Recursos per a docents

Fitxer

Dinàmica - Què serien de grans?

Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)
Autoria: Dipsalut (a partir dels personatges de l'Aventura de la Vida de Fundación Edex)

Descripció

Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions. 

La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora.   L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.

Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:

  • Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
  • Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
  • Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere. 
  • Conclusions en la línia teòrica-moral

Recursos relacionats

  • Vídeo
    Nivell: Infantil i primària

    Cada persona és una col·lecció irrepetible de possibilitats i són aquestes diferències les que ens uneixen i fan possible que ens estimem els uns als altres.

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Vídeo
    Nivell: Primària

    El vídeo mostra com es demana a un grup d'infants que dibuixin com s'imaginen a tres professionals. Posteriorment els visiten a l'escola tres persones que fan aquestes feines. Ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral.

    Ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

    Preguntes pel debat

    Hi ha feines només d’homes o de dones? Hi ha diferències de sous o de responsabilitats entre homes i dones? Per què? Penses que al que juguem quan som petits pot influenciar a què ens dedicarem de grans? ...

    Proposat d'activitat

    Tal com mostra el vídeo, podem demanar l'alumnat que dibuixi tres persones que fan aquestes feines (bomber, cirugia i policia). Llavors els demanarem que expliquin quines qualitats han de tenir per dur-les a terme. Segurament associaran aquestes professions amb el gènere masculí; això ens permetrà inciar el debat conduit cap els rols de gènere, en el qual es posi de relleu perquè associem algunes professions a característiques més femenines o masculines.

    Finalment expliquem als infants què són els estereotips i la discriminació de gènere i els animem a que s’imaginen que seran ells i elles mateixes de grans, no en funció del que els altres esperen sinó de les coses que els agraden, els fan sentir bé i els desperten curiositat.