Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Convivència ESO
    • Comunicació interpersonal
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Prejudicis
    Nivell: Secundària (1r i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té l'objectiu de reflexionar amb l’alumnat sobre les etiquetes, els prejudicis i els rumors a través de l’habilitat de comunicació interpersonal.També us pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació als eixos de desigualtat i els privilegis. 

  • Dinàmica
    • Eix Convivència ESO
    • Diversitat
    • Empatia
    • Prejudicis
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té l'objectiu de promoure una mirada antiracista a partir de l'entrenament de l'habilitat de l'empatia. Ho farem a través de l'anàlisi crítica d'alguns prejudicis, l'autoqüestionament i l'assumpció de responsabilitats. 

    Si no es disposa del temps suficient, les dinàmiques es poden distribuir al llarg de dues sessions. 

  • Fitxer
    • Primària
    • Infantil
    • Autoestima i control intern
    • Cohesió de grup
    • Convivència
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Interculturalitat
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    • Valors
    Nivell: De P4 a 2n de primària

    Aquesta fitxa pedagògica proposa com dinamitzar el conte Color carn on els protagonistes de la història són els llapis de colors, concretament el color carn. El primer dia d’escola tots els colors estan molt il·lusionats: per fi sortiran de la capsa i podran pintar els dibuixos dels infants! En Color Groc pintarà el sol de l’estiu, en Color Blau el mar i les onades, en Color Vermell un cotxe rapidíssim... I en Color Carn?
    Aquesta entranyable història us ajudaraà a reflexionar amb l'alumnat sobre l'existència de mil i un tons de pell i sobre la diversitat.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoestima i control intern
    • Col·laboració i treball en equip
    • Diversitat
    • Diversitat funcional
    • Empatia
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Motivació
    • Prejudicis
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.  

    Possibles preguntes pel debat:

    • Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
    • T’has sentit identificat amb algun personatge?
    • Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
    • Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
    • Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
  • Vídeo
    • Secundària
    • Autoestima i control intern
    • Empatia
    • Estereotips
    • Prejudicis
    • Etiquetes
    Nivell: Secundària

    Aquest vídeo mostra una sèrie de comentaris de persones adultes sobre els i les adolescents, on es posa de manifest una visió clarament adultista*.  Ens pot servir per treballar el poder de les etiquetes i promoure les habilitats d'empatia i autoestima, entre d'altres. 

    *L'adultisme o adultocentrisme és la tendència a considerar les coses des del punt de vista, suposadament raonable i lògic, dels adults. Es tracta d'un prejudici que discrimina les persones només pel fet de ser més joves. Es basa en la creença que les persones adultes són superiors o que els seus drets sempre han de prevaler. 

    Preguntes pel debat després de visonar el vídeo:

    • T’atreviries a fer aquesta pregunta al teu entorn?
    • Quina creus que seria la resposta?
    • Com es pot fer per canviar aquesta visió que es té socialment de les persones adolescents?
    • Quina visió en tens tu?
    • Quin missatge t’agradaria donar, des del respecte, sobre els/les adolescents

    També es pot proposar que l'alumnat es situi en grups de 4 o 5 i busquin arguments per trencar els estereotips negatius sobre l'adolescència. 

  • Fitxer
    • Primària
    • Cohesió de grup
    • Comunicació interpersonal
    • Convivència
    • Diversitat
    • Diversitat funcional
    • Empatia
    • Generositat
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària

    En aquest document trobareu una dinàmica per treballar la riquesa de la diversitat a l'aula. Té l'objectiu de posar de manifest els diferents gustos que hi ha entre les persones del grup i fomentar la comunicació i l’expressió.

  • Fitxer
    • Primària
    • Autoestima i control intern
    • Cohesió de grup
    • Comunicació interpersonal
    • Diversitat
    • Diversitat funcional
    • Empatia
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Prejudicis
    Nivell: Primària

    En aquest document trobareu una dinàmica per parlar de la riquesa de la diversitat i treballar els valors de respecte i solidaritat. Té l'objectiu d'ajudar l'alumnat a expressar quines emocions i sentiments tenen quan senten rebuig o que es diferencien de la resta i potenciar la importància de la comunicació emocional.

  • Vídeo
    • Ús de pantalles
    • Assetjament
    • Ciberassetjament
    • Convivència
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra un experiment social que posa de manifest la facilitat d'emetre judicis i menysprear les persones a través de les xarxes socials. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les conseqüències d'aquesta conducta i a pensar-ho dues vegades abans d'enviar un comentari pejoratiu. 

    Preguntes pel debat:

    • Que en penseu d'aquest experiment social? Es podria donar una situació semblant?
    • Com us sentiríeu si fóssiu la víctima? I si fóssiu les persones que escriuen?
    • Heu viscut una situació similar? La voleu compartir?
    • Què penseu que podríeu fer com a grup per evitar aquest tipus de situacions?
  • Vídeo
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • Convivència
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Educació Infantil i Cicle inicial de primària

    Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...Des de l'equip del «Sigues tu» us oferim una proposta pedagògica relacionada amb aquest conte, que us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat, i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Assetjament
    • Comunicació interpersonal
    • Diversitat
    • Empatia
    • Prejudicis
    Nivell: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostres sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals. 

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments