SiguesTU

Pantalles - Relacions

Participants: ESO 1r i 2n
Eix: Consums i hàbits saludables
Durada: 1h 30 min
Habilitats: Comunicació interpersonal
Objectius:
  • Conèixer algunes característiques de les relacions que es tenen a través de les pantalles.
  • Donar estratègies per establir relacions saludables a través de les pantalles
Material i recursos: Post-its, bolígrafs/llapis
Desenvolupament:

1- PRESENTACIÓ 

Començarem col·locant-nos en dispositiu grupal i establint acords com a grup perquè aquesta sessió es pugui desenvolupar correctament i puguem gaudir d’un espai de confiança, cura i seguretat.

Els presentem el tema i fem una roda on cadascú comparteix el que creu que abordarem durant la sessió. És a dir, a què creu que ens referim quan diem que parlarem de relacions i pantalles.

2- DINÀMICA: Likes

Aquesta dinàmica pretén posar en pràctica l’experiència d’opinar. Veurem si hi ha diferència en fer-ho a través d’una pantalla o en persona. Quin impacte rebem, quin paper té l’empatia… També vol fer pensar en el temps i la velocitat. Anem igual de ràpid? Tenim la mateixa agilitat?

Fem dos cercles, un dins de l’altre. Ens mirem i ens posem per parelles. Cada 10 segons aproximadament (és important que sigui poc temps), la persona facilitadora dirà canvi i, per exemple, un dels cercles haurà de girar cap a la dreta. Així, aniran canviant de parella.

Durant aquests 10 segons s’hauran de dir:

- Plat preferit

- Quina és l’última pel·lícula que han vist

- Una cosa bonica

- Alguna cosa sobre la roba que porten

- Un comentari sobre el pentinat de l’altra persona

- Què pensen sobre l’última intervenció a classe que ha fet l’altra persona

- Una cosa desagradable

Han pogut dir alguna cosa a tothom? Per què? És fàcil expressar-se sense pensar gaire? Quins filtres hem posat? (diferència entre una persona molt coneguda, menys coneguda...).Què hagués passat si ho haguessin fet de forma anònima? A internet ens passa igual? Per què? Quins impactes té quan moltes persones opinen sobre nosaltres (positius i negatius)? Com ho gestionem quan els comentaris són negatius? Quin ítem t’ha sigut més fàcil? Seria igual rere una pantalla? Tindria el mateix interès?

3- DINÀMICA: QUÈ ÉS UNA RELACIÓ?

Moltes de les coses que podem fer a través de les pantalles també son relacions, són reals i ens afecten. Fem una pluja d’idees i escrivim a la pissarra:

- Què és important en una relació?

- Què creieu que s’ha de compartir amb una altra persona perquè sigui una relació?

Les següents idees ens poden ajudar a estirar el fil: - Que t’escoltin, el respecte, que t’esperin, que et preguntin, que et mirin, que no et jutgin - Temps, comprensió, la llibertat d’expressió, espai (online o offline).

4- DINÀMICA: ATERRANT LA REALITAT

La finalitat d’aquesta dinàmica és donar espai a l’alumnat per compartir experiències properes i trobar coses que faciliten i coses que dificulten les relacions. A la classe, els preguntem:

-Sabeu de gent que s’hagi conegut a través de les pantalles? Voleu compartir-ne breument la història?

- Vosaltres coneixeu algú?

En cas que no surtin situacions, posar-ne nosaltres de concretes, p. ex.:

- Vaig conèixer la meva parella online (la meva amiga té una parella…)

- La meva millor amiga és de l’altra punta del país i ens comuniquem online

- Em comunico amb la família a través de les pantalles

- La meva parella de joc/feina és online

Anem anotant a la pissarra les diferents experiències, classificant-les per temes. Després, fem grups de 4 persones. Donarem 8 post-its per grup. A 4 hi hauran d’escriure avantatges i als altres 4 inconvenients del que significa fer/tenir/aconseguir una relació amb alguna persona a través de les xarxes.

Un cop fet, demanarem als diferents grups que enganxin els post-its a la pissarra. Mirarem quins punts en comú han trobat tots i quins no. D’aquesta manera, ho compartirem amb tota la classe i, si surt algun tema interessant, es podrà debatre o estirar una mica més.

5- REFLEXIÓ I TANCAMENT

- Offline et pots trobar el mateix que online? Ho podeu concretar?

- I per últim, què t’emportes de la sessió d’avui?

Font: Equip «Sigues tu»