Aquesta sessió té com a objectius anomenar les diferents violències de gènere, mirar de definir-les i descriure’n algunes dinàmiques de funcionament, tenint en compte les altres violències estructurals que les interseccionen (racisme, discapacitisme, edatisme...). També practicar el fer-se preguntes al voltant de la construcció social del gènere i com aquest afecta les nostres vides.
Aquesta sessió té com a objectiu sensibilitzar l’alumnat envers el consentiment i promoure el respecte dels límits propis i de les altres persones a través de l’habilitat de negociació i rebuig.
Aquesta sessió té com a objectiu entrenar l’habilitat de l’autoestima i l’autoconeixement amb l’alumnat a partir de la reflexió sobre els canvis físics que es produeixen a la pubertat.
Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
Nivell: Primària
Aquesta proposta pretén donar a conèixer als infants els ODS, específicament l'ODS 5, i ajudar-los a reflexionar sobre el desenvolupament sostenible i la justícia social.
En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte clàssic "La rateta presumida". La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora,la cultura patriarcal i el masclismeno són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.
Per promoure el diàleg a l'aula:
Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo en el minut 4:23
Llavors podem fer la pregunta al nostre alumnat: Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència?
Posteriorment seguim visionant el vídeo i escoltant les reflexions que es manifesten.
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:
En el minut 1:00 - La Rateta es troba una moneda d'or, que té molt de valor. Què faries tu amb aquesta moneda?
En el minut 1:51 - Algun cop algú t'ha fet sentir únic/a, important o especial? Què ho ha fet?
En el minut 2:24 - L'artista pregunta al públic què ha passat. Què dirieu? Què ha passat en el final del conte?
En el minut 2:39 - De qui creus que és la culpa de què el conte acabí així? Perquè? Algun cop has estat en una situació on no t'estaves sentint bé i t'ha costat identificar-ho? T'ha costat posar el límit? Tenies alguna pista en com senties o estava el teu el cos?. Per aprofundir en aquesta qüestió es pot entrenar l'habilitat de negociació i refús.
En el minut 3:34 - Creus que les motos son coses d'homes? Hi ha coses de nens o de nenes? I coses d'homes o de dones?. Per aprofundir sobre aquest tema us suggerim visualitzxar el vídeoAtrapades en el gènere.
En el minut 4:22 - Què fa el gat? Creus que tracta amb respecte a la rateta? Com et sents quan algú et pressiona o t'obliga a fer alguna cosa que no t'agrada? T'ha passat alguna vegada? I quan algú no et deixa fer les coses que t'agraden?
En el minut 4:53 - Creus que hi ha violència en aquesta història? Perquè?
En el minut 5:16 - Si li poguessis dir alguna cosa a la Rateta perquè el conte fos diferent, que li diries?
En el minut 5:53 - Què ajuda a la Rateta a sortir del conte? Tu te'ns persones de confiança amb qui contar quan estàs en una situació difícil? Qui serien?
En el minut 7:01 - És difícil a estimar-se a un/a mateix/a? Perquè? Ens agrada tot de nosaltres? Pder aprofundir en el tema us proposem la sessió la meva essència.
Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte Visca les ungles de colors! que explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
Després de l'obra "Tu a la teva!", on l'alumnat ha participat activament en la reflexió sobre els estereotips professionals i la diversitat a través de contes i disfresses, l'activitat "Anem a la una!" servirà per consolidar els aprenentatges i aprofundir en la comprensió dels conceptes treballats durant la representació teatral. Aquesta activitat manté la temàtica central de l'obra —la desconstrucció dels estereotips de gènere i professionals— i ofereix a l’alumnat l'oportunitat de reflexionar i aplicar el que han après a través d'un enfocament participatiu i interactiu.
L’objectiu d’aquestes activitats és que, després del visionat de l'obra de teatre, l’alumnat de CS pugui reflexionar sobre el que els agrada i el que no i les coses que els generen benestar.
La proposta "L'equilibri és cosa de dos" està pensada per reforçar l’aplicació del programa «Sigues tu» a les aules de 3r de l'ESO mitjançant un taller-espectacle que combina el teatre amb la participació activa de l'alumnat.
La proposta pedagògica té com a objectius aprofundir en les temàtiques que es tracten durant l’actuació: els estereotips hegemònics i binaris del gènere, els mites i estereotips sobre les relacions de parella. També permet al professorat tractar els aspectes de la construcció de gènere que considera més importants pel seu grup classe i que han emergit durant l’actuació.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióantiracismeassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments