La caputxeta diu NO - Violència masclista
- Primària
- Secundària
- Infantil
- Eix Sexualitats ESO
- Violència masclista
- Afectivitat-sexualitat
- Agressions sexuals
- Abusos sexuals
- Estereotips
- Gènere
- Pensament crític
- Prejudicis
Descripció
En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte clàssic "La caputxeta vermella”. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.
Preguntes per promoure el diàleg:
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi, en algun d’aquests punts:
- En el minut 1:37 - Què li respondríeu vosaltres al llop? Perquè? Què creus que farà l’infant del vídeo?
- En el minut 2:04 - Perquè marxa la caputxeta del conte? Què li passa? Perquè porta una caputxa vermella?
- En el minut 2:20 - Com creus que és sent la caputxeta? Què vol dir “No és No”? T’ha passat alguna vegada que has dit no i no t’has sentit respectat/da? Com t’has sentit? Què pot fer el llop perquè la caputxeta torni? Podria fer alguna cosa diferent?
- En el minut 2:32 - Creus que hi ha coses que podem fer segons la nostra identitat de gènere*? A tu t’han dit alguna vegada això no ho pots fer per la teva identitat de gènere*? Com t’has sentit? Podem posar algun exemple: “No pots jugar a futbol perquè ets una nena!, “El color rosa és de nenes!”, “Només les nenes poden portar vestits!”
- En el minut 3:00 - Qui té la culpa de que el llop es mengi a la Caputxeta? Perquè? I si pensem en els exemples d’abans?
- En el minut 3:40 - Com es podria canviar el conte? Pluja d’idees i recull de propostes.
Un cop acabat el visionat del vídeo:
- Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència?
- Esteu d’acord amb el que han dit al vídeo? És el mateix que penseu vosaltres? Tothom pensa això?
Finalment, podem suggerir a l'alumnat que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte de la Caputxeta i el representin per la resta de la classe.