Aquesta sessió té l'objectiu de reflexionar amb l’alumnat sobre les etiquetes, els prejudicis i els rumors a través de l’habilitat de comunicació interpersonal.També us pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació als eixos de desigualtat i els privilegis.
Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte «Color carn» on els protagonistes de la història són els llapis de colors, concretament el color carn. El primer dia d’escola tots els colors estan molt il·lusionats: per fi sortiran de la capsa i podran pintar els dibuixos dels infants! En Color Groc pintarà el sol de l’estiu, en Color Blau el mar i les onades, en Color Vermell un cotxe rapidíssim... I en Color Carn?
Aquesta entranyable història us ajudarà a reflexionar amb l'alumnat sobre l'existència de mil i un tons de pell i sobre la diversitat.
Aquesta sessió té l'objectiu de promoure una mirada antiracista a partir de l'entrenament de l'habilitat de l'empatia. Ho farem a través de l'anàlisi crítica d'alguns prejudicis, l'autoqüestionament i l'assumpció de responsabilitats.
Si no es disposa del temps suficient, les dinàmiques es poden distribuir al llarg de dues sessions.
Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.
Possibles preguntes pel debat:
Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
T’has sentit identificat amb algun personatge?
Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
Aquest vídeo mostra una sèrie de comentaris de persones adultes sobre els i les adolescents, on es posa de manifest una visió clarament adultista*. Ens pot servir per treballar el poder de les etiquetes i promoure les habilitats d'empatia i autoestima, entre d'altres.
*L'adultisme o adultocentrisme és la tendència a considerar les coses des del punt de vista, suposadament raonable i lògic, dels adults. Es tracta d'un prejudici que discrimina les persones només pel fet de ser més joves. Es basa en la creença que les persones adultes són superiors o que els seus drets sempre han de prevaler.
Preguntes pel debat després de visonar el vídeo:
T’atreviries a fer aquesta pregunta al teu entorn?
Quina creus que seria la resposta?
Com es pot fer per canviar aquesta visió que es té socialment de les persones adolescents?
Quina visió en tens tu?
Quin missatge t’agradaria donar, des del respecte, sobre els/les adolescents
També es pot proposar que l'alumnat es situi en grups de 4 o 5 i busquin arguments per trencar els estereotips negatius sobre l'adolescència.
En aquest document trobareu una dinàmica per treballar la riquesa de la diversitat a l'aula. Té l'objectiu de posar de manifest els diferents gustos que hi ha entre les persones del grup i fomentar la comunicació i l’expressió.
En aquest document trobareu una dinàmica per parlar de la riquesa de la diversitat i treballar els valors de respecte i solidaritat. Té l'objectiu d'ajudar l'alumnat a expressar quines emocions i sentiments tenen quan senten rebuig o que es diferencien de la resta i potenciar la importància de la comunicació emocional.
El vídeo mostra un experiment social que posa de manifest la facilitat d'emetre judicis i menysprear les persones a través de les xarxes socials. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les conseqüències d'aquesta conducta i a pensar-ho dues vegades abans d'enviar un comentari pejoratiu.
Preguntes pel debat:
Que en penseu d'aquest experiment social? Es podria donar una situació semblant?
Com us sentiríeu si fóssiu la víctima? I si fóssiu les persones que escriuen?
Heu viscut una situació similar? La voleu compartir?
Què penseu que podríeu fer com a grup per evitar aquest tipus de situacions?
Nivell: Educació Infantil i Cicle inicial de primària
Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...Des de l'equip del «Sigues tu» us oferim una proposta pedagògica relacionada amb aquest conte, que us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat, i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits.
Elprojecte Canvia el Conteva fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes.
Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostres sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinterculturalitatinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments