- Ajudar l'alumnat a prendre consciència sobre el sucre que contenen alguns aliments i el seu impacte en la salut a través del treball de l'habilitat de gestió d'emocions i sentiments.
Consum de sucre
- Papers / Bolígrafs
- Pissarra / Retoladors
- Ordinador / Projector
1- PRESENTACIÓ
Demanarem al grup que facin una roda on diran el seu nom i les seves postres preferides. A continuació explicarem la sessió i farem preguntes per relacionar el tema amb l’habilitat: Què faig per gestionar les meves emocions? Creieu que hi ha relació entre el consum de sucre i les emocions? I en el seu maneig? Quan prenc sucre ho noto al cos? I les emocions? Les noto al cos?
2- DINÀMICA: SUCRE-SUCRE
Dividirem l’alumnat en petits grups de 4-5 persones. Els demanem que facin una pluja d’idees de productes que coneixen que portin sucre (tant sucres naturals com refinats/simples). Tindran 4 o 5 minuts per a fer-la. Per continuar els demanarem que seleccionin els que més consumeixen. Cada grup els compartirà i ho anotarem tot a la pissarra per fer-ne un mapa.
És important ajudar a diferenciar els sucres naturals i els hidrats complexos (si surten) dels refinats i ampliar la llista del que consumeixen. Poden haver-hi productes que sembla que no portin gaire sucre però sí que en porten, com per exemple: plats precuinats, ultraprocessats, llaminadures, brioxeria industrial, fruita, verdura...
- Segons l’OMS, els sucres lliures són els monosacàrids (com la glucosa o la fructosa) i els disacàrids (com la sacarosa o el sucre de taula) afegits als aliments i begudes pel fabricant, el cuiner o el consumidor, així com els sucres presents de manera natural a la mel, els xarops, els sucs de fruita i els concentrats de fruita per a sucs. Els sucres lliures aporten calories innecessàries, per això un consum elevat s'associa amb una mala qualitat de l’alimentació i amb més risc de patir excés de pes o obesitat, càries dental i problemes de salut crònics (sobretot cardiovasculars, diabetis i càncers).
- No és necessari consumir sucres afegits de cap tipus, ja que la glucosa que necessita l'organisme com a font d'energia prové, fonamentalment, dels aliments farinacis (pa, pasta, patata, arròs...), les fruites (senceres), algunes hortalisses, els llegums, la llet i el iogurt. L’OMS recomana com a màxim consumir 25 g de sucre al dia.
A continuació dividirem l’aula en diferents espais segons les emocions bàsiques: alegria, tristesa, ràbia, por, fàstic, sorpresa i un espai per a «altres emocions».
Llençarem diferents preguntes a l’alumnat i aquest s’haurà d’ubicar a l’emoció (l’espai) que més li ressoni. Podem preguntar de forma més general i/o més concreta en relació amb el que hem escrit a la pissarra.
En general, quina emoció us provoquen els aliments de la pissarra quan els consumiu?
I més concretament: Com em sento quan em bec un refresc de cola? I quan em menjo un pastís? I una llaminadura? I un gelat? Com em fa sentir veure un dolç amb molt bona pinta, però que no me’l puc menjar?
L’objectiu d’aquestes dues preguntes és que vagin veient que, en general, el consum dels sucres simples/dolços està molt relacionat amb les emocions positives (alegria) i que generen un reforç positiu. Això pot fomentar l’addicció als sucres.
3- DINÀMICA: EMOCIONS I SUCRE EN MOVIMENT
Demanarem al grup que es posin drets i dretes, en cercle. La persona facilitadora anirà dient diferents afirmacions i l’alumnat s’haurà de moure cap al centre del cercle de la següent manera: com més d’acord/identificades se sentin amb l'afirmació dita, més a prop del centre s’hauran de situar.
- Quan sento tristesa menjo dolços
- En les celebracions (aniversaris, bones notícies…) menjo dolços
- Quan m’avorreixo tendeixo a menjar més de l’habitual
- Quan tinc estrès tendeixo a menjar més
- Quan vull menjar un dolç a casa i no n’hi ha (s’ha acabat, no se n’ha comprat…) sento enuig, frustració
- Tinc por d’engreixar-me si menjo dolços.
Per tancar i reflexionar, aprofitant els espais creats, preguntarem: des de quina emoció consumeixes sucre?
L’objectiu d’aquesta pregunta és veure des de quines emocions consumeixen el sucre i com el sucre simple, en estimular el sistema de recompensa generant dopamina i serotonina, ens connecta amb el plaer, la felicitat i les emocions agradables, a vegades fins i tot relacionades amb la nostàlgia i la infantesa. Això ens pot generar dependència emocional i fer que l’utilitzem com una via d’escapament d’aquelles emocions menys agradables.
Per últim, dividirem l’aula en dos espais, els demanarem que s’hi col·loquin i els preguntarem si creuen que tenen un consum de sucres saludable (es relacionarà amb la dinàmica 2 de la Part 2).
4- DINÀMICA: CONCURS
Es farà un concurs en moviment: Es preguntarà la quantitat de sucre que porten alguns aliments quotidians i donarem quatre opcions de resposta.
- Si la resposta correcta és la A es posaran dempeus sobre de la cadira.
- Si la resposta correcta és la B s’asseuran a terra.
- Si la resposta correcta és la C es quedaran assegudes a la cadira.
- Si la resposta correcta és la D faran una estàtua creativa.
Teniu alguns exemples en l'ANNEX, però en podeu afegir els que considereu adients o demanar a l'alumnat que busquin les quantitats de sucre dels productes que tenen a casa.
Un cop fet el concurs els preguntarem:
- Us imaginàveu els resultats?
- Com us fa sentir veure tant de sucre en productes tan quotidians?
A continuació, dividirem l’aula en dos espais i tornarem a fer la pregunta en moviment del final de la primera part, per veure si hi ha algun canvi: «I ara, creieu que teniu un consum de sucres saludable?» Es reflexionarà sobre el nou posicionament i sobre la recomanació de l’OMS de 25 grams al dia, que corresponen a 6 cubs de sucre.
5- TANCAMENT
Parlar breument de:
- Alternatives saludables als sucres simples (fruites, verdures, cereals integrals, llegums…).
- La importància de desenvolupar Habilitats Vitals per aconseguir un millor autoconeixement, autogestió i autonomia (gestió emocional, gestió de l’estrès, autoestima, presa de decisions, pensament crític…).
- La importància dels hàbits saludables (alimentació, exercici, meditació, respiració profunda, descans…).
- La importància de dedicar temps a activitats que ens agraden per connectar amb el plaer i la felicitat per altres vies alternatives a menjar sucres simples/refinats.
- Posar el focus en la importància d’informar-se i d’educar-se per empoderar-nos i per saber què estem menjant, com el que mengem afecta al nostre cos i per triar amb major llibertat i consciència quins productes consumir. Sense judici, des d’una intencionalitat crítica, informativa i acollidora. Pot ser que apareguin mites alimentaris que podem desconstruir.
PRODUCTES I QUANTITAT DE SUCRE QUE CONTENEN: La resposta correcta està marcada en negreta i cursiva.
- 100G DE LLAMINADURES A) 8 cubs de sucre B) 12 cubs de sucre C) 20 cubs de sucre D) 14 cubs de sucre (58g)
- GELAT TIPUS VASET (UNS 200G) A) 12 cubs de sucre B) 17 cubs de sucre C) 14 cubs de sucre (58 g) D) 29 cubs de sucre
- GELAT TIPUS CUCURUTXO A) 5 cubs de sucre B) 7,5 cubs de sucre (31g) C) 6 cubs de sucre D) 1 cub de sucre
- HAMBURGUESA DE POLLASTRE FAST FOOD A) 3,25 cubs de sucre (13g) B) No porta sucre B) 5,5 cubs de sucre D) 1,75 cubs de sucre
- BIKINI DE PERNIL I FORMATGE A) 1 cub de sucre (4g) B) 2 cubs de sucre C) No porta sucre D) 1,5 cubs de sucre
- BRICK DE TOMATA FREGIDA 200G A) 2 cubs de sucre B) 4 cubs de sucre (16g) C) 6 cubs de sucre D) 3 cubs de sucre
- GALETES TIPUS MARIA (8 UNITATS) A) 1 cub de sucre B) 8 cubs de sucre C) 6 cubs de sucre D) 3 cubs de sucre (12g)
- GALETES DOBLES FARCIDES DE XOCOLATA A) 7,5 cubs de sucre B) 9,4 cubs de sucre C) 8,4 cubs de sucre (34g) D) 10,4 cubs de sucre
- PALMERA DE XOCOLATA A) 15 cubs de sucre B) 25 cubs de sucre C) 30 cubs de sucre D) 33 cubs de sucre (140g)
- SUC DE FRUITA I LLET ENVÀS INDIVIDUAL A) 5 cubs de sucre B) 6 cubs de sucre (25g) C) 8 cubs de sucre D) 3 cubs de sucre
- BEGUDA ENERGÈTICA 473ML A) 8 cubs de sucre B) 6 cubs de sucre C) 13 cubs de sucre (53g) D) 10 cubs de sucre
- LLAUNA DE REFRESC DE TARONJA AMB GAS A) 5 cubs de sucre B) 6,5 cubs de sucre C) 9 cubs de sucre D) 7 cubs de sucre (28g)