El concepte de sexualitat és molt ampli i tot sovint té significats diferents per a cada persona, segons les creences, el moment, el context, les situacions… No obstant això, és fonamental una bona educació sexual i afectiva des d’edats molt primerenques, deixant de banda els tabús, que permeti adquirir comportaments i actituds saludables en les relacions afectives i sexuals, amb l’objectiu de viure-les de forma plaent, lliure, responsable i respectuosa.
L’OMS defineix la salut sexual com un estat de benestar físic, emocional, mental i social relacionat amb la sexualitat. No implica simplement l’absència de malalties o disfuncions, sinó també la possibilitat de gaudir d’una vida sexual segura i satisfactòria, lliure de coaccions, discriminació i violència.
Des del Departament d’Educació, a través del currículum, s’inclou l’educació sexual i la coeducació en totes les etapes, ja que la sexualitat no apareix a l’adolescència. Tot i això, és cert que en aquesta etapa inicia la pubertat, on comencem a construir una identitat més autònoma. També és un moment vital on hi ha canvis físics i hormonals que fomenten la curiositat, les possibles ganes de compartir amb altres, les emocions…
En aquest moment cal treballar per transformar els discursos, però sobretot les pràctiques violentes que aprenen del món adult que els envolta, com per exemple la pornografia mainstream o hegemònica. També discursos racistes que sexualitzen les persones racialitzades, les responsabilitzen del masclisme i menystenen determinades creences, com per exemple les de les persones musulmanes en relació amb la virginitat.
Tot això inclou molts aspectes i pot fer que el professorat senti que no pot arribar a tot i es desbordi. Segons la sexòloga i formadora del «Sigues tu», Elena Crespi, és natural que, com a docents, us sorgeixin diferents pors a l’hora de dur a terme una bona educació sexual a l’aula. Alguns dels reptes més habituals són:
Des del «Sigues tu» sabem que des dels centres educatius no es pot assumir tot. Per tant, us suggerim treballar a través d’algunes propostes específiques, però també en les diferents oportunitats que apareixen a l’aula, per ajudar a construir un relat sobre la sexualitat centrat en el plaer, la diversitat i les cures. Així doncs, fer promoció de la salut sexual a l’aula hauria d’estar relacionada amb:
També som conscients que el programa no pot incloure tots els continguts necessaris per desenvolupar un programa complet sobre aquest tema. Per aquest motiu, hem seleccionat algunes de les temàtiques sobre sexualitat prioritzades per l’alumnat i professorat que duu a terme el programa. Aquests temes són: