Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica del Som-hi d'autoestima i control intern (Eix convivència)

Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Es proposen dues dinàmiques per treballar autoestima. La primera consisiteix en què cada participant s’enganxi un paper a l’esquena, es passejaran i anotaran al paper dels companys què en pensen, com creuen que són com a persona, sempre des del respecte. En la segona, cada participant elaborarà una descripció (d’un o dos paràgrafs) sobre una persona que els sembli diferent i que els inspiri malestar o rebuig. Ha de ser un treball individual, privat, en què no cal dir noms. Quan acabin, entregarem els blocs del Som-hi! per tal que llegeixin la frase «El que en Pere diu d’en Pau diu més d’en Pere que d’en Pau».

Recursos relacionats

  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    En Darío s'ha tornat a barallar, i arran de la batussa comença a assistir a sessions de suport psicològic. Una activitat que d'entrada li sembla un càstig s'acaba convertint en un moment agradable gràcies al qual descobreix la manera de controlar la seva agressivitat. A l'institut corre la brama que està tocat de l'ala perquè va al psicòleg. Amb ironia, amb humor i amb algunes de les tàctiques que ha après, en darío s'enfronta amb les provocacions i enforteix així el múscul de l'autocontrol.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) En algun moment de la vida tots hem comprovat que, davant d’algunes contrarietats, perdem els estreps i fins i tot canviem de color i deixem que el monstre que portem dins surti fora i en faci una de les seves. Quantes vegades l’heu vist, aquest monstre? Com és? Per què creieu que surt? Ha atacat o esporuguit algú? Com us ho heu fet, per controlar-lo?
    • (C) Per a què penseu que serveixen, les ulleres que el psicòleg dóna a en Darío?
    • (C) Una estona després que li surti el monstre de dins, com creieu que se sent, en Darío? Quin sentiment us sembla que preferiria no tenir?
    • (G) Per què creieu que en Darío no vol anar al psicòleg? Penseu que l’ajuda finalment? En què?