- Primària
- Secundària
- Acceptació
- Comunicació interpersonal
- Empatia
- Solidaritat
En aquest curtmetatge de la jove directora Sarah Rozik ens mostra de forma senzilla el valor de la solidaritat i l'empatia entre els protagonistes.
En aquest curtmetatge de la jove directora Sarah Rozik ens mostra de forma senzilla el valor de la solidaritat i l'empatia entre els protagonistes.
Aquest vídeo mostra una història de solidaritat. Un nen roba uns medicaments per a la seva mare. L'enxampen. Acota el cap. Però un home l'acull, el respecta i li dona el que necessita. Ens pot ajudar a parlar sobre la solidaritat i l'empatia i com de vegades no calen moltes paraules per comunicar-se.
En aquest document trobareu una dinàmica per parlar de la riquesa de la diversitat i treballar els valors de respecte i solidaritat. Té l'objectiu d'ajudar l'alumnat a expressar quines emocions i sentiments tenen quan senten rebuig o que es diferencien de la resta i potenciar la importància de la comunicació emocional.
Aquest conte explica una història d'amistat i generositat. Ens pot ajudar a treballar aquests valors a l'aula i també les habilitats d'empatia i relacions interpersonals, entre d'altres.
Aquesta faula mostra com, de vegades, la nostra ajuda pot empitjorar la situació. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre l'empatia, el respecte a la diversitat i promoure l'escolta activa.
Possibles preguntes de debat:
Aquest conte explica la història del petit Quadrat. Ell vol jugar a casa dels seus amics, però no passa per la porta perquè ells són rodons i la seva porta també «Hauríem de retallar-te les cantonades!», diuen els Petits Rodons. «Oh, no! diu el Petit Quadrat Això em faria massa mal!» Com ho farem? El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó.
Us pot ajudar a treballar a l'aula valors com l'amistat, la solidaritat i el respecte a la diferència. També promoure l'entrenament de les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i pensament creatiu, entre d'altres.
Aquest vídeo mostra un noi que s'aixeca a l'aula i comparteix el seu problema de salut mental.
Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre l'estigmatització de les malalties mentals i com aquest fet contribueix a incrementar el patiment de les persones que les pateixen. També ens permet treballar les habilitats d'empatia i advocació i defensa, entre d'altres.
L'Associació Obertament treballa activament per visibilitzar les persones que pateixen una malaltia mental i erradicar l'estigma social que encara existeix avui en dia. En aquest enllaç (apartat Materials i eines) trobareu una proposta pedagògica, creada per aquesta entitat, per treballar el vídeo.
El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments.
Preguntes pel debat:
Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?
Què penseu que representa el pot vermell?
Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?
Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?
Les persones són totes iguals o diferents? Per què? Tot i que no totes les persones som iguals,penseu que hem de tenir les mateixes oportunitats? Per què?
Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat.
El vídeo mostra com, en determinats moments, unes paraules amables escrites en un paper poden fer que les persones se sentin millor.
Ens pot servir per introduir les dinàmiques de cohesió de grup i per treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i col·laboració i treball en equip.
Preguntes pel debat: Què us ha transmès aquest vídeo? Quines emocions us ha generat? Què tenen en comú les persones que reben el paper?Què penseu que senten les persones que reben el paper? I les que els hi deixen? Per què ho fan? Com us sentiríeu vosaltres si rebéssiu aquest paper? Penseu que podríeu fer una cosa similar a la vostra classe?
Podeu proposar a l'alumnat repetir aquest experiment a casa. Els demanarem que escriguin en un post-it una paraula o frase curta per algun o alguns membres de la família. Que l'enganxin en algun lloc de la casa, sense que els vegin, així la persona destinatària el trobarà per sorpresa en algun moment.
Un cop feta l'activitat, es pot fer un recull a l'aula sobre com s'han sentit duent-la a terme. Us proposem algunes preguntes per dirigir el debat: Com us heu sentit fent l’activitat? Heu pogut identificar quina emoció estava més present? Heu pogut sentir quin tipus de pensaments teníeu més presents? Ha estat difícil? Per què? Com us heu sentit al veure la reacció de la persona destinatària dels vostres missatges? Us han descobert? Com han reaccionat? Com us ha fet sentir la seva reacció?...
Basat en una antiga història sobre la fam i el compartir, aquest vídeo forma part de la campanya de Càritas "Una família humana, Aliments per a Tots". "L'al·legoria de les culleres llargues" ens ensenya que quan es lluita per alimentar-se individualment, tothom passa gana. Però quan mirem més enllà i ens obrim a les necessitats de tota la comunitat, es descobreixen maneres d'alimentar a tothom.