Recursos per a docents

Vídeo

Història del Som-hi «És cosa nostra?» (Eix convivència)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Convivència
  • Pensament crític
Nivell: Secundària
Durada: 2:23
Autoria: Edex i Dipsalut

Descripció

El professor Lucas presenta la seqüència d'una notícia violenta que publica la premsa del dia i en la qual tres joves agredeixen algú que sembla un sensesostre o un avi en un caixer automàtic, a més de malmetre una part del mobiliari urbà. A classe dediquen una estona a parlar-ne, i sorgeixen posicions diferents pel que fa a la interpretació dels fets i a qui són les persones o institucions afectades. Un fet personal viscut per un dels estudiants canvia el rumb del debat.

Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

Per conversar en clau SOC

A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

  • (S) Com penseu que canvia la situació, quan s’adonen que a l’avi d’en Darío li ha passat el mateix?
  • (S) De quines coses que passen al vostre voltant considereu que us hauríeu de preocupar? Per què penseu que les persones es preocupen més de les coses que les afecten directament?
  • (C) Quins sentiments penseu que experimenta la persona agredida? I els agressors, quins sentiments us sembla que poden tenir?
  • (C) Què en penseu, del que diu l’Isa sobre el fet que els carrers foscos poden ser perillosos per a una noia? De qui és responsabilitat, aquesta situació?
  • (G) En qui recau la tasca de cuidar-me a mi, als altres, al “multivers”? Què creieu que hauríem de fer com a societat, per evitar aquesta mena de situacions?
  • (G) Creieu que hauríem de confiar (o desconfiar) de les persones que ens envolten? Per què?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments