Recursos per a docents

Vídeo

Nous pirates, prínceps blaus i superherois - Masculinitats

  • Primària
  • Secundària
  • Eix Sexualitats ESO
  • Afectivitat-sexualitat
  • Abusos sexuals
  • Gènere
  • Pensament crític
  • Violència masclista
  • Masculinitats
Nivell: Primària i Secundària
Autoria: Cambia el cuento
Durada: 7:02

Descripció

El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.  

Preguntes per promoure el diàleg: 

  • S'assemblen els tres personatges? En què? 
  • Què pensen els tres personatges de les dones?
  • Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
  • Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
  • Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes? 
  • Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan? 
  • Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?

* Podeu ampliar el tema reflexionant amb l'alumnat a través de cançons tradicionals com El gall i la gallina estaven al balcó o El Sr Ramon

Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:

  • En el minut 1:00 - Després de la presentació dels tres personatges. Penseu que es podrien haver presentat de manera diferent? Podien haver resaltat altres qualitats d'ells mateixos? Quines? La presentació hagués sigut igual si els personatges fossin una princesa, una superheroina i una bruixa? Com haguessin estat les presentacions? Podem proposar als infants que es posin en grups de 4 o 5 persones, se'ls reparteix un personatge a cada un/a aleatòriament, i que pensin una presentació diferent per cada un d'ells. 
  • En el minut 1:44 – Un dels personatges expressa que la seva relació amb les dones és un Win-Win**. Sabeu que vol dir? Creieu que realment significa això?
  • En el minut 2:42 – Podríeu identificar alguna persona coneguda que actua així? Us sonen molt llunyans els discursos d'aquests personatges? Heu escoltat alguna vegada, quelcom similar? 
  • En el minut 2:56 – Creus que la paraula "Mariquita" és un insult? Perquè? Per poder aprofundir en aquest tema us proposem els recursos Papallones i In a heartbeat.
  • En el minut 3:18 – Els personatges pregunten als espectadors si anirien a la festa. Creus que és realment una festa? En les festes, com amb les bromes, totes les persones que hi van o participen, s'ho haurien de poder passar bé. Creus que una persona que està adormida i li fan petons o la toquen sense donar el permís s'ho passa bé? Per aprofundir en aquest tema us proposem la sessió M'agrada no m'agrada de l'Itinerari És el meu cos de prevenció d'abusos sexuals infantils. 
  • En el minut 4:32 - Per vosaltres com seria un personatge masculí que us agradí? Com hauria de ser? Si no existeix, el pots crear. Com seria? Podem convidar a l'alumnat a crear un personatge, en dibuix acompanyat d'una descripció de com seria el seu personatge: quins valors tindria? Quines habilitats? També es pot crear conjuntament, tota la classe, o bé en petits grups.
  • En el minut 5:09 - Creus que els contes clàssics i els seus personatges acaben influint en les nostres creences de com han de ser les dones i els homes de grans? Serieu capaços de crear contes diferents? Amb altres personatges i altres històries? Es pot proposar a l'alumnat que elabori un conte a partir d'aquesta idea (per exemple per Sant Jordi). 

** Win-win es una expressió que prové del món dels negocis. Es basa en buscar solucions on totes les parts implicades obtinguin beneficis, és a dir on tothom hi guanyi alguna cosa.

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Infantil
    • Eix Sexualitats ESO
    • Violència masclista
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Abusos sexuals
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària i secundària

    En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte  clàssic "La caputxeta vermella”. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.  

    Preguntes per promoure el diàleg:

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi, en algun d’aquests punts:

    • En el minut 1:37 - Què li respondríeu vosaltres al llop? Perquè? Què creus que farà l’infant del vídeo?
    • En el minut 2:04 - Perquè marxa la caputxeta del conte? Què li passa? Perquè porta una caputxa vermella?
    • En el minut 2:20 - Com creus que és sent la caputxeta? Què vol dir “No és No”? T’ha passat alguna vegada que has dit no i no t’has sentit respectat/da? Com t’has sentit? Què pot fer el llop perquè la caputxeta torni? Podria fer alguna cosa diferent?
    • En el minut 2:32 - Creus que hi ha coses que podem fer segons la nostra identitat de gènere*? A tu t’han dit alguna vegada això no ho pots fer per la teva identitat de gènere*? Com t’has sentit? Podem posar algun exemple: “No pots jugar a futbol perquè ets una nena!, “El color rosa és de nenes!”, “Només les nenes poden portar vestits!”
    • En el minut 3:00 - Qui té la culpa de que el llop es mengi a la Caputxeta? Perquè? I si pensem en els exemples d’abans?
    • En el minut 3:40 - Com es podria canviar el conte? Pluja d’idees i recull de propostes.

    Un cop acabat el visionat del vídeo:

    • Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència? 
    • Esteu d’acord amb el que han dit al vídeo? És el mateix que penseu vosaltres? Tothom pensa això? 

    Finalment, podem suggerir a l'alumnat que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte de la Caputxeta i el representin per la resta de la classe.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Assetjament
    • Comunicació interpersonal
    • Empatia
    • Gènere
    • Gestió de les emocions
    • Negociació i refús
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    El vídeo explica el consentiment sexual de forma clara i creativa a través de la metafora d'una tassa de te. 

    Ens pot servir per introduir l'eix de sexualitat-afectivitat i parlar dels drets sexuals. De la mateixa manera ens permet treballar habilitats com el pensament crític, la negociació i el rebuig, la gestió de les emocions i els sentiments i l'empatia.

    Preguntes pel debat:

    Què en penseu d’aquest vídeo?

    Podeu posar exemples amb el tema de la sexualitat?

    Què penseu del canvi d’opinió? Què pot generar entre les dues persones?

    Com es deu sentir un? I l’altre?

    Us heu trobat alguna situació semblant?

  • Vídeo
    • Primària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Violència masclista
    • Afectivitat-sexualitat
    • Gelosia
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter malhumorat i amenaçador de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència masclista.

    Preguntes per promoure el diàleg:

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi. En algunes de les preguntes podeu parar i fer recollida de les respostes en papers o dibuixos, per tal de poder deixar constància a l'aula de que són les relacions de bon tracte i com ens podem cuidar entre tots/es. 

    • En el minut 0:12- A vosaltres us agradaria ser el personatge d'un conte? De quin? 
    • En el minut 0:52 – Què creus que respondran els infants? Què li respondries tu a la Bestia? Què creus que sent la Bella? Perquè creus que demana que menteixin els infants? 
    • En el minut 1:45 – Creieu el que diu la Bella, que sota aquesta bestia hi ha un home bo i afectuós? Per què? Què us ho fa pensar?  Creieu que amb paciència canviarà?
    • En el minut 2:27 – La Bestia prohibeix a la Bella fer certes coses, com parlar amb altres persones, anar a alguns espais... Creus que això indica una relació de bon tracte? Una relació bonica on t'hi vulguis quedar perquè ets sents bé i respectat/da? Creus que en les relacions d'amistat i/o sexo-afectives algú et pot prohibir fer coses que t'agraden, anar a llocs o jugar amb altre gent? Què faries tu? Podem proposar als infants fer un recull d'indicadors de les relacions de bon tracte (Com em sento? Què passa en una relació quan em sento bé?) i els indicadors d'una relació de NO bon tracte (Com em sento? Què passa? Com em tracten?)
    • En el minut 2:42- 2:47 - La Bella diu prou! I decideix marxar del conte. Perquè creus que la Bella decideix això? Quina emoció creus que sent la Bella?
    • En el minut 3:10-12 - La Bestia demana ajuda perquè la Bella torni, l'ajudaries? De quina manera? També pregunta si entenem perquè ha marxat la Bella, perquè creus que ho ha fet?
    • En el minut 3:33 - Creus que l'amor tot ho canvia? O que per amor tot s'hi val? Puc fer qualsevol cosa justificada en l'amor (picar, cridar, amenaçar...)
    • En el minut 4:14 - La Bestia diu: "Los que se pelean se desean, no?", ho havíeu sentit mai? Creieu que això és una forma d'estimar-se o demostrar amor? Si algú em dona una empenta a la fila és amor? 
    • En el minut 4:38 - La Bestia pregunta al públic que ha de fer si la Bella no torna amb ell. Què li respondríeu? Pot ser feliç sense la Bella? Penseu que la Bella ha de tornar amb ell?
    • En el minut 5:05 - Què faríeu vosaltres per amor? Es pot proposar a l'alumnat fer un recull, que quedi com a decàleg de relacions de bon tracte dins l'aula. 
    • En el minut 5:18 - Un infant diu, la història és així i així és la història. Creus que això és veritat? Què la història no es pot canviar? 
    • En el minut 5:20 - Creieu que el que passa al conte passa a la vida real? 
    • En el minut 5:23 - Què podríem fer per canviar el conte? Finalment podem proposar als infants que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte i el representin per la resta de la classe.
  • Vídeo
    • Primària
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Violència masclista
    Nivell: Primària i Secundària

    En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte  clàssic "La rateta presumida". La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.  

    Per promoure el diàleg a l'aula: 

    • Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo en el minut 4:23
    • Llavors podem fer la pregunta al nostre alumnat: Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència? 
    • Posteriorment seguim visionant el vídeo i escoltant les reflexions que es manifesten.

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:

    • En el minut 1:00 - La Rateta es troba una moneda d'or, que té molt de valor. Què faries tu amb aquesta moneda?
    • En el minut 1:51 - Algun cop algú t'ha fet sentir únic/a, important o especial? Què ho ha fet? 
    • En el minut 2:24 - L'artista pregunta al públic què ha passat. Què dirieu? Què ha passat en el final del conte? 
    • En el minut 2:39 - De qui creus que és la culpa de què el conte acabí així? Perquè? Algun cop has estat en una situació on no t'estaves sentint bé i t'ha costat identificar-ho? T'ha costat posar el límit? Tenies alguna pista en com senties o estava el teu el cos?. Per aprofundir en aquesta qüestió es pot entrenar l'habilitat de negociació i refús
    • En el minut 3:34 - Creus que les motos son coses d'homes? Hi ha coses de nens o de nenes? I coses d'homes o de dones?. Per aprofundir sobre aquest tema us suggerim visualitzxar el vídeo Atrapades en el gènere
    • En el minut 4:22 - Què fa el gat? Creus que tracta amb respecte a la rateta? Com et sents quan algú et pressiona o t'obliga a fer alguna cosa que no t'agrada? T'ha passat alguna vegada? I quan algú no et deixa fer les coses que t'agraden? 
    • En el minut 4:53 - Creus que hi ha violència en aquesta història? Perquè? 
    • En el minut 5:16 - Si li poguessis dir alguna cosa a la Rateta perquè el conte fos diferent, que li diries?
    • En el minut 5:53 - Què ajuda a la Rateta a sortir del conte? Tu te'ns persones de confiança amb qui contar quan estàs en una situació difícil? Qui serien? 
    • En el minut 7:01 - És difícil a estimar-se a un/a mateix/a? Perquè? Ens agrada tot de nosaltres? Pder aprofundir en el tema us proposem la sessió la meva essència.

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  antiracisme  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments