Recursos

Seguretat

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Secundària

    Aquesta sessió té l'objectiu de contribuir a sensibilitzar l'alumnat en relació als perills de conduir sota l'efecte de les drogues a través de l'entrenament de l'habilitat de presa de decisions i solució de problemes.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    L’Hèctor i la Iolanda van al museu a gaudir de l'exposició d’un artista que convida a presenciar la sortida del sol. Quan arriben, observen que l'efecte de realitat és tan gran que els visitants s’han estirat a terra com si realment els pogués escalfar. Decideixen fer el mateix, però abans es cuiden la pell aplicant-se protector solar. A més, saben que també han de protegir-se d'algunes llums artificials.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    La professora pren mesures per sortir de dubtes. Sospita que les motxilles de l’alumnat tenen problemes d'obesitat, i això els pot provocar malalties a l’esquena. Després de comprovar-ho, demana que pensin en alternatives per solucionar-ho. El Sergi proposa «la dieta del ratolí», que consisteix a preparar més visites a la biblioteca (com a ratolí de biblioteca) i més treballs de camp, amb l’objectiu de disminuir l'ús dels llibres de text.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Cooperació i treball en equip
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    El Xavier, entusiasta del bàsquet, decideix iniciar la construcció d'un tauler electrònic per a la pista que utilitza el seu equip. Els pares veuen com pica fustes, dona martellades i treballa amb molt d'entusiasme, però no saben exactament què es porta entre mans. En alguns moments, el Xavier sent que necessita la seva ajuda i els la sol·licita. Això els porta a formar un bon equip de treball i a enfortir els llaços familiars.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    • Tabac
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Primària
    • Contes cicle inicial
    • Assertivitat
    • Cooperació i treball en equip
    • Negociació i refús
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Hi ha mesures de seguretat que generen més inseguretat. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Contes cicle inicial
    • Personatge Sergi
    • Autoconeixement
    • Gestió de l'estrès
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Els ciclistes i els patinadors també tenen dret a fer servir el carrer. 

    Cal tenir en compte que és molt important no promoure la grassofòbia amb aquest conte. L'objectiu és treballar el pensament crític i el fet que de vegades el context no és el més adequat per tenir comportaments saludables. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Gestió de l'estrès
    • Negociació i refús
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Actualment volem que tot sigui ràpid, per això cal aprendre a tenir paciència, a esperar sense desesperar i a respectar que cada persona té el seu ritme.

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments