Recursos

  • Enllaç
    • Primària
    • Secundària
    • Dinàmiques habilitats secundària
    • Dinàmiques habilitats primària
    • Cohesió de grup
    • Comunicació interpersonal
    • Convivència
    • Participació
    Nivell: Primària i secundària

    El cercle és la metodologia per excel·lència que ofereix l’enfocament restauratiu. Els cercles proactius faciliten el coneixement mutu, creen connexions, potencien la horitzontalitat de les relacions, donen veu a tothom, promouen l’escolta, el respecte a la diferència i la corresponsabilització, empoderen el grup per a la pròpia gestió relacional, milloren la confiança, la seguretat i el sentiment de pertinença.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    L’Hèctor i la Iolanda van al museu a gaudir de l'exposició d’un artista que convida a presenciar la sortida del sol. Quan arriben, observen que l'efecte de realitat és tan gran que els visitants s’han estirat a terra com si realment els pogués escalfar. Decideixen fer el mateix, però abans es cuiden la pell aplicant-se protector solar. A més, saben que també han de protegir-se d'algunes llums artificials.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    La professora pren mesures per sortir de dubtes. Sospita que les motxilles de l’alumnat tenen problemes d'obesitat, i això els pot provocar malalties a l’esquena. Després de comprovar-ho, demana que pensin en alternatives per solucionar-ho. El Sergi proposa «la dieta del ratolí», que consisteix a preparar més visites a la biblioteca (com a ratolí de biblioteca) i més treballs de camp, amb l’objectiu de disminuir l'ús dels llibres de text.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Col·laboració i treball en equip
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    El Xavier, entusiasta del bàsquet, decideix iniciar la construcció d'un tauler electrònic per a la pista que utilitza el seu equip. Els pares veuen com pica fustes, dona martellades i treballa amb molt d'entusiasme, però no saben exactament què es porta entre mans. En alguns moments, el Xavier sent que necessita la seva ajuda i els la sol·licita. Això els porta a formar un bon equip de treball i a enfortir els llaços familiars.

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Seguretat
    • Tabac
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Primària
    • Contes cicle inicial
    • Assertivitat
    • Col·laboració i treball en equip
    • Negociació i rebuig
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Hi ha mesures de seguretat que generen més inseguretat. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Contes cicle inicial
    • Personatge Sergi
    • Autoestima i control intern
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Els ciclistes i els patinadors també tenen dret a fer servir el carrer. 

    Cal tenir en compte que és molt important no promoure la grassofòbia amb aquest conte. L'objectiu és treballar el pensament crític i el fet que de vegades el context no és el més adequat per tenir comportaments saludables. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Negociació i rebuig
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Seguretat
    Nivell: Primària

    Actualment volem que tot sigui ràpid, per això cal aprendre a tenir paciència, a esperar sense desesperar i a respectar que cada persona té el seu ritme.

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments