Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica del Som-hi de col·laboració i treball en equip (Eix Afectivitat-sexualitat)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Dinàmica Som-hi
  • Afectivitat-sexualitat
  • Col·laboració i treball en equip
Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica consisteix en assignar un número a cada participant: hauran de caminar tranquil·lament per l'aula i quan sentin el seu número deixar-se caure. Els altres hauran de ser prou ràpids per evitar que toquin a terra. A partir de la situació que es produeix generarem un debat guiat per reflexionar sobre el treball en equip i la confiança mutua. 

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Afectivitat-sexualitat
    • Col·laboració i treball en equip
    Nivell: Secundària

    És el primer dia d’en Beto al nou institut. No coneix ningú. A classe de filosofia, quan el professor demana que es treballi per grups, ell s’acosta a tres noies i un noi que des del començament li han cridat l’atenció. Mentre ells avancen l’exercici que han de fer, en Beto obre bé les orelles per escoltar-los i es dedica a dibuixar. S’hi troba bé, amb aquest grup. Li agrada que riguin i discuteixin. Quan el conviden a participar, els mostra el seu treball: els ha pintat i els ha posat un malnom. En aquest ambient agradable que el professor Lucas crea a les seves classes, en Beto descobreix la clau per fer amistats: ser un mateix.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què en penseu, de l’enamorament d’en Ricardo? Com us sembla que canviarà la seva vida, a partir d’ara?
    • (C) Per què creieu que en Ricardo no sap exactament què fer? Us ha passat mai de sentir-vos confosos a l’hora de prendre una decisió?
    • (C) Per què penseu que hi haurà persones que no entendran que en Ricardo decideixi establir una relació amb l’Ernesto?
    • (G) Si us trobéssiu en la situació d’en Ricardo, creieu que el fet de compartir-la amb altres persones us ajudaria? Per què?
    • (G) Quan teniu una ensopegada, les vostres amistats us ajuden o s’aparten? Se n’alegren, quan us va bé, o us envegen i us treuen mèrit?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments