Som-hi!

Es tracta del recurs educatiu del programa per a secundària. El treball de les habilitats per a la vida i del sentit de coherència es fa a partir d’històries curtes protagonitzades per un grup de cinc adolescents, basades en quatre temàtiques de salut: addiccions, sexualitat-afectivitat, convivència i participació.

Les vivències dels protagonistes porten a reflexionar sobre aspectes com ara la importància de respectar-se a un mateix i als altres, de saber prendre decisions, d’afrontar els desafiaments de manera positiva, de gestionar les tensions, de reivindicar els drets i de complir amb els deures, o de mantenir el criteri propi enfront de les pressions del grup. També serveixen per abordar temes com el consum de tabac, alcohol i altres drogues, les relacions afectives, la discriminació o la participació social.

La proposta és flexible i intercanviable entre els diferents cursos d’ESO. Podeu consultar una mostra dels materials a continuació. La recomanació de Dipsalut quant a la temàtica, d’acord amb la informació epidemiològica dels estils de vida de les persones joves, és la següent:

Guia professorat. Secundària
Guia professorat. Secundària
Bloc alumne. Secundària
Bloc alumne. Secundària

Pel que fa al material, a cada docent que implementi el programa se li proporciona una guia en paper amb pautes senzilles per a desenvolupar la sessió d’entrenament de cada habilitat i la sessió de conversa a través de les històries animades. Tant les històries com la majoria de dinàmiques estan disponibles a l’apartat de Recursos d’aquest mateix web (només per als docents que estiguin duent a terme el programa). 

També es proporciona a cada alumne participant un quadern de treball que serveix de suport a l’entrenament de cadascuna de les habilitats descrites a la guia del professorat.

El sentit de coherència és present en aquest material amb les preguntes de reflexió proposades a partir de les historietes curtes. No són preguntes plantejades a l’atzar, sinó que responen a tres dimensions: comprensibilitat, gestionabilitat i significativitat.