Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica del Som-hi de maneig de la tensió i l'estrès (Eix participació)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Dinàmica Som-hi
  • Maneig de la tensió i l'estrès
  • Participació
Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica proposa dues activitats per reflexionar sobre les situacions que ens generen estrès. La primera consisteix en convertir l'alumnat en robots: es fan grups de tres persones i per torns cadascú haurà de guiar els altres perquè no xoquin, però només podrà tocar-los l’espatlla dreta o esquerra. La segona consisteix en, a partir d'unes preguntes inicials proposades, iniciar un debat sobre les nostres rutines i la conviència de canviar o no alguna d'elles.  

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Participació
    Nivell: Secundària

    Cada any, igual: exposicions en grup temes que se seleccionen a l'atzar. Aquest any, "la resiliència en els ser humans" va fer que les coses fossin diferents. "La resiquè...?" Això és el que va dir el grup de Rosa quan va veure que aquest era el tema que els havia tocat. Tant la parauleta com la manera en què van decidir presentar els seus descobriments eren del tot inusuals. Tota la classe va estar atenta i es va divertir amb cada exercici, per la qual cosa van rebre un premi al grup.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què heu entès per resiliència? Podríeu explicar el concepte amb les vostres pròpies paraules?
    • (S) Per què penseu que hi ha persones que afronten un fet traumàtic millor que altres?
    • (C) La colla de l’Isa ha de fer una presentació sobre un tema que desconeix. Com penseu que se senten, al principi? Com afronten el repte?
    • (G) Creieu que el grup d’amics està convençut que si treballen tots en equip resoldran la situació? En general, què opineu que és millor, treballar en equip o treballar sol? Per què?
    • (G) Com penseu que ajuda a superar els reptes, el fet de treballar en equip? Podríeu posar un exemple d’un treball en grup en què no us n’hàgiu sortit?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments