Nous pirates, prínceps blaus i superherois - Masculinitats
- Primària
- Secundària
- Eix Sexualitats ESO
- Afectivitat-sexualitat
- Abusos sexuals
- Gènere
- Pensament crític
- Violència masclista
- Masculinitats
Descripció
El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.
Preguntes per promoure el diàleg:
- S'assemblen els tres personatges? En què?
- Què pensen els tres personatges de les dones?
- Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
- Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
- Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes?
- Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan?
- Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?
* Podeu ampliar el tema reflexionant amb l'alumnat a través de cançons tradicionals com El gall i la gallina estaven al balcó o El Sr Ramon.
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:
- En el minut 1:00 - Després de la presentació dels tres personatges. Penseu que es podrien haver presentat de manera diferent? Podien haver resaltat altres qualitats d'ells mateixos? Quines? La presentació hagués sigut igual si els personatges fossin una princesa, una superheroina i una bruixa? Com haguessin estat les presentacions? Podem proposar als infants que es posin en grups de 4 o 5 persones, se'ls reparteix un personatge a cada un/a aleatòriament, i que pensin una presentació diferent per cada un d'ells.
- En el minut 1:44 – Un dels personatges expressa que la seva relació amb les dones és un Win-Win**. Sabeu que vol dir? Creieu que realment significa això?
- En el minut 2:42 – Podríeu identificar alguna persona coneguda que actua així? Us sonen molt llunyans els discursos d'aquests personatges? Heu escoltat alguna vegada, quelcom similar?
- En el minut 2:56 – Creus que la paraula "Mariquita" és un insult? Perquè? Per poder aprofundir en aquest tema us proposem els recursos Papallones i In a heartbeat.
- En el minut 3:18 – Els personatges pregunten als espectadors si anirien a la festa. Creus que és realment una festa? En les festes, com amb les bromes, totes les persones que hi van o participen, s'ho haurien de poder passar bé. Creus que una persona que està adormida i li fan petons o la toquen sense donar el permís s'ho passa bé? Per aprofundir en aquest tema us proposem la sessió M'agrada no m'agrada de l'Itinerari És el meu cos de prevenció d'abusos sexuals infantils.
- En el minut 4:32 - Per vosaltres com seria un personatge masculí que us agradí? Com hauria de ser? Si no existeix, el pots crear. Com seria? Podem convidar a l'alumnat a crear un personatge, en dibuix acompanyat d'una descripció de com seria el seu personatge: quins valors tindria? Quines habilitats? També es pot crear conjuntament, tota la classe, o bé en petits grups.
- En el minut 5:09 - Creus que els contes clàssics i els seus personatges acaben influint en les nostres creences de com han de ser les dones i els homes de grans? Serieu capaços de crear contes diferents? Amb altres personatges i altres històries? Es pot proposar a l'alumnat que elabori un conte a partir d'aquesta idea (per exemple per Sant Jordi).
** Win-win es una expressió que prové del món dels negocis. Es basa en buscar solucions on totes les parts implicades obtinguin beneficis, és a dir on tothom hi guanyi alguna cosa.