Recursos

Fitxer

Dinàmica del Som-hi de presa de decisions i solució de problemes (Eix participació)

Edat: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica es basa en un joc de rol anomenat "El judici del poble". Es reparteixen una sèrie de personatges (bruixots, poble, caçadores, llops...) i cal esbrinar qui és qui. Caldrà fer un judici i per tant apereixeran prejudicis a partir dels quals es pot reflexionar en grup.

Recursos relacionats

  • Vídeo
    Edat: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.    

    A Catalunya es calcula que aproximadament el 80% de les agressions sexuals les efectuen persones conegudes de la víctima. 

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?

    Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.

    Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosa decideix demostrar que no és l'única que diu mentides: la ciutat també ho fa. Després de presenciar uns quants accidents al carrer, la Rosa decideix acudir a la Regidora de Cultura Ciutadana per demanar solucions. I com que per aquesta oficina n'hi passen molts poques, de persones joves, ben aviat tothom la coneix per Rosa, l'animosa.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que és important fixar-se en les coses que passen al vostre voltant? Sabríeu dir per exemple tres coses que caldria millorar al vostre institut?
    • (S) Opineu que les coses petites de cada dia, com la que ha fet la Rosa, són molt o poc importants? Per què? Pot haver canviat res del seu entorn? Aquesta petita cosa que ha fet la Rosa, penseu que li ha suposat un problema o una satisfacció? Per què?
    • (C) Per què diríeu que els companys de la Rosa pensen que s’ha tornat boja? Entenen el que fa? Creieu que els ha sorprès? Per què?
    • (G) Com la Rosa, opineu que tots els problemes tenen solució? Podríeu pensar en una situació que requereixi una solució?
    • (G) Quina solució alternativa trobaríeu a la que proposa la Rosa? Penseu que el vostre Ajuntament us escoltaria com han escoltat la Rosa? Per què?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra com a partir d'una peça de sabó hi ha infinites possibilitats de creativitat.

    Ens permet treballar habilitats com la creativitat, l'autoestima i la presa de decisions i solució de problemes. 

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR