Recursos

  • Dinàmica
    • Primària
    • Gestió de l'estrès
    • Esquitxa emocions amb la Bleda
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Primària

    Proposta pedagògica per treballar l'emoció de la gelosia a través del vídeo Una carta per a tu de La Bleda. 

  • Vídeo
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Estereotips
    • Gelosia
    • Mites sexualitat
    Nivell: Secundària

    En aquest vídeo trobareu explicats, de forma informal i clara, alguns dels mites més estesos entre les persones adolescents (les adultes també) sobre l'amor romàntic. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Gelosia
    • Gènere
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Violència masclista
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • Gelosia
    • Gènere
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Secundària

    Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús. 

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes pel debat:

    • Què en penseu d'aquesta relació?
    • Penseu que és una història d'amor? Per què sí o perquè no?
    • El noi sempre es comporta igual amb ella? Com canvia al llarg de la història?
    • Què penseu que representa la imatge on ella és a dins del cotxe i es comença a omplir d'aigua?
    • Quins sentiments penseu que té ella? I ell?
    • Si fóssiu les amigues o els amics d'ella, què li diríeu? 
  • Vídeo
    • Primària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Violència masclista
    • Afectivitat-sexualitat
    • Gelosia
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter malhumorat i amenaçador de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència masclista.

    Preguntes per promoure el diàleg:

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi. En algunes de les preguntes podeu parar i fer recollida de les respostes en papers o dibuixos, per tal de poder deixar constància a l'aula de que són les relacions de bon tracte i com ens podem cuidar entre tots/es. 

    • En el minut 0:12- A vosaltres us agradaria ser el personatge d'un conte? De quin? 
    • En el minut 0:52 – Què creus que respondran els infants? Què li respondries tu a la Bestia? Què creus que sent la Bella? Perquè creus que demana que menteixin els infants? 
    • En el minut 1:45 – Creieu el que diu la Bella, que sota aquesta bestia hi ha un home bo i afectuós? Per què? Què us ho fa pensar?  Creieu que amb paciència canviarà?
    • En el minut 2:27 – La Bestia prohibeix a la Bella fer certes coses, com parlar amb altres persones, anar a alguns espais... Creus que això indica una relació de bon tracte? Una relació bonica on t'hi vulguis quedar perquè ets sents bé i respectat/da? Creus que en les relacions d'amistat i/o sexo-afectives algú et pot prohibir fer coses que t'agraden, anar a llocs o jugar amb altre gent? Què faries tu? Podem proposar als infants fer un recull d'indicadors de les relacions de bon tracte (Com em sento? Què passa en una relació quan em sento bé?) i els indicadors d'una relació de NO bon tracte (Com em sento? Què passa? Com em tracten?)
    • En el minut 2:42- 2:47 - La Bella diu prou! I decideix marxar del conte. Perquè creus que la Bella decideix això? Quina emoció creus que sent la Bella?
    • En el minut 3:10-12 - La Bestia demana ajuda perquè la Bella torni, l'ajudaries? De quina manera? També pregunta si entenem perquè ha marxat la Bella, perquè creus que ho ha fet?
    • En el minut 3:33 - Creus que l'amor tot ho canvia? O que per amor tot s'hi val? Puc fer qualsevol cosa justificada en l'amor (picar, cridar, amenaçar...)
    • En el minut 4:14 - La Bestia diu: "Los que se pelean se desean, no?", ho havíeu sentit mai? Creieu que això és una forma d'estimar-se o demostrar amor? Si algú em dona una empenta a la fila és amor? 
    • En el minut 4:38 - La Bestia pregunta al públic que ha de fer si la Bella no torna amb ell. Què li respondríeu? Pot ser feliç sense la Bella? Penseu que la Bella ha de tornar amb ell?
    • En el minut 5:05 - Què faríeu vosaltres per amor? Es pot proposar a l'alumnat fer un recull, que quedi com a decàleg de relacions de bon tracte dins l'aula. 
    • En el minut 5:18 - Un infant diu, la història és així i així és la història. Creus que això és veritat? Què la història no es pot canviar? 
    • En el minut 5:20 - Creieu que el que passa al conte passa a la vida real? 
    • En el minut 5:23 - Què podríem fer per canviar el conte? Finalment podem proposar als infants que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte i el representin per la resta de la classe.
  • Vídeo
    • Primària
    • Esquitxa emocions amb la Bleda
    • Gestió de l'estrès
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Primària (cicle inicial)

    La Bleda escriu una carta a la seva amiga Clara d’Ou i li diu que la troba molt a faltar. Passats uns dies, rep una resposta que no li agrada gens: la Clara d’Ou té una nova amiga i s’ho passa molt bé. Finalment descobreix que, de vegades, les coses no són tan negatives com semblen en un primer moment.

    Pertany a la sèrie de vídeos Esquitxa emocions amb la Bleda, que estan pensats per poder treballar les diferents emocions a l'aula. Tenen l'objectiu d'ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.

    Aquest concretament us permetrà treballar la GELOSIA i altres emocions relacionades. En aquesta proposta pedagògica trobareu diferents dinàmiques per fer a l'aula. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Mites sexualitat
    • Afectivitat-sexualitat
    • Assertivitat
    • Autoconeixement
    • Comunicació interpersonal
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Gelosia
    • Gènere
    • Gestió de les emocions
    • Negociació i refús
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    Nivell: Secundària

    La Psico Woman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor.

    Aquest vídeo parla de mites relacionats amb l'Afectivitat-Sexualitat a partir de consultes reals d'adolescents.  Ens pot servir per introduir el tema i treballar habilitats com l'autoestima i el control intern, el maneig de les emocions i els sentiments, l'empatia, la presa de decisions o el pensament crític.

    Preguntes pel debat:

    En acabar de veure’l podem preguntar què en pensen, si hi estan d’acord o no. Podem preguntar si han viscut alguna experiència on hagi passat el què diuen els següents mites:

    “L’amor verdader pot amb tot?”

    “La gelosia, amb mesura, és una mostra d’amor”

    “Quan tenim una relació de parella, cal renunciar a determinades amistats”

    “L’amor és cec i no pots escollir de qui t’enamores”

  • Fitxer
    • Primària
    • Autoconeixement
    • Gestió de l'estrès
    • Gestió de les emocions
    • Gelosia
    Nivell: Primària

    Aquesta dinàmica té l'objectiu d'ajudar els infants a gestionar la gelosia positivament, ja que tothom sent alguna vegada aquesta emoció i no es convenient negar-la o no tenir-la en compte.

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  antiracisme  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments