Recursos per a docents

Vídeo

Vius amb el mòbil o per al mòbil? - Identitat digital

Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)
Autoria: Educac
Durada: 1:50

Descripció

Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil.

Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i promoure el pensament crític i la presa de decisions.

El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

Possibles preguntes pel debat:

  • Vius amb el mòbil o per el mòbil? 
  • Creieu que està equilibrat el temps que dediqueu a les pantalles respecte al temps d’estudi, extraescolars, esport, col·laboració en les tasques domèstiques, trobades amb amics i amigues presencials  ... ?
  • Creieu que l’exposició i l’ús de pantalles us afecta a la salut d’alguna manera? Vista? Postura? Mal d’esquena? Oïda? Cervell?...
  • Heu vist a vegades continguts que no us han semblat apropiats? Us heu sentit saturats d’informació?
  • Quantes coses pots arribar a fer alhora mentre ets amb una pantalla? Ets un/una multitasques? Sabries dir alguna cosa que fas de manera única i amb consciència (ex: dutxar-te, menjar, llegir, jugar a bàsquet...)? Saps estar quiet o quieta i  sense fer res a banda de quan dorms?

Recursos relacionats

  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials.