Recursos

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Gelosia
    • Gènere
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Violència masclista
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • Gelosia
    • Gènere
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Secundària

    Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús. 

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes pel debat:

    • Què en penseu d'aquesta relació?
    • Penseu que és una història d'amor? Per què sí o perquè no?
    • El noi sempre es comporta igual amb ella? Com canvia al llarg de la història?
    • Què penseu que representa la imatge on ella és a dins del cotxe i es comença a omplir d'aigua?
    • Quins sentiments penseu que té ella? I ell?
    • Si fóssiu les amigues o els amics d'ella, què li diríeu? 
  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Violència masclista
    • Afectivitat-sexualitat
    • Gelosia
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter tancat i malhumorat de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència de gènere.

  • Fitxer
    • Primària
    • Dinàmiques habilitats primària
    • Esquitxa emocions amb la Bleda
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Teatre
    Nivell: Primària (cicle inicial)

    Aquest recurs us permetrà treballar la GELOSIA i altres emocions relacionades, a partir del visionat del curt Una carta per a tu.

    La sèrie d'activitats Esquitxa emocions amb la Bleda estan pensades per poder treballar les diferents emocions a l'aula. Així podrem ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.

    Dipsalut posa a disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre La Bleda i el sac d'emocions. Està adreçat a l'alumnat de primer de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Esquitxa emocions amb la Bleda
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Teatre
    Nivell: Primària (cicle inicial)

    La Bleda escriu una carta a la seva amiga Clara d’Ou i li diu que la troba molt a faltar. Passats uns dies, rep una resposta que no li agrada gens: la Clara d’Ou té una nova amiga i s’ho passa molt bé. Finalment descobreix que, de vegades, les coses no són tan negatives com semblen en un primer moment.

    Pertany a la sèrie de vídeos Esquitxa emocions amb la Bleda, que estan pensats per poder treballar les diferents emocions a l'aula. Tenen l'objectiu d'ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.

    Aquest concretament us permetrà treballar la GELOSIA i altres emocions relacionades. A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. 

    Dipsalut posa a disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre La Bleda i el sac d'emocions. Està adreçat a l'alumnat de primer de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Mites sexualitat
    • Afectivitat-sexualitat
    • Assertivitat
    • Autoestima i control intern
    • Comunicació interpersonal
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Gelosia
    • Gènere
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Negociació i rebuig
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    La Psico Woman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor.

    Aquest vídeo parla de mites relacionats amb l'Afectivitat-Sexualitat a partir de consultes reals d'adolescents.  Ens pot servir per introduir el tema i treballar habilitats com l'autoestima i el control intern, el maneig de les emocions i els sentiments, l'empatia, la presa de decisions o el pensament crític.

    Preguntes pel debat:

    En acabar de veure’l podem preguntar què en pensen, si hi estan d’acord o no. Podem preguntar si han viscut alguna experiència on hagi passat el què diuen els següents mites:

    “L’amor verdader pot amb tot?”

    “La gelosia, amb mesura, és una mostra d’amor”

    “Quan tenim una relació de parella, cal renunciar a determinades amistats”

    “L’amor és cec i no pots escollir de qui t’enamores”

  • Fitxer
    • Primària
    • Dinàmiques habilitats primària
    • Autoestima i control intern
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Gelosia
    Nivell: Primària

    Aquesta dinàmica té l'objectiu d'ajudar els infants a gestionar la gelosia positivament, ja que tothom sent alguna vegada aquesta emoció i no es convenient negar-la o no tenir-la en compte.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    Nivell: Secundària

    La Lida i en Pedro surten junts, i es passen el dia barallant-se i reconciliant-se. Les amigues de la Lida, igual que la seva mare, dubten que sigui una relació d’amor; més aviat sembla de por. Però ella no té la mateixa percepció. Després de patir unes quantes agressions, la Lida decideix posar fi al sofriment. Les amigues li fan una visita per ajudar-la a superar el mal tràngol. Es presenten amb uns bombons i li expliquen que, segons unes investigacions recents, la xocolata produeix el mateix plaer que l’enamorament.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) La Lida i en Pedro s’assemblen a altres parelles que conegueu? Per què creieu que es maltracten, les parelles?
    • (S) Tot i que la Lida s’adona que la relació no és del tot satisfactòria, per què penseu que li costa tant trencar-la?
    • (C) Penseu que en Pedro n’està content, de la seva manera d’actuar i dels sentiments que experimenta?
    • (S) Per què creieu que no és capaç de controlar la seva gelosia?
    • (C) Quins sentiments contraposats penseu que experimenta, la Lida, sobre la seva relació amb en Pedro?
    • (G) Penseu que la Lida podrà tornar a confiar mai en algú, en un futur? 
    • (G) Quines precaucions hauria de prendre?  Com us sembla que la poden ajudar les amigues, en aquesta situació?
    • (G) Des del vostre punt de vista, com hauria d’actuar en Pedro, a partir d’ara, perquè algú pugui confiar en ell?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments