-
- Secundària
- Eix Consums i hàbits ESO
- Comunicació interpersonal
- Solidaritat
- empatia
Nivell: Primària i secundària
Aquest vídeo mostra una història de solidaritat. Un nen roba uns medicaments per a la seva mare. L'enxampen. Acota el cap. Però un home l'acull, el respecta i li dona el que necessita. Ens pot ajudar a parlar sobre la solidaritat i l'empatia i com de vegades no calen moltes paraules per comunicar-se.
-
- Afrontar els desafiaments
- Assetjament
- Cohesió de grup
- Cooperació i treball en equip
- Convivència
- Diversitat funcional
Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)
Aquest vídeo en animació mostra la història de l'Ian, un nen de 9 anys amb paràlisi cerebral, a qui aquesta malaltia li afecta la mobilitat i el llenguatge.Com tothom, l'Ian vol tenir amics, però a discriminació, la intimidació i la indiferència no li posran les coses fàcils.
Ens pot ajudar a empatitzar amb les dificultats d'algunes persones i a prevenir l'assetjament entre iguals.
PREGUNTES PEL DEBAT:
- Què us ha cridat més l'atenció del vídeo?
- Sabeu que és la paràlisi cerebral? Com penseu que es poden sentir els nens i nenes que la pateixen? Com creieu que volen que els tractin les altres persones?
- Què penseu que vol dir quan l'Ian es desintegra en quadrets que el vent s'emporta? Quan passa això? I quan deixa de passar?
- Quines emocions penseu que sent l'Ian al llarg de la història? I els seus companys i companyes? Podem fer un llistat en forma de pluja d'idees i veure com actua cadscú en fucnió d'aquestes emocions.
-
- Secundària
- Eix Sexualitats ESO
- Afectivitat-sexualitat
- Assetjament
- Ciberassetjament
- Gestió de les emocions
- Mites sexualitat
- Pensament crític
- Ús de pantalles
Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)
El vídeo mostra la història de la Megan. Ella li envia una foto íntima a un noi i a partir d'aquí la seva fotografia va arribant a gairebé tota les persones de la seva classe. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting i sexpreading* i analitzar de qui és la responsabilitat en aquest cas. També a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
DESPRÉS DEL VISIONAT:
En primer lloc demanem a l'alumnat si poden descriure el que han vist al vídeo sense entrar en interpretacions. Per exemple, no sabem si el noi és la seva parella ni quin tipus d’història tenen, tampoc si és la primera vegada o és una costum entre elles...
A partir d'aquí podem formular alguna pregunta oberta per dinamitzar el debat:
- Com penseu que se sent la noia? Quines emocions experimenta?
- La situació seria igual si la Megan fos un noi? Per què?
- En la situació que es produeix, de qui penseu que és la responsabilitat? De la Megan? Del noi? De més persones?
- Com reacciona el professor? Penseu que és una bona actuació? Com ho podria haver fet millor?
- Quan una persona explica un secret a una altra i aquesta darrera persona ho escampa, de qui és la responsabilitat? Passa el mateix amb el cas de la Megan? Per què sí o per què no?
- Sabeu que és el ciberassetjament? Penseu que aquesta situació ho podria ser?
- Com podrien ajudar a millorar la situació i a alleugerir la Megan les persones que no estan implicades directament (la resta de la classe i el professor)? És millor no fica-se o cal explicar-ho quan veiem una situació injusta?
*sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes.