Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica del Som-hi de negociació i rebuig (Eix Addiccions)

  • Secundària
  • Recursos Som-hi!
  • Dinàmica Som-hi
  • Addiccions
  • Negociació i rebuig
Nivell: Secundària
Autoria: Edex i Fundesplai

Descripció

Aquesta dinàmica proposa una activitat de role-playing. En grups, es demana a l'alumnat que responguin de manera agressiva, passiva o d’assertiva  a les situacions proposades i que ho representin per la resta del grup. Exemples de situacions: Et demanen copiar els deures o en un examen. Els meus amics i amigues volen provar el tabac i jo no.Un amic o amiga (o la meva parella) em demana que li deixi mirar el mòbil, les meves converses...
 

Recursos relacionats

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Addiccions
    • Negociació i rebuig
    Nivell: Secundària

    La Lida, l’atrevida, és aquí la protagonista de la història. Creu que, a l’hora de comunicar-se, són les seves amigues les que tenen dificultats, perquè l’Isa no es decideix mai i la Rosa només fa que dir mentides. Està convençuda que ella sí que en sap, d’anar al gra. Però en una festa a la qual estan totes tres convidades descobreix que més que no pas atrevida és impulsiva, que no dedica prou temps a rumiar allò que vol fer i dir. Quan li proposen que prengui la primera copa, ella l’accepta; no només això: pren la segona copa, la tercera... i així, anar fent. Al final acaba al lavabo, amb el cap entre les mans. L’endemà parla amb l’Isa, la Rosa i en Darío sobre com n’és, de difícil, a vegades, desentendre’s de les pressions.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), Gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) La situació que ha viscut la Lida no ha estat gaire agradable. Com creieu que se sent?
    • (S) Com penseu que actuarà la Lida en la propera festa a la qual vagi? Per què ens costa tant dir «prou» o «no em ve de gust»?
    • (G) La Lida és molt atrevida. Com penseu que ha influït, això, en la seva decisió? I en el que li ha passat? En quins casos pot ser bo ser tan atrevit?
    • (S) Teniu mai la impressió de no estar segurs de poder-vos controlar? Què podeu fer per augmentar el vostre autocontrol?
    • (C) Quines creieu que són les conseqüències de les decisions que ha pres cadascuna de les tres noies?
    • (C) Amb quina us identifiqueu més?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments