Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Per canviar el mon cal canviar la manera en que funciona i lluitar contra les desigualtats.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Exemple d'una campanya publicitària on es posa en joc la creativitat i l'enginy per a promoure el canvi de conportament de la població envers l'ús d'unes escales mecàniques d'accés al metro.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Cada any, igual: exposicions en grup temes que se seleccionen a l'atzar. Aquest any, "la resiliència en els ser humans" va fer que les coses fossin diferents. "La resiquè...?" Això és el que va dir el grup de Rosa quan va veure que aquest era el tema que els havia tocat. Tant la parauleta com la manera en què van decidir presentar els seus descobriments eren del tot inusuals. Tota la classe va estar atenta i es va divertir amb cada exercici, per la qual cosa van rebre un premi al grup.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què heu entès per resiliència? Podríeu explicar el concepte amb les vostres pròpies paraules?
    • (S) Per què penseu que hi ha persones que afronten un fet traumàtic millor que altres?
    • (C) La colla de l’Isa ha de fer una presentació sobre un tema que desconeix. Com penseu que se senten, al principi? Com afronten el repte?
    • (G) Creieu que el grup d’amics està convençut que si treballen tots en equip resoldran la situació? En general, què opineu que és millor, treballar en equip o treballar sol? Per què?
    • (G) Com penseu que ajuda a superar els reptes, el fet de treballar en equip? Podríeu posar un exemple d’un treball en grup en què no us n’hàgiu sortit?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A casa d'en Darío, el dissabte és el dia que es fa neteja i endreça general, una tasca que es reparteixen el pare i la mare del noi. Però en un treball que ha de preparar per a l'institut sobre la participació en les feines de la llar, en Darío s'hi inclou i assegura que a casa seva aquest tema és «cosa de tres». Els seus pares ho descobreixen accidentalment i decideixen donar-li una lliçó per aconseguir que les tasques domèstiques es facin realment «a sis mans».

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quins aspectes positius penseu que troba, en Darío, a col·laborar en les tasques de la llar? I vosaltres? Com és aquesta pel·lícula, a casa vostra? Quantes mans hi participen?
    • (S) Per què considereu que és important col·laborar en les coses petites de cada dia, com ara les tasques de la llar?
    • (C) Per quin motiu penseu que en Darío menteix a la Lida quan li diu que col·labora en les tasques de la llar?
    • (C) Algun amic o amiga us ha sorprès dient-vos una mentida per quedar bé? Per què creieu que ho ha fet? Com penseu que se sent en Darío, davant de la reacció del seu pare i la seva mare?
    • (G) Què creieu que pensa i com creieu que se sent la mare d’en Darío, quan llegeix el que ha escrit el seu fill?
    • (G) Penseu que canvia res si ets noi o noia, a l’hora de col·laborar en les tasques de la llar?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A classe de filosofia, mentre repassen Sòcrates, aprofiten per riure's de l'Isa, per indecisa. Però aquesta vegada ella els demostra que el que sembla el seu defecte més gran s'està convertint en la seva vistut principal; això sí, gràcies a aquest filòsof grec, que l'Isa, últimament, porta a tot arreu...Amb ell, ha descobert que està segura d'una cosa: que els dubtes, acompanyats de les preguntes, són importants per no «empassar-s'ho tot», per analitzar el perquè de les coses.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què considereu que és important interrogar-se sobre les coses que ens passen o que passen al nostre voltant?
    • (S) En què penseu que us pot ajudar ser crítics com l’Isa?
    • (C) Com en Beto, us ha sorprès alguna persona que conegueu i que es qüestioni coses que vosaltres no us plantegeu? Podríeu posar algun exemple?
    • (C) Com diríeu que se sent l’Isa, després de conèixer Sòcrates? I vosaltres, en quina situació heu pensat que els altres no us comprenien?
    • (G) La Lida ajuda l’Isa a valorar positivament la seva indecisió. En quina situació us ha passat alguna cosa semblant? Creieu que en un futur trobareu persones que us ajudaran a valorar les vostres qualitats?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Beto i els seus amics reben una carta en què els conviden a votar perquè aviat seran majors d'edat. El que per a tots és una bona notícia, en Beto ho interpreta com una jugada més dels «baixos fons de la política». Creu que només es recorden d'ells quan necessiten el seu vot; uns mesos enrere, en canvi, quan el seu grup ecologista va reclamar la reserva ambiental, no van rebre cap resposta...

