- Anomenar la capacitat de plaer de les nostres zones erògenes i genitals sense perdre de vista la capacitat de plaer de tot el cos.
Itinerari CEE Promoció salut sexual - SESSIÓ 4: El nostre cos
- Imatges impreses de diferents models de genitals
- Una peça de plastilina per alumne
1- PRESENTACIÓ
Començarem establint el dispositiu grupal per tal que aquesta sessió es pugui desenvolupar correctament i puguem propiciar un espai de confiança, cura i seguretat.
En aquesta sessió veurem en quines parts del cos sentim més el plaer i ens aturarem a estudiar algunes parts de les quals normalment no en parlem tant, però que també ens poden donar molta satisfacció.
Proposem una ronda on han d'anomenar alguna activitat que gaudeixen molt a través del seu cos. Intentem incidir en no parlar tant d’aficions, sinó de moments, situacions, activitats, en què tenim sensacions corporals molt agradables (amb l’aigua, la terra, el vent, l’herba, el fang...), buscant una mica l’originalitat. Exemples: dutxa, embrutar-se amb el menjar, amb el fang, anar sense sabates per l’herba... La idea és que pensin en situacions, accions, on utilitzin el cos.
2- DINÀMICA: TEATRE-IMATGE
Amb aquesta dinàmica busquem connectar amb la capacitat de gaudir del nostre cos i ampliar-la a totes les parts del cos possibles.
Demanarem a l’alumnat que es desplaci per l’espai i els expliquem que nosaltres els anirem demanant que s’imaginin que estan en llocs diferents. Hauran de representar amb el cos com si estiguessin en aquests llocs. Anirem aturant-nos a cada situació i fent preguntes:
![]()
Un cop fet això, tornarem al cercle i mirarem la llista de parts del cos que han sortit. És probable que no hagin connectat amb les zones erògenes o els genitals, o que no les hagin anomenat.
Preguntarem a l’alumnat perquè no parlem de la vulva, el penis, els pits... Alguna vegada ens han demanat que no diguem aquestes paraules? Com la resta del cos, són zones on també tenim pell i on la pell acostuma a ser especialment sensible. Anomenarem aquestes parts del cos: llavis, coll, mugrons, orelles, genitals.
Normalment, no anomenem el plaer dels genitals o les zones erògenes perquè és un tabú. No en parlem perquè ningú no en parla i, depèn de com, pot generar reaccions de sorpresa, vergonya o rebuig. Això no vol dir que aquestes parts del cos no siguin nostres, que no hi sentim coses i que no les puguem gaudir.
3- DINÀMICA: GENITALS DE PLASTILINA
L’objectiu d’aquest exercici és conèixer més aquestes parts del cos de les quals no acostumem a parlar tant i la seva capacitat de plaer. Llençarem preguntes a l’alumnat, com per exemple: Us fa vergonya parlar d’aquestes parts del cos? Us heu trobat persones a qui els fa vergonya? En pots parlar amb alguna persona? Quina? Per què sí o per què no amb tothom?
Explicarem a l’alumnat que, en tractar-se d’un tema que pot fer vergonya, sovint passa que desconeixem els genitals, la seva diversitat i les diferents parts que els componen. Dedicarem una estona a conèixer-les.
Connectarem amb la diversitat a partir de les nostres mans. Les posarem totes juntes per veure les diferències entre elles, buscant els detalls: arrugues, color de la pell, línies, pèls, volum, tacte…
Igual que passa amb les mans, els nostres genitals també són molt diferents els uns dels altres.
En aquest moment, traurem les imatges amb models de genitals diferents i els demanarem que escullin la que vulguin. Anomenarem les vulves, penis i genitals intersexuals i buscarem les diferències, posant nom a totes les parts: gland del clítoris, prepuci, llavis interns i externs, vagina, gland del penis, testicles…
Tot seguit, els repartirem una peça de plastilina a cadascú perquè reprodueixin el model que han escollit en una escultura.
Un cop hàgim acabat, ens donarem una estona per poder contemplar les escultures de la resta de companyes i resoldre dubtes, si n’hi ha.
4- TANCAMENT: LA IMPORTÀNCIA DE LA INTIMITAT
Per tancar la sessió proposarem un diàleg al voltant de les necessitats que podem tenir amb relació als genitals i els límits que necessitem posar per cuidar-nos.
Podem utilitzar les següents preguntes:
- Parlar de genitals o veure’ls pot fer molta vergonya. Què necessiteu quan alguna cosa us fa vergonya? (fer-ho en la intimitat, poder dir que tenim vergonya...)
- Podem mirar-nos o tocar-nos els genitals en qualsevol lloc? Com es poden sentir les altres persones si ho fem?
- Podem jugar o explorar els nostres genitals estant amb persones de totes les edats? Què podem fer si una persona adulta ens toca o ens mira els genitals? I si ens demana que els hi toquem?
Les persones adultes no poden tocar-nos o mirar-nos els genitals si no és per netejar-nos o curar-nos ferides o malalties. Quan som petits i adolescents encara no sabem ben bé què ens agrada o no, i fem cas a les persones adultes perquè confiem en elles. Les persones adultes a vegades també s'equivoquen.
- Intimitat.
- Vulva, penis, genitals intersexuals.
- Diversitat.
- Tabú i vergonya.
- Consentiment.