La Bella diu NO - Es pot canviar per amor?
- Primària
- Eix Sexualitats ESO
- Violència masclista
- Afectivitat-sexualitat
- Gelosia
- Gènere
- Mites sexualitat
- Pensament crític
Descripció
Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter malhumorat i amenaçador de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.
El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim.
Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència masclista.
Preguntes per promoure el diàleg:
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi. En algunes de les preguntes podeu parar i fer recollida de les respostes en papers o dibuixos, per tal de poder deixar constància a l'aula de que són les relacions de bon tracte i com ens podem cuidar entre tots/es.
- En el minut 0:12- A vosaltres us agradaria ser el personatge d'un conte? De quin?
- En el minut 0:52 – Què creus que respondran els infants? Què li respondries tu a la Bestia? Què creus que sent la Bella? Perquè creus que demana que menteixin els infants?
- En el minut 1:45 – Creieu el que diu la Bella, que sota aquesta bestia hi ha un home bo i afectuós? Per què? Què us ho fa pensar? Creieu que amb paciència canviarà?
- En el minut 2:27 – La Bestia prohibeix a la Bella fer certes coses, com parlar amb altres persones, anar a alguns espais... Creus que això indica una relació de bon tracte? Una relació bonica on t'hi vulguis quedar perquè ets sents bé i respectat/da? Creus que en les relacions d'amistat i/o sexo-afectives algú et pot prohibir fer coses que t'agraden, anar a llocs o jugar amb altre gent? Què faries tu? Podem proposar als infants fer un recull d'indicadors de les relacions de bon tracte (Com em sento? Què passa en una relació quan em sento bé?) i els indicadors d'una relació de NO bon tracte (Com em sento? Què passa? Com em tracten?)
- En el minut 2:42- 2:47 - La Bella diu prou! I decideix marxar del conte. Perquè creus que la Bella decideix això? Quina emoció creus que sent la Bella?
- En el minut 3:10-12 - La Bestia demana ajuda perquè la Bella torni, l'ajudaries? De quina manera? També pregunta si entenem perquè ha marxat la Bella, perquè creus que ho ha fet?
- En el minut 3:33 - Creus que l'amor tot ho canvia? O que per amor tot s'hi val? Puc fer qualsevol cosa justificada en l'amor (picar, cridar, amenaçar...)
- En el minut 4:14 - La Bestia diu: "Los que se pelean se desean, no?", ho havíeu sentit mai? Creieu que això és una forma d'estimar-se o demostrar amor? Si algú em dona una empenta a la fila és amor?
- En el minut 4:38 - La Bestia pregunta al públic que ha de fer si la Bella no torna amb ell. Què li respondríeu? Pot ser feliç sense la Bella? Penseu que la Bella ha de tornar amb ell?
- En el minut 5:05 - Què faríeu vosaltres per amor? Es pot proposar a l'alumnat fer un recull, que quedi com a decàleg de relacions de bon tracte dins l'aula.
- En el minut 5:18 - Un infant diu, la història és així i així és la història. Creus que això és veritat? Què la història no es pot canviar?
- En el minut 5:20 - Creieu que el que passa al conte passa a la vida real?
- En el minut 5:23 - Què podríem fer per canviar el conte? Finalment podem proposar als infants que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte i el representin per la resta de la classe.