«El sándwich de Mariana» - Assetjament
- Primària
- Assetjament
- Cohesió de grup
- Cooperació i treball en equip
- Convivència
- Empatia
- Generositat
Descripció
Aquest curtmetratge mostra la història de la Mariana, una nena que pateix assetjament per part d'una d'un grup de nenes més grans. Tot canvia quan un dia la Mariana decideix seguir a una d'elles fins a casa seva. Ens pot ajudar a abordar la prevenció de l'assetjament entre iguals i a reflexionar sobre les motivacions que porten a una persona a exercir violència.
PREGUNTES PEL DEBAT
- Quin penseu que és el tema principal d'aquest curtmetratge? Sabeu que és el bullying o assetjament entre iguals? Ho podeu explicar amb les vostres paraules? *
- Qui penseu que és la víctima en aquest cas? Per què?
- Penseu que totes les persones tenen les mateixes possibilitats de ser víctimes o hi ha persones que ho pateixen més pel fet de ser d'un determinat origen, pertanyer al col·lectiu LGTBI o tenir una imatge no normativa o un pes corporal per sobre de la mitjana?
- I l'assetjadora, per què penseu que ho fa? És responsabilitat seva o de la seva família? Com penseu que són normalment aquestes persones?
- Quina de les dues protagonistes sembla que té més recursos per afrontar els problemes?
- Penseu que podríeu ser víctima d'assetjament? I assetjar a una altra persona?
- Si fóssiu testimonis d'un cas similar al del curtmetratge, què faríeu? Penseu que és millor no ficar-se en temes que no ens afecten directament o tot el contrari?
- Què ens pot frenar a actuar davant una situació com aquesta? Podria ser la por? A què penseu que té por la persona agredida? I l'agressora? I les que donen suport a l'agressora? I la resta de la classe?
- Si fos el cas, a qui ho explicaríeu? Com penseu que es podria ajudar com a grup classe o tota l'escola?
Es poden suggerir algunes de les preguntes per debatre primer en petits grups i posteriorment obrir-ho a la resta de l'aula. També es pot fer en moviment en format "línia de foc", situant a l'alumnat en línia i demanant-los que es col·loquin en funció si estan molt o poc d'acord amb les anteriors preguntes.
* En aquest document del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya trobareu un resum amb les 10 idees bàsiques sobre l'assetjament entre iguals.