Recursos

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Afrontar els desafiaments
    • Assetjament
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Diversitat funcional
    Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquest vídeo en animació mostra la història de l'Ian, un nen de 9 anys amb paràlisi cerebral, a qui aquesta malaltia li afecta la mobilitat i el llenguatge.Com tothom, l'Ian vol tenir amics, però a discriminació, la intimidació i la indiferència no li posran les coses fàcils. 

    Ens pot ajudar a empatitzar amb les dificultats d'algunes persones i a prevenir l'assetjament entre iguals. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    • Què us ha cridat més l'atenció del vídeo?
    • Sabeu que és la paràlisi cerebral? Com penseu que es poden sentir els nens i nenes que la pateixen? Com creieu que volen que els tractin les altres persones? 
    • Què penseu que vol dir quan l'Ian es desintegra en quadrets que el vent s'emporta? Quan passa això? I quan deixa de passar?
    • Quines emocions penseu que sent l'Ian al llarg de la història? I els seus companys i companyes? Podem fer un llistat en forma de pluja d'idees i veure com actua cadscú en fucnió d'aquestes emocions. 
  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Assetjament
    • Ciberassetjament
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    • Ús de pantalles
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    El vídeo mostra la història de la Megan. Ella li envia una foto íntima a un noi i a partir d'aquí la seva fotografia va arribant a gairebé tota les persones de la seva classe. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting i sexpreading* i analitzar de qui és la responsabilitat en aquest cas. També a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    DESPRÉS DEL VISIONAT:

    En primer lloc demanem a l'alumnat si poden descriure el que han vist al vídeo sense entrar en interpretacions. Per exemple, no sabem si el noi és la seva parella ni quin tipus d’història tenen, tampoc si és la primera vegada o és una costum entre elles...

    A partir d'aquí podem formular alguna pregunta oberta per dinamitzar el debat:

    • Com penseu que se sent la noia? Quines emocions experimenta?
    • La situació seria igual si la Megan fos un noi? Per què?
    • En la situació que es produeix, de qui penseu que és la responsabilitat? De la Megan? Del noi? De més persones? 
    • Com reacciona el professor? Penseu que és una bona actuació? Com ho podria haver fet millor?
    • Quan una persona explica un secret a una altra i aquesta darrera persona ho escampa, de qui és la responsabilitat? Passa el mateix amb el cas de la Megan? Per què sí o per què no?
    • Sabeu que és el ciberassetjament? Penseu que aquesta situació ho podria ser?
    • Com podrien ajudar a millorar la situació i a alleugerir la Megan les persones que no estan implicades directament (la resta de la classe i el professor)? És millor no fica-se o cal explicar-ho quan veiem una situació injusta? 

    *sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes. 

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Afectivitat-sexualitat
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa separar l'alumnat en grups i repartir-los dos o tres relats en què s’exposen dubtes reals sobre sexualitat de persones de la seva edat. Què els hi respondrien? Quin consell els donarien? Un cop acabada la dinàmica o abans d'aquesta, es visualitzarà la Història del Som-hi "Tot té el seu moment" i iniciarem el debat a partir de la temàtica que planteja en relació a les primeres relacions sexuals. 

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Participació
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa a l'alumnat posar en dubte una sèrie de mites sobre l'alcohol, amb l'ajuda de l'aplicació gratuïta Kahoot o bé manualment. També es proposen una sèrie de preguntes de debat a partir del visionat de la història del Som-hi "Només sé, que no sé res". 

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Col·laboració i treball en equip
    • Participació
    • Aprenentatge servei
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa un debat al voltant de la història del Som-hi "Amb classe". També es donen pautes de com iniciar un procés d'Aprenentatge Servei (ApS).  Se separa a l'alumnat per grups i se'ls  demana que responguin 4 preguntes molt senzilles: Què volen fer? Amb qui ho volen fer? Com ho volen fer? On ho volen fer?

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Convivència
    • Negociació i rebuig
    Nivell: Secundària

    Aquesta dinàmica se centra en el debat al voltant de la Història del Som-hi Compta amb mi. També proposa la dinàmica Identitats, que consisteix en demanar als i les participants que conversin i descobreixin què tenen en comú, què els uneix: coses que els agraden, país d’origen, lloc on viuen, aficions, trets del caràcter, religió, ideals, valors, coses que els provoquen felicitat, coses que els fan ràbia...

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Addiccions
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    Dinàmica pautada en què es treballa l'habilitat de presa de decisions i solució de problemes amb el material del Som-hi corresponent a l'eix de addiccions.

  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Mites sexualitat
    • Addiccions
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Secundària

    Dinàmica pautada en què es treballa l'habilitat de maneig dels sentiments i les emocions amb el material del Som-hi corresponent a l'eix de addiccions.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Participació
    Nivell: Secundària

    Cada any, igual: exposicions en grup temes que se seleccionen a l'atzar. Aquest any, "la resiliència en els ser humans" va fer que les coses fossin diferents. "La resiquè...?" Això és el que va dir el grup de Rosa quan va veure que aquest era el tema que els havia tocat. Tant la parauleta com la manera en què van decidir presentar els seus descobriments eren del tot inusuals. Tota la classe va estar atenta i es va divertir amb cada exercici, per la qual cosa van rebre un premi al grup.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què heu entès per resiliència? Podríeu explicar el concepte amb les vostres pròpies paraules?
    • (S) Per què penseu que hi ha persones que afronten un fet traumàtic millor que altres?
    • (C) La colla de l’Isa ha de fer una presentació sobre un tema que desconeix. Com penseu que se senten, al principi? Com afronten el repte?
    • (G) Creieu que el grup d’amics està convençut que si treballen tots en equip resoldran la situació? En general, què opineu que és millor, treballar en equip o treballar sol? Per què?
    • (G) Com penseu que ajuda a superar els reptes, el fet de treballar en equip? Podríeu posar un exemple d’un treball en grup en què no us n’hàgiu sortit?
  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Participació
    Nivell: Secundària

    A casa d'en Darío, el dissabte és el dia que es fa neteja i endreça general, una tasca que es reparteixen el pare i la mare del noi. Però en un treball que ha de preparar per a l'institut sobre la participació en les feines de la llar, en Darío s'hi inclou i assegura que a casa seva aquest tema és «cosa de tres». Els seus pares ho descobreixen accidentalment i decideixen donar-li una lliçó per aconseguir que les tasques domèstiques es facin realment «a sis mans».

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quins aspectes positius penseu que troba, en Darío, a col·laborar en les tasques de la llar? I vosaltres? Com és aquesta pel·lícula, a casa vostra? Quantes mans hi participen?
    • (S) Per què considereu que és important col·laborar en les coses petites de cada dia, com ara les tasques de la llar?
    • (C) Per quin motiu penseu que en Darío menteix a la Lida quan li diu que col·labora en les tasques de la llar?
    • (C) Algun amic o amiga us ha sorprès dient-vos una mentida per quedar bé? Per què creieu que ho ha fet? Com penseu que se sent en Darío, davant de la reacció del seu pare i la seva mare?
    • (G) Què creieu que pensa i com creieu que se sent la mare d’en Darío, quan llegeix el que ha escrit el seu fill?
    • (G) Penseu que canvia res si ets noi o noia, a l’hora de col·laborar en les tasques de la llar?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments