Aquesta sessió inicial té com a objectiu presentar el programa i les habilitats per a la vida que treballarem durant el curs. L'hem separat en dues parts (Presentació i Habilitats per a la vida) que es poden fer en una única sessió o en dues. Un cop realitzades, us oferim un seguit de dinàmiques curtes per tal que pogueu dur-ne a terme alguna en base als interessos de l'alumnat.
Començarem definint amb l’alumnat que és el programa «Sigues tu»:
Cal tenir en compte: És important explicar que totes les habilitats per a la vida estan interconnectades les unes amb les altres, és a dir, és necessari abordar-les totes, però sovint costa separa-les. Així, per exemple, no podem treballar la nostra autoestima si no gestionem les emocions de forma correcta, o bé és molt difícil prendre bones decisions si no tenim pensament crític.
Com ho posem en pràctica? Si sou un centre que està duent a terme el programa, la persona docent conduirà una o dues sessions (depenent del temps) de presentació de les habilitats, seguint el guió proposat. Posteriorment, una persona tècnica del programa «Sigues tu» vindrà a fer dues sessions, on posarem en joc algunes habilitats a través de dinàmiques participatives. Entre aquestes dues sessions o després, la persona docent pot continuar fent les diferents propostes que apareixen a l'apartat docents de secundària.
I si ja coneixen el programa? Si algun altre any ja l’hem treballat, els preguntarem si saben explicar en què consisteix el programa «Sigues tu». Si no ho saben definir, fem un recordatori dels punts que creiem necessaris.
Per escollir les habilitats que volem treballar
Per tal de motivar l’alumnat i fer que participi, es pot dur a terme una dinàmica amb l’objectiu de prioritzar aquells continguts i metodologia que siguin més interessants per al grup. Proposem a la classe que construeixin grups de 5/6 persones. Hauran d’acordar:
En acabar, fem un buidatge dels acords als quals ha arribat cada grup. Ho podem dur a terme de diferents maneres:
Us proposem fer una recollida visual (en un paper o cartolina) de les conclusions, per poder tenir-la penjada a classe.
Us podeu descarregar la primera part de la dinàmica en format pdf aquí.
Un cop feta la presentació del programa, després que l’alumnat hagi prioritzat els continguts que vol treballar, podem fer un petit tast de les habilitats escollides. Us proposem una dinàmica curta per cadascuna d’elles que us pot ajudar a entrenar-les amb la classe:
maneig de les emocions i sentiments
maneig de la tensió i l'estrès
col·laboració i treball en equip