-
- Assetjament
- Cohesió de grup
- Col·laboració i treball en equip
- Convivència
- Empatia
- Generositat
Aquest curtmetratge mostra la història de la Mariana, una nena que pateix assetjament per part d'una d'un grup de nenes més grans. Tot canvia quan un dia la Mariana decideix seguir a una d'elles fins a casa seva. Ens pot ajudar a abordar la prevenció de l'assetjament entre iguals i a reflexionar sobre les motivacions que porten a una persona a exercir violència.
PREGUNTES PEL DEBAT
- Quin penseu que és el tema principal d'aquest curtmetratge? Sabeu que és el bullying o assetjament entre iguals? Ho podeu explicar amb les vostres paraules? *
- Qui penseu que és la víctima en aquest cas? Per què?
- Penseu que totes les persones tenen les mateixes possibilitats de ser víctimes o hi ha persones que ho pateixen més pel fet de ser d'un determinat origen, pertanyer al col·lectiu LGTBI o tenir una imatge no normativa o un pes corporal per sobre de la mitjana?
- I l'assetjadora, per què penseu que ho fa? És responsabilitat seva o de la seva família? Com penseu que són normalment aquestes persones?
- Quina de les dues protagonistes sembla que té més recursos per afrontar els problemes?
- Penseu que podríeu ser víctima d'assetjament? I assetjar a una altra persona?
- Si fóssiu testimonis d'un cas similar al del curtmetratge, què faríeu? Penseu que és millor no ficar-se en temes que no ens afecten directament o tot el contrari?
- Què ens pot frenar a actuar davant una situació com aquesta? Podria ser la por? A què penseu que té por la persona agredida? I l'agressora? I les que donen suport a l'agressora? I la resta de la classe?
- Si fos el cas, a qui ho explicaríeu? Com penseu que es podria ajudar com a grup classe o tota l'escola?
Es poden suggerir algunes de les preguntes per debatre primer en petits grups i posteriorment obrir-ho a la resta de l'aula. També es pot fer en moviment en format "línia de foc", situant a l'alumnat en línia i demanant-los que es col·loquin en funció si estan molt o poc d'acord amb les anteriors preguntes.
* En aquest document del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya trobareu un resum amb les 10 idees bàsiques sobre l'assetjament entre iguals.
-
- Afrontar els desafiaments
- Autoestima i control intern
- Col·laboració i treball en equip
- Diversitat
- Diversitat funcional
- Empatia
- Estereotips
- Etiquetes
- Motivació
- Prejudicis
Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària
Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.
Possibles preguntes pel debat:
- Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
- T’has sentit identificat amb algun personatge?
- Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
- Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
- Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
-
- Creativitat
- Maneig de la tensió i l'estrès
- Maneig dels sentiments i les emocions
- Motivació
Nivell: Primària i secundària
El vídeo mostra com l'artista Heather Hansen dibuixa el cos humà barrejant la pintura i la dansa. Ens permet reflexionar sobre les diferents expressions de la creativitat i treballar el maneig de les emocions i els sentiments i les tensions i l'estrès.
-
- Afectivitat-sexualitat
- Advocació i defensa
- Estereotips
- Gènere
- Motivació
- Pensament crític
- Prejudicis
- Presa de decisions i solució de problemes
Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)
Aquesta dinàmica ens permet reflexionar sobre els estereotips de gènere relacionats amb el món laboral. Està basada en la metodologia de la pràctica reflexiva. També ens pot servir per treballar les habilitats de pensament crític i la presa de decisions.
La pràctica reflexiva és una metodologia de formació que es fa servir en l’àmbit de la pedagogia. Parteix de l’experiència pròpia de les persones participants i no del saber teòric i implica el qüestionament de les experiències de cadascú amb el suport del grup i/o la persona facilitadora. L’objectiu és promoure el pensament crític, l’aprenentatge autònom i fomentar el debat. No modifica creences teòriques, sinó afrontaments pràctics.
Per treballar sota aquest paradigma amb el grup aula , cal seguir 4 passos:
- Administrar material o gestionar l’activitat sense identificar els objectius: haurà de ser una activitat neutra.
- Demanar a l’alumnat que faci un treball individual o grup basat en el material o recurs administrat
- Reflexió-debat conduit per la persona facilitadora, on ja introduirem els elements que volem treballar, per exemple la violència de gènere.
- Conclusions en la línia teòrica-moral
-
- Afrontar els desafiaments
- Autoestima i control intern
- Creativitat
- Motivació
- Presa de decisions i solució de problemes
Aquest vídeo mostra com a partir d'una peça de sabó hi ha infinites possibilitats de creativitat.
Ens permet treballar habilitats com la creativitat, l'autoestima i la presa de decisions i solució de problemes.
-
- Autoestima i control intern
- Drogues
- Maneig dels sentiments i les emocions
- Motivació
- Pensament crític
- Presa de decisions i solució de problemes
Es trata d'un curtmetratge que va guanyar del segon premi del Concurs de Prevenció de Drogues promogut per la Junta Nacional de Drogues d'Uruguay. Ens mostra la història d'un noi que consumeix droga i haurà de prendre una decisió important si vol salvar la seva relació.
Ens permet introduir la temàtica d'addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i els sentiments.
Preguntes pel debat després de veure el vídeo:
Què passa quan diem No?
Com afecta que vagi consumit cada dia a la seva companya?
Com reacciona ell?
A què es deu referir a que “has d’escollir la fruita permesa?”
-
- Afrontar els desafiaments
- Empatia
- Maneig dels sentiments i les emocions
- Motivació
El vídeo mostra la història d'un gos pigall que es troba amb una sèrie de dificultats, però que mai perd les ganes de fer-ho bé.
Ens pot ajudar a treballar el valor de l'esforç i l'afrontament dels desafiaments.
-
- Pensament crític
- Creativitat
El cantant de rap Carlos Vidal, més conegut com Lytos, interpreta una cançó de forma molt original. Serveix com a punt de partida per parlar de les diferents possiblitats que tenim de ser creatius en funció de les nostres motivacions.
Per tal de practicar la creativitat amb el grup classe podem utilitzar la dinàmica de pluja d’idees. En una primera fase es delimita el tema a tractar (per exemple: inventar un eslògan, aconseguir diners pel viatge de fi de curs o solucionar un conflicte), posteriorment es demana a l'alumnat que vagin fent aportacions sense ordre, sense jutjar si son o no absurdes i es van escrivint totes les idees a la pissarra. Seguidament es van eliminant les que no responen a l’objectiu i es consensua en grup quines són les millors idees per resoldre el problema proposat.
-
- Maneig de la tensió i l'estrès
- Valors
- Col·laboració i treball en equip
- Presa de decisions i solució de problemes
- Motivació
Aquest vídeo mostra la pujada dels Marrecs de Salt per les escales de la Catedral de Girona.
És un bon recurs per il·lustrar l'habilitat de col·laboració i treball en equip, la presa de decisions i solució de problemes i el maneig de la tensió i l'estrès.
PREGUNTES PER AL DEBAT
Quin és el missatge del vídeo? Què penseu que hauria passat si no ho haguessin tornat a provar? Penseu que van haver d'assajar abans d'aconseguir-ho o va ser del tot improvisat? Qualsevol ho podria fer? Penseu que els èxits compartits són més satisfactoris? Us ha passat mai alguna cosa semblant,per exemple en un esport? Com us vau sentir?
DINÀMIQUES RELACIONADES
Dinàmica col·laboració i treball en equip - La torre d'espaguetis