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que és important que hi hagi persones de la comunitat que es dediquin als afers comuns?
    • (S) Us agradaria dedicar-vos a la política? Per què? Creieu que si fóssiu el/la regidor/a de joventut tindríeu sempre una idea o una resposta clares sobre allò que cal fer? Quines serien les vostres primeres propostes?
    • (C) Trobeu que els polítics entenen les preocupacions de la gent jove? Per què? I els joves? Entenen les dificultats de governar un poble o una ciutat? Algun polític us ha sorprès mai amb una decisió que hagi pres? Per què? Podríeu posar un exemple?
    • (C) Fins a quin punt cal tenir les idees clares per poder participar o votar? Penseu que hi ha algun grup d’edat que tingui les coses més clares que altres? Per què?
    • (G) Per què creieu que hi ha persones que no confien en els polítics? Penseu que és just jutjat algú sense conèixer-lo?  
    • (G) Creieu que si fóssiu regidors/regidores de joventut tindríeu clar què cal fer? Quines serien les vostres primeres propostes?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosa comenta al seu professor d'informàtica la idea que se li ha acudit de treballar al casal d'avis aprofitant que allà hi ha uns quants ordinadors. Al professor li agrada la pensada i proposa que sigui un projecte de tota la classe. Les usuàries i els usuaris del casal estan d'acord a aprendre coses que no saben i, a canvi, s'ofereixen a ensenyar el que han après al llarg de la seva vida. Així comença un intercanvi intergeneracional de coneixements que s'acabarà amb un viatge i unes quantes aventures.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) En quin aspecte penseu que la vida de la gent gran del centre podria ser més interessant, a partir del taller d’informàtica que han fet?
    • (S) I vosaltres, com penseu que podríeu contribuir, sigui de la manera que sigui, a millorar la situació d’un col·lectiu de població que conegueu?
    • (C) Per què creieu que en Darío és el primer que s’apunta a la proposta del professor? Per què penseu que algun company seu no hi vol anar, al principi?
    • (C) I per què creieu que els dos companys que no hi volien anar han canviat d’actitud, un cop han fet el taller amb la gent gran?
    • (G) Per què creieu que ha tirat endavant, la proposta de la Rosa? Quines dificultats s’han trobat? Les havien previst?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosa decideix demostrar que no és l'única que diu mentides: la ciutat també ho fa. Després de presenciar uns quants accidents al carrer, la Rosa decideix acudir a la Regidora de Cultura Ciutadana per demanar solucions. I com que per aquesta oficina n'hi passen molts poques, de persones joves, ben aviat tothom la coneix per Rosa, l'animosa.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que és important fixar-se en les coses que passen al vostre voltant? Sabríeu dir per exemple tres coses que caldria millorar al vostre institut?
    • (S) Opineu que les coses petites de cada dia, com la que ha fet la Rosa, són molt o poc importants? Per què? Pot haver canviat res del seu entorn? Aquesta petita cosa que ha fet la Rosa, penseu que li ha suposat un problema o una satisfacció? Per què?
    • (C) Per què diríeu que els companys de la Rosa pensen que s’ha tornat boja? Entenen el que fa? Creieu que els ha sorprès? Per què?
    • (G) Com la Rosa, opineu que tots els problemes tenen solució? Podríeu pensar en una situació que requereixi una solució?
    • (G) Quina solució alternativa trobaríeu a la que proposa la Rosa? Penseu que el vostre Ajuntament us escoltaria com han escoltat la Rosa? Per què?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Arran de les queixes dels veïns, la policia decideix clausurar el local en què es reuneixen els amics de la Lida. Com que ara ja no tenen un «territori» propo intenten quedar al parc, però també els en fan fora. Ho troben injust, perquè l'únic qu volen és poder disposar d'un espai de reunió. Aleshores decideixen provar sort a Internet i exposen el cas al web de l'Ajuntament. Per sorpresa reben de seguida la contestació de l'alcalde, que els convida a una trobada per parlar de les seves necesitats.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què n’opineu, de la història? Com hauria canviat la situació, si el grup de joves hagués pensat en els veïns des del principi?
    • (S) Per què creieu que els joves tenen dificultats per controlar-se i molesten els veïns? I vosaltres, hi ha alguna situació en la qual penseu que no us heu pogut controlar i heu molestat algú? Això només els passa als joves o també a persones d’altres edats?
    • (C) Us ha sorprès la reacció de l’avi? Penseu que hi ha algú del vostre entorn que us sorprendria en una situació semblant? Quines de les coses que fa la gent jove creieu que són més difícils d’entendre per a les persones de més edat?
    • (G) La Lida pren la iniciativa per solucionar el problema. Se us acudeixen altres solucions possibles? Totes les solucions són iguals de fàcils? Penseu que si això us passés a la vostra ciutat ho podríeu solucionar així?
    • (G) Heu pensat mai a posar-vos en contacte amb l’Ajuntament? Per què sí, o per què no? Sabeu quins programes té en marxa, l’Ajuntament, per als nois i les noies de la vostra edat?
    • (G) Per què creieu que és imprescindible la cooperació de tots, per arribar a solucions? Finalment, per què creieu que els veïns i els joves confien els uns en els altres per solucionar la qüestió i mantenir el pacte?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La mare i el pare d’en Beto reben la visita dels seus millors amics, que hi volen parlar i demanar-los consell. Estan molt amoïnats pel futur del seu fill, en Kike, que de moment no vol anar a la universitat, sinó formar una banda de rock. Han decidit no ajudar-lo econòmicament mentre el noi no «s’avingui a raons». Per acabar-ho d’abordar, els pares no veuen amb bons ulls que en Kike treballi de repartidor de pizzes, les mateixes que han demanat per sopar aquest vespre... i que el pare del noi detesta!

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què creieu que en Kike té tan clar el seu futur? I vosaltres, com penseu que podríeu ser feliços en el futur?
    • (C) Què hauríeu fet al lloc d’en Kike? Per què?
    • (C) Per què diríeu que el pare i la mare d’en Kike no estan d’acord amb la seva elecció, si això és el que el fa feliç?
    • (G) Opineu que és just, el tracte que en Kike rep del seu pare i la seva mare? Per què?
    • (G) Per què penseu que el pare i la mare d’en Kike estan contents al concert? Creieu que estaven preparats per assumir el que els proposava en Kike?
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR