Recursos per a docents

Vídeo

Història del Som-hi «Positiva» (Eix convivència)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Convivència
  • Maneig de la tensió i l'estrès
Nivell: Secundària
Durada: 2:59
Autoria: Edex i Dipsalut

Descripció

El professor Lucas demana als estudiants que, de manera anònima, escriguin preguntes o expliquin situacions relacionades amb la seva sexualitat. Entre totes les cartes que li lliuren, en tria una a l'atzar. L'escrit narra la història d'una companya de classe que té el VIH perquè la seva mare li va transmetre el virus durant la gestació, i que no sap si dir-ho o no obertament a la classe. A paritr d'aquest moment, la desconfiança s'apodera del grup.

Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

Per conversar en clau SOC

A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

  • (S) Quina importància ha donat el grup, al tema del VIH? Per què fins llavors no havia estat un tema important en les seves vides?
  • (S) Per què creieu que la companya amb VIH té el mateix dret que les altres persones a tenir una vida fascinant i plena de reptes?
  • (C) Què en penseu, del fet que la noia hagi decidit mantenir l’anonimat? I què us sembla la resposta del grup davant la reacció de la seva companya?
  • (C) Heu pensat que alguna persona del vostre entorn proper podria ser portadora del VIH? Què faríeu perquè això no afectés la vostra relació?
  • (G) Què penseu que podria fer la classe, perquè la companya tingués prou confiança per explicar-ho? Considereu que l’estan tractant d’una manera injusta? Per què?
  • (G) Creieu que davant d’aquesta situació nova, la classe no sap què fer? I vosaltres, què faríeu?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments