem gaudir d’un espai de confiança, cura i seguretat.

Introduirem l’habilitat i la relacionarem amb l’amor. En altres sessions es treballa l’amor cap a nosaltres mateixos/es, aquesta sessió és per treballar l’amor amb les altres persones. Quan tenim ganes d’apropar-nos a algú, d’intimitat, els sentiments poden ser molt intensos. El desig, la necessitat que ens estimin, la vergonya, el rebuig o la por al rebuig. Quan quelcom és tan intens, és més fàcil passar els límits propis o els d’altres i podem oblidar-nos de l’empatia.

Un cop acabada la introducció, els demanarem que facin una roda de noms i que expliquin com se senten avui. Recalcarem la importància de saber com estem i què necessitem. 

2- DINÀMICA: QUÈ EN PENSEM, DE L'AMOR? 

Repartirem mig foli a cadascú. Els demanarem que dibuixin què és l’amor per a ells/es.

Col·locarem els dibuixos al centre del cercle i farem diverses preguntes per animar el debat i inspirar la reflexió. Així, anirem identificant els mites de l’amor romàntic. No ens interessa saber qui ha fet què, sinó amb quins símbols pensem l’amor en aquest grup.

  • Què us sorprèn d’aquests dibuixos?
  • Hi ha alguna cosa que es repeteixi?
  • Què us crida l’atenció?

IDEES PER A DINAMITZAR:

Dibuixem molts cors. L’amor com un sentiment elevat que no té a veure amb els pensaments ni amb la sexualitat. Només sentim l’amor al cor? És un sentiment, però els sentiments no passen només al cor. El sentim a tot el cos: la panxa, el reg sanguini, la suor, tremolors, pensaments, genitals, calor, fred…

L’amor com una vivència ideal. Com són aquests cors? Són simètrics, uniformes, nets, els pintaríem tot del mateix color? L’amor és així? En l’amor també hi ha conflictes, moments de més eufòria i altres de més calma, no sempre ens sentim igual amb les persones.

Cor/Cupido. Els cors fletxats. D’on surt aquesta fletxa? Qui l’ha disparat? Expliquem en comú el mite i ens preguntem si existeix l’amor a primera vista, si sempre és així quan ens enamorem, què ens fa sentir molt a gust amb la gent (la confiança, conèixer-la)…

Cor trencat: amor/mort. Què passaria si un cor es partís per la meitat? Ens moriríem. Ens sonen frases com «sense tu em moro», «sense tu no puc respirar», «no sé què faria sense tu»…? Qualsevol relació que s’acaba o es transforma és un dol. Com és que no escoltem cançons que diguin això amb les relacions d’amistat? Vosaltres creieu en la vida després de l’amor?

Mitja taronja. Creiem que existeix una altra persona que està en alguna lloc del món, predestinada a completar-nos?

Amor per sempre. Ho veiem en els anells de casament, en les famílies amb fills que dibuixen. Totes les relacions són així? Com són les relacions de les persones que teniu al voltant?

Estereotips. Com són aquestes persones que hem dibuixat? Tenen els cabells llargs, curts? Com van vestides? Teniu relacions homosexuals al voltant? Coneixeu persones homosexuals? Totes les noies tenen els cabells llargs? I els nois?

3-DINÀMICA LÍNIA DE FOC

Explicarem a l’alumnat que un extrem de l’aula representa el sí, hi estic d’acord. L’altre costat serà el no, no hi estic d’acord. Tot l’espai que queda entremig també es pot ocupar, segons la tendència. Direm les següents afirmacions i s’hauran de posicionar:

  • Si m’enamoro serà per a tota la vida
  • Com a les pel·lícules: si una persona em mira és que em vol fer petons
  • Qui cerca, troba.
  • Si sent gelosia és perquè m'estima

Important: el consentiment ha de ser constant. L’escolta cap al desig propi i el de les altres persones l’hem de tenir sempre. Tothom canvia: els nostres desitjos, les relacions, ens passen coses que fan que el que esperàvem no succeeixi.

4- DINÀMICA: ELS INGREDIENTS DE L'AMOR

Farem una pluja d’idees amb l’alumnat sobre què creiem que és bàsic per a connectar amb les altres persones i/o generar amor. Un cop acabada, reflexionarem i parlarem d’on ens venen aquestes idees. Com s’aconsegueixen? Si no son autèntiques, es poden mantenir en el temps? 

5- TANCAMENT 

Demanarem a l’alumnat que expressi si ha canviat alguna cosa del seu pensament sobre l’amor. Què han après al taller? S’han sorprès per alguna cosa?  Aprenem de la mateixa manera l’amor?

Font: Equip «Sigues tu», basant-nos en Cooperativa Candela