Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquesta és la tercera sessió de l'itinerari «Sensibilització vers les violències sexuals». Té com a objectius identificar mites i estereotips en relació amb la identitat i el cos, així com facilitar la reflexió personal sobre els malestars i privilegis que ens provoca la relació entre els nostres cossos reals i el model imposat.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Convivència ESO
    • Comunicació interpersonal
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Prejudicis
    Nivell: Secundària (1r i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té l'objectiu de reflexionar amb l’alumnat sobre les etiquetes, els prejudicis i els rumors a través de l’habilitat de comunicació interpersonal.També us pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació als eixos de desigualtat i els privilegis. 

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Autoestima i control intern
    • Ús de pantalles
    Nivell: Secundària (1er i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té els objectius d'ajudar l'alumnat a prendre consciència de les parts de la pròpia identitat que es construeixen a partir del món virtual, així com conèixer quins estereotips reprodueixen els models i referents d'aquest món i generar esperit crític envers aquests.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Agressions sexuals
    • Mites sexualitat
    • Oci nocturn
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment. 

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere
    • Masculinitats
    • Mites sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (1r i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió està orientada a reflexionar amb l'alumnat sobre l'amor, les imatges que tenim associades a aquest sentiment i ajudar-los a deconstruir els mites de l'amor romàntic a través de l'habilitat de l'empatia. 

  • Vídeo
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Estereotips
    • Gelosia
    • Mites sexualitat
    Nivell: Secundària

    En aquest vídeo trobareu explicats, de forma informal i clara, alguns dels mites més estesos entre les persones adolescents (les adultes també) sobre l'amor romàntic. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Afectivitat-sexualitat
    • Comunicació interpersonal
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    En el vídeo es plantegen i es rebaten 4 creences relacionades amb lligar. Anirem parant el vídeo al final de cada mite per fer una activitat relacionada amb aquest. Podem comentar que aquests mites no passen només a les discoteques, també a altres llocs on puguem lligar (parc, centre comercial, institut…).

    • Les noies sedueixen i els nois porten la iniciativa

    Preguntes SOC: Us heu sentit alguna vegada etiquetats o etiquetades com indica el vídeo? Com us ha fet sentir? Què en penseu? Quin judici teniu cap a les altres persones? Heu assenyalat alguna vegada algú o us heu comportat diferent per la seva forma de lligar i interactuar amb el gènere que els atrau? 

    També proposem un role-playing amb una parella que escenifiqui els diferents papers: noi que porta la iniciativa i noia que sedueix, noia que porta la iniciativa i noi que sedueix, dos nois o dues noies en què cadascú fa un paper (seduir o portar la iniciativa). Valorem els estereotips vinculats a aquesta creença i els desmentim.

    • Les persones amb bellesa normativa lliguen més que els que no la tenen

    Preguntes SOC: Com us sentiu en relació amb el vostre físic? Creieu que entreu dins del marc normatiu? Com us sentiu quan no és així? Procureu dissimular? Creieu que lligueu més o menys per l'aspecte que teniu? Amagueu alguna part del vostre físic? Quin pes té la meva imatge en l’autoestima? Noto pressió social? 

    Debat sobre les etiquetes i les modes socials: Què en penseu d’aquest mite? Què us atrau, a ells i elles? Us vestiu d’alguna forma diferent si heu de veure la persona que us agrada? 

    • «Qui bé busca, bé troba», i si diu que no és que sí

    Preguntes SOC: Creieu que es pot modificar el que sent una persona per tu? I el que pensa? Heu perseguit alguna vegada algú? Com us heu sentit? Us han perseguit alguna vegada? Com us fa sentir? Com us sentiu quan us rebutgen? Com us sentiu quan voleu rebutjar algú? Fins on hem d'insistir? 

    Role-playing amb una persona pesada i insistent (amb efecte de drogues o sense) i una persona que diu que no. Es pot fer un debat, que haurà d’incloure parlar sobre el consentiment (només sí és sí).

    • El consum de drogues (inclòs l’alcohol) ajuda a lligar

    Preguntes SOC: Com ens sentim quan hem consumit? És una part de mi, també? Com em sento quan em trobo la persona implicada i jo no he consumit? Se t’han apropat persones sota els efectes de l’alcohol o les drogues? Ho tens present? Canvia alguna cosa? 

    Role-playing simultani amb un noi borratxo insistent i una parella que pot agafar diversos papers. En un costat representarem el que realment passa i en l’altre el que el noi begut creu que passa. Contrastarem les diferents visions.

    * Podem incloure una creença final: sortim de festa per lligar. Només sortim de festa per lligar? Per què hi ha algunes parelles que no permeten sortir de festa l’altra persona? Què hem de fer davant d’aquesta situació?

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Advocació i defensa
    • Assertivitat
    • Autoestima i control intern
    • Comunicació interpersonal
    • Estereotips
    • Pensament crític
    • Respecte per un mateix
    Nivell: Primària Secundària

    Aquest vídeo mostra una versió del clàssic conte de la Ventafocs, amb un enfocament que reconeix i visibilitza el treball de les cuidadores i de la llar, que ha recaigut sempre sobre les dones. 

    Per a elaborar la història, s'han inspirat en experiències reals i properes amb l'objectiu de mostrar la rellevància d'aquest treball que sempre ha quedat a l'ombra. 

    Pot ajudar per reflexionar a l'aula sobre el paper fonamental de les dones que fan aquest treball tan essencial per a la vida i sobre l'apoderament femení.

  • Bibliografia
    • Primària
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Gènere
    • Masculinitats
    Nivell: Educació infantil i Cicle inicial

    La selecció de llibres i recomanacions que componen aquesta maleta pedagògica és fruit de la reflexió i el treball dels professionals de Plural - Centre de Masculinitats de Barcelona. La seva finalitat és apropar la reflexió sobre les masculinitats als entorns educatius que treballen amb la petita infància, introduint diversos temes al llarg de totes les etapes educatives amb l’objectiu d’ampliar la mirada i posar en relleu la riquesa humana.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    • Estereotips
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquest vídeo mostra la pressió estètica que tot sovint pateixen les adolescents per complir amb estàndards de bellesa irreals. Això, no només afecta la seva autoestima, sinó també la seva salut mental. És hora de canviar el conte i promoure l'acceptació d'una mateixa perquè totes les dones, joves i adultes, se sentin guapes tal com són.

    Podeu consultar la Guia Una poma, un mirall... on hi ha propostes per treballar aquest recurs a l'aula. 

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments