Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica del Som-hi d'autoestima i control intern (Eix Addiccions)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Dinàmica Som-hi
  • Addiccions
  • Autoestima i control intern
Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica proposa un autoreflexió a partir de respondre individualment les preguntes: Com ets? Quina mena de persones habiten dins teu? A continuació els demanem que entrevistin els companys preguntant-los: Com creus que soc? Els indiquem que busquin com a mínim dues persones: una amb qui es relacionin molt fora de l’aula o amb qui tinguin confiança i una amb qui només es relacionin a l’aula com a companys de classe. No parlem en cap moment d’amistat per evitar situacions tenses.

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Addiccions
    • Autoestima i control intern
    Nivell: Secundària

    En Darío està content perquè el seu cosí gran ha vingut de vacances. Una nit surten de festa i els ofereixen pastilles, porros, alcohol i altres substàncies. El cosí, que té clar com s’ha d’afrontar aquesta situació, gaudeix de la nit; mentrestant, en Darío s’adorm al sofà. L’endemà, en Darío demana al seu cosí que li expliqui el truc per gaudir de les festes i llevar-se «com si res»... perquè ell s’ha aixecat amb una ressaca tremenda i amb moltes llacunes.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Segons la vostra opinió, quines són les coses importants de la festa? Creieu que en Darío presta atenció a les coses importants de la festa? Per què? I a quines?
    • (S) En quina circumstància, si us ha passat alguna vegada, heu perdut el control de vosaltres mateixos? Què va passar i per què vàreu perdre el control? De quina altra manera penseu que hauríeu pogut reaccionar?
    • (C) Quin dels dos personatges ha pres les millors decisions per allargar al màxim la festa? Per què penseu que ha passat?
    • (C) A en Darío l’ha sorprès com l’Hugo ha gestionat la festa. Us ha passat mai que una persona molt propera us hagi sorprès? Ho voleu explicar? Algú pot o vol explicar alguna cosa que creu que sorprendrà els companys de classe?
    • (G) Què ha après en Darío amb la seva experiència? Què creieu que farà en Darío a la propera festa?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments