Recursos

  • Dinàmica
    • Primària
    • Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    Nivell: Primària

    Aquesta proposta pretén donar a conèixer als infants els ODS, específicament el ODS 11 i el ODS 15, i ajudar-los a reflexionar sobre el desenvolupament sostenible i la justícia social.

  • Dinàmica
    • Primària
    • Habilitats per a la vida
    • Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    Nivell: Primària

    Amb aquesta proposta es pretén treballar l’habilitat de presa de decisions i resolució de problemes, ajudant els infants a identificar i prendre consciència de les habilitats per a la vida i oferint oportunitats per tal de practicar-les a l’aula i a casa.

  • Dinàmica
    • Primària
    • Assetjament
    • Empatia
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    Nivell: Primària

    En aquest document trobareu una sessió amb vàries dinàmiques per treballar la bona convivència a l'aula, ja que tot sovint els infants no són conscients de les situacions de violència que es produeixen i de la força del grup a l'hora de promoure el benestar de totes i tots. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    • Tabac
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Ús de pantalles
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest curt mostra amb sentit de l'humor la dificultat de relacionar-se amb les persones quan estàs pendent del mòbil... Ens permet treballar el bon ús de les tecnologies i les relacions interpersonals. 

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes de debat:

    • Quan li demana la sal, que li dona el noi? Per què penseu que s'equivoca?
    • Per què penseu que el pare comença a teclejar amb la màquina d'escriure? N'heu vist alguna vegada alguna a casa vostra? El fill li pregunta al pare què està fent i ell li contesta que potser està una mica distret, penseu que és comparable al que ell feia amb el mòbil? Per què sí o per què no?
    • Finalment els nois guarden el mòbil, penseu que el sentit de l'humor és una bona manera de comunicar-se i arribar a un acord?
    • Us ha passat alguna cosa semblant alguna vegada? Ho voleu compartir?
    • Sabeu que és el Phubbing? Ho heu experimentat alguna vegada?
    • Penseu que afavoreix la comunicació familiar sopar amb el mòbil a taula? Heu deixat de fer alguna cosa interessant a causa de les pantalles?
  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Ús de pantalles
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil.

    Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i promoure el pensament crític i la presa de decisions.

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes pel debat:

    • Vius amb el mòbil o per el mòbil? 
    • Creieu que està equilibrat el temps que dediqueu a les pantalles respecte al temps d’estudi, extraescolars, esport, col·laboració en les tasques domèstiques, trobades amb amics i amigues presencials  ... ?
    • Creieu que l’exposició i l’ús de pantalles us afecta a la salut d’alguna manera? Vista? Postura? Mal d’esquena? Oïda? Cervell?...
    • Heu vist a vegades continguts que no us han semblat apropiats? Us heu sentit saturats d’informació?
    • Quantes coses pots arribar a fer alhora mentre ets amb una pantalla? Ets un/una multitasques? Sabries dir alguna cosa que fas de manera única i amb consciència (ex: dutxar-te, menjar, llegir, jugar a bàsquet...)? Saps estar quiet o quieta i  sense fer res a banda de quan dorms?
  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Comunicació interpersonal
    • Empatia
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Ús de pantalles
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • ODS
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper necessita un petit descans laboral i decideix fer vacances. Quan ja té la maleta feta i està a punt de marxar, rep una trucada: li proposen portar un cas apassionant. No sap què fer, si marxar de vacances o resoldre aquest cas que tant el motiva.

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de PRESA DE DECISIONS I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES i els ODS 11 (Ciutats i comunitats sostenibles) i 15 (Vida terrestre).

    A partir d'aquest vídeo us oferim una proposta per treballar a l'aula les Habilitats per a la vida i una altra per treballar els ODS:

    Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoconeixement
    • Cooperació i treball en equip
    • Creativitat
    • Lideratge
    • Gestió de l'estrès
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Superar la tensió
    Nivell: Primària i Secundària

    En aquest fragment de la pel·lícula Buscant en Nemo es mostra el procés de presa de decisions davant un problema, ens pot ser útil per introduir el treball d'aquestes i d'altres habilitats per a la vida. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Gestió de l'estrès
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    Nivell: Primària i Secundària

    El vídeo ens mostra la dificultat de prendre decisions encertades. Ens pot servir per introduir el treball de l'habilitat de presa de decisions i també el maneig de la tensió i l'estrès.

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  antiracisme  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments