Aquesta sessió té com a objectiu entrenar l’habilitat de l’autoestima i l’autoconeixement amb l’alumnat a partir de la reflexió sobre els canvis físics que es produeixen a la pubertat.
Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
En aquest vídeo trobareu explicats, de forma informal i clara, alguns dels mites més estesos entre les persones adolescents (les adultes també) sobre l'amor romàntic.
En aquest document trobareu un itinerari de dinàmiques de grup per treballar l'educació sexual a les hores de tutoria en tot el cicle de l’ESO elaborat per l'entitat Sidastudi. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius i la perspectiva de gènere i inclouen orientacions educatives per facilitar els desenvolupament de l’activitat per part del professorat. Les sessions estan classificades segons el nivell educatiu i a partir de tres eixos:
Aquesta sessió està orientada a reflexionar amb l'alumnat sobre l'amor, les imatges que tenim associades a aquest sentiment i ajudar-los a deconstruir els mites de l'amor romàntic a través de l'habilitat de l'empatia.
Aquest vídeo mostra la pressió estètica que tot sovint pateixen les adolescents per complir amb estàndards de bellesa irreals. Això, no només afecta la seva autoestima, sinó també la seva salut mental. És hora de canviar el conte i promoure l'acceptació d'una mateixa perquè totes les dones, joves i adultes, se sentin guapes tal com són.
El vídeo mostra la història de la Megan. Ella li envia una foto íntima a un noi i a partir d'aquí la seva fotografia va arribant a gairebé tota les persones de la seva classe. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting isexpreading* i analitzar de qui és la responsabilitat en aquest cas. També a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
DESPRÉS DEL VISIONAT:
En primer lloc demanem a l'alumnat si poden descriure el que han vist al vídeo sense entrar en interpretacions. Per exemple, no sabem si el noi és la seva parella ni quin tipus d’història tenen, tampoc si és la primera vegada o és una costum entre elles...
A partir d'aquí podem formular alguna pregunta oberta per dinamitzar el debat:
Com penseu que se sent la noia? Quines emocions experimenta?
La situació seria igual si la Megan fos un noi? Per què?
En la situació que es produeix, de qui penseu que és la responsabilitat? De la Megan? Del noi? De més persones?
Com reacciona el professor? Penseu que és una bona actuació? Com ho podria haver fet millor?
Quan una persona explica un secret a una altra i aquesta darrera persona ho escampa, de qui és la responsabilitat? Passa el mateix amb el cas de la Megan? Per què sí o per què no?
Sabeu que és el ciberassetjament? Penseu que aquesta situació ho podria ser?
Com podrien ajudar a millorar la situació i a alleugerir la Megan les persones que no estan implicades directament (la resta de la classe i el professor)? És millor no fica-se o cal explicar-ho quan veiem una situació injusta?
*sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes.
En aquest enllaç trobareu diferents propostes, de l'entitat SIDA STUDI, per treballar la sexualitat a l'aula. Les dinàmiques tenen l’objectiu d’oferir als i les joves una visió amplia i holística de la sexualitat que vagi més enllà de les pràctiques sexuals. Un visió que contempli la sexualitat com un àmbit de la vida humana que ens acompanya des de que naixem fins que morim i que es relaciona amb el cos, les emocions, els sentiments i els vincles que establim amb nosaltres mateixos/as i amb les altres persones. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius, plantejant temàtiques com el coneixement del cos, la construcció de gènere i la diversitat sexual.
En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo.
Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:
Com us sentiu després de veure el vídeo? (fer una roda on cada persona digui només una paraula/emoció)
Què és el que més us ha cridat l’atenció del què s'exposa? Per què? (es pot anotar a la pissarra els punts que vagin dient del que més el hagi sobtat i després comentar el per què).
Com penseu que us poden afectar aquests canvis físics en el dia a dia?
Sentiu que us falten eines- suport -informació per gestionar aquests canvis? Si responen que sí, podríeu preguntar-los què necessitarien respecte aquest tema. (Ho poden exposar en el gran grup i o bé, si considereu que hi ha timidesa o falta de confiança al grup, de forma anònima en un paper).
Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat
Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter malhumorat i amenaçador de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.
El projecte Canvia el Conteva fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim.
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi. En algunes de les preguntes podeu parar i fer recollida de les respostes en papers o dibuixos, per tal de poder deixar constància a l'aula de que són les relacions de bon tracte i com ens podem cuidar entre tots/es.
En el minut 0:12- A vosaltres us agradaria ser el personatge d'un conte? De quin?
En el minut 0:52 – Què creus que respondran els infants? Què li respondries tu a la Bestia? Què creus que sent la Bella? Perquè creus que demana que menteixin els infants?
En el minut 1:45 – Creieu el que diu la Bella, que sota aquesta bestia hi ha un home bo i afectuós? Per què? Què us ho fa pensar? Creieu que amb paciència canviarà?
En el minut 2:27 – La Bestia prohibeix a la Bella fer certes coses, com parlar amb altres persones, anar a alguns espais... Creus que això indica una relació de bon tracte? Una relació bonica on t'hi vulguis quedar perquè ets sents bé i respectat/da? Creus que en les relacions d'amistat i/o sexo-afectives algú et pot prohibir fer coses que t'agraden, anar a llocs o jugar amb altre gent? Què faries tu? Podem proposar als infants fer un recull d'indicadors de les relacions de bon tracte (Com em sento? Què passa en una relació quan em sento bé?) i els indicadors d'una relació de NO bon tracte (Com em sento? Què passa? Com em tracten?)
En el minut 2:42- 2:47 - La Bella diu prou! I decideix marxar del conte. Perquè creus que la Bella decideix això? Quina emoció creus que sent la Bella?
En el minut 3:10-12 - La Bestia demana ajuda perquè la Bella torni, l'ajudaries? De quina manera? També pregunta si entenem perquè ha marxat la Bella, perquè creus que ho ha fet?
En el minut 3:33 - Creus que l'amor tot ho canvia? O que per amor tot s'hi val? Puc fer qualsevol cosa justificada en l'amor (picar, cridar, amenaçar...)
En el minut 4:14 - La Bestia diu: "Los que se pelean se desean, no?", ho havíeu sentit mai? Creieu que això és una forma d'estimar-se o demostrar amor? Si algú em dona una empenta a la fila és amor?
En el minut 4:38 - La Bestia pregunta al públic que ha de fer si la Bella no torna amb ell. Què li respondríeu? Pot ser feliç sense la Bella? Penseu que la Bella ha de tornar amb ell?
En el minut 5:05 - Què faríeu vosaltres per amor? Es pot proposar a l'alumnat fer un recull, que quedi com a decàleg de relacions de bon tracte dins l'aula.
En el minut 5:18 - Un infant diu, la història és així i així és la història. Creus que això és veritat? Què la història no es pot canviar?
En el minut 5:20 - Creieu que el que passa al conte passa a la vida real?
En el minut 5:23 - Què podríem fer per canviar el conte? Finalment podem proposar als infants que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte i el representin per la resta de la classe.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióantiracismeassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments