Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica història del Som-hi «Tot té el seu moment» (Eix Afectivitat-sexualitat)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Afectivitat-sexualitat
  • Presa de decisions i solució de problemes
Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica proposa separar l'alumnat en grups i repartir-los dos o tres relats en què s’exposen dubtes reals sobre sexualitat de persones de la seva edat. Què els hi respondrien? Quin consell els donarien? Un cop acabada la dinàmica o abans d'aquesta, es visualitzarà la Història del Som-hi "Tot té el seu moment" i iniciarem el debat a partir de la temàtica que planteja en relació a les primeres relacions sexuals. 

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Afectivitat-sexualitat
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    Dos periodistes van a l’institut per conversar amb el grup sobre sexualitat. A quina edat és bo iniciar-se en les relacions sexuals? Amb qui s’ha de fer? Com va ser la seva primera vegada o com esperen que sigui? Vet aquí algunes de les preguntes que es van plantejar en l’entrevista, i també algunes de les respostes que van donar els alumnes: «als tretze és massa aviat, i als divuit massa tard»; «el més important és fer-ho, tant se val amb qui o com»; «la primera vegada no sents res»; «que cadascú ho faci d’acord amb les seves idees i en el moment que vulgui».

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quines coses penseu que cal tenir en compte la primera vegada que es té una relació sexual? Què us sembla que sentireu?
    • (S) Creieu que la vostra primera relació sexual serà pensada i planificada?
    • (C) Com i què us imagineu que passarà en la vostra primera relació sexual?
    • (C) Penseu que la «primera vegada» està sobrevalorada? Per què?
    • (G) En cas que tingueu dubtes, en qui confiaríeu per explicar-los-hi? Sabríeu on trobar informació?

    En acabat, deixeu prou marge de temps perquè tots junts puguin compartir les idees principals que hagin sorgit en cada grup. Si voleu ampliar informació, podeu llegir i recomanar al grup un reportatge titulat «Sexo en la ESO» que va aparèixer a la premsa i que ha servit d’inspiració per a aquesta història.

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments