Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Advocació i compromís social
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectius anomenar les diferents violències de gènere, mirar de definir-les i descriure’n algunes dinàmiques de funcionament, tenint en compte les altres violències estructurals que les interseccionen (racisme, discapacitisme, edatisme...). També practicar el fer-se preguntes al voltant de la construcció social del gènere i com aquest afecta les nostres vides.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Agressions sexuals
    • Violència masclista
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu acompanyar l’alumnat en el reconeixement i gestió de les emocions relacionades amb la sexualitat i l’afectivitat.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Agressions sexuals
    • Mites sexualitat
    • Oci nocturn
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Violència masclista
    Nivell: Primària i Secundària

    En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte  clàssic "La rateta presumida". La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.  

    Per promoure el diàleg a l'aula: 

    • Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo en el minut 4:23
    • Llavors podem fer la pregunta al nostre alumnat: Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència? 
    • Posteriorment seguim visionant el vídeo i escoltant les reflexions que es manifesten.

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:

    • En el minut 1:00 - La Rateta es troba una moneda d'or, que té molt de valor. Què faries tu amb aquesta moneda?
    • En el minut 1:51 - Algun cop algú t'ha fet sentir únic/a, important o especial? Què ho ha fet? 
    • En el minut 2:24 - L'artista pregunta al públic què ha passat. Què dirieu? Què ha passat en el final del conte? 
    • En el minut 2:39 - De qui creus que és la culpa de què el conte acabí així? Perquè? Algun cop has estat en una situació on no t'estaves sentint bé i t'ha costat identificar-ho? T'ha costat posar el límit? Tenies alguna pista en com senties o estava el teu el cos?. Per aprofundir en aquesta qüestió es pot entrenar l'habilitat de negociació i refús
    • En el minut 3:34 - Creus que les motos son coses d'homes? Hi ha coses de nens o de nenes? I coses d'homes o de dones?. Per aprofundir sobre aquest tema us suggerim visualitzxar el vídeo Atrapades en el gènere
    • En el minut 4:22 - Què fa el gat? Creus que tracta amb respecte a la rateta? Com et sents quan algú et pressiona o t'obliga a fer alguna cosa que no t'agrada? T'ha passat alguna vegada? I quan algú no et deixa fer les coses que t'agraden? 
    • En el minut 4:53 - Creus que hi ha violència en aquesta història? Perquè? 
    • En el minut 5:16 - Si li poguessis dir alguna cosa a la Rateta perquè el conte fos diferent, que li diries?
    • En el minut 5:53 - Què ajuda a la Rateta a sortir del conte? Tu te'ns persones de confiança amb qui contar quan estàs en una situació difícil? Qui serien? 
    • En el minut 7:01 - És difícil a estimar-se a un/a mateix/a? Perquè? Ens agrada tot de nosaltres? Pder aprofundir en el tema us proposem la sessió la meva essència.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Estereotips
    • Gènere
    • Teatre
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (3er d'ESO)

    La proposta "L'equilibri és cosa de dos" està pensada per reforçar l’aplicació del programa «Sigues tu» a les aules de 3r de l'ESO mitjançant un taller-espectacle que combina el teatre amb la participació activa de l'alumnat.

    La proposta pedagògica té com a objectius aprofundir en les temàtiques que es tracten durant l’actuació: els estereotips hegemònics i binaris del gènere, els mites i estereotips sobre les relacions de parella. També permet al professorat tractar els aspectes de la construcció de gènere que considera més importants pel seu grup classe i que han emergit durant l’actuació.

  • Dinàmica
    • Primària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la primera de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió introductòria que es desenvolupa a través d'un pretext dramàtic basat en el conte «Corre a explicar-ho»

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la segona de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que aborda la consciència corporal i emocial dels infants a través del diàleg, partint del conte «Corre a explicar-ho»

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la tercera de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que té l'objectiu d'ajudar els infants a detectar el que els hi agrada i el que no els hi agrada. 

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la quarta de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que té com a objectiu que els infants puguin reconeixer situacions de violència i demanar ajuda. 

  • Fitxer
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    • Masculinitats
    • Mites sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    En aquest document trobareu un itinerari de dinàmiques de grup per treballar l'educació sexual a les hores de tutoria en tot el cicle de l’ESO elaborat per l'entitat Sidastudi. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius i la perspectiva de gènere i inclouen orientacions educatives per facilitar els desenvolupament de l’activitat per part del professorat. Les sessions estan classificades segons el nivell educatiu i a partir de tres eixos: 

    • Coeducació, diversitats i drets
    • Emocions, sentiments i comunicació
    • Cossos, sexualitats i plaer

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  antiracisme  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments