Recursos per a docents

Vídeo

«Reverse selfie» - Autoimatge

  • Vídeos primària
  • Primària
  • Secundària
  • Vídeos secundària
  • Afectivitat-sexualitat
  • Autoestima i control intern
  • Estereotips
  • Gènere
  • Pensament crític
  • Ús de pantalles
Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària
Autoria: Dove
Durada: 1:00

Descripció

Aquest vídeo correspon a una campanya publicitària d'un producte de cosmètica femenina. Ens mostra com una noia retoca la seva imatge a una publicació digital per tal d'encaixar en un ideal de bellesa inasumible.  Es tracta d'un exemple dels efectes de la violència estètica que produeix i perpetua els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes. Segons dades del Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, tot i que també s’observa un impacte creixent en les persones que no tenen cossos normatius i també en els homes, especialment, en els nens i els adolescents, la pressió estètica està fortament feminitzada.

POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

  • Per què creieu que la nena fa servir els filtres a la seva fotografia? I vosaltres en feu servir? Per a què? 
  • Quins són els ideals de bellesa que coneixem? Han estat sempre els mateixos al llarg de la història o ho són en totes les cultures? En coneixeu d’altres?
  • I als nois, com els afecten els ideals de bellesa? Creieu que hi ha diferències entre nois i noies? Quines? 
  • Sabeu que és la pressió estètica? A qui creieu que afecta més, als nois o a les noies? Per què?
  • Com creieu que afecten a les persones en general aquestes imatges “ideals” de nois i noies?
  • Què en penseu de la frase «t'has d'estimar a tu mateix/a»? A tothom li resulta igual de fàcil tenir una bona autoestima? *  

*Responsabilitzem les noies de tenir una autoestima baixa, gairebé com si es tractés d’una tara personal, en un context de violència sistemàtica contra els cossos, estarem responsabilitzant-les individualment d’una violència estructural. L’autoestima no es compra al supermercat, l’autoestima és un bé fràgil que tenim les persones i que es construeix de forma col·lectiva, no pas individual. Si col·lectivament fem discursos positius sobre els cossos, la seva diversitat i riquesa, i el gaudi propi que ens proporcionen, començarem a construir una alternativa a aquesta batalla. Fragment extret de la Guia El soroll del silenci d'Associació Candela

Recursos relacionats

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Dinàmica Som-hi
    • Addiccions
    • Autoestima i control intern
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa un autoreflexió a partir de respondre individualment les preguntes: Com ets? Quina mena de persones habiten dins teu? A continuació els demanem que entrevistin els companys preguntant-los: Com creus que soc? Els indiquem que busquin com a mínim dues persones: una amb qui es relacionin molt fora de l’aula o amb qui tinguin confiança i una amb qui només es relacionin a l’aula com a companys de classe. No parlem en cap moment d’amistat per evitar situacions tenses.

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Dinàmica Som-hi
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica consisteix en demanar a l'alumnat que es descriguin físicament. Posteriorment repartim les descripcions a l'atzar a la resta del grup i els demanem que dibuixin a la persona, amb el màxim respecte possible.Un cop acabat, cada persona ha de buscar la persona que li ha tocat i donar-li el full mirant-la als ulls.

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments