Aquesta és la tercera sessió de l'itinerari «Sensibilització vers les violències sexuals». Té com a objectius identificar mites i estereotips en relació amb la identitat i el cos, així com facilitar la reflexió personal sobre els malestars i privilegis que ens provoca la relació entre els nostres cossos reals i el model imposat.
Aquesta sessió té l'objectiu de reflexionar amb l’alumnat sobre les etiquetes, els prejudicis i els rumors a través de l’habilitat de comunicació interpersonal.També us pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació als eixos de desigualtat i els privilegis.
Aquesta sessió té els objectius d'ajudar l'alumnat a prendre consciència de les parts de la pròpia identitat que es construeixen a partir del món virtual, així com conèixer quins estereotips reprodueixen els models i referents d'aquest món i generar esperit crític envers aquests.
Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
Aquesta sessió correspon a la tercera de l'itinerari d'estereotips de gènere adreçat a l'alumnat de 5è de primària. Té l'objectiu de visualitzar els i les professionals que treballen en professions que s'allunyen dels estereotips de gènere a través del treball de l'habilitat d'advocació i compromís social.
Aquesta sessió és la segona de l'itinerari d'estereotips de gènere per cinquè de primària. Té l'objectiu de reflexionar sobre els estereotips de gènere a partir de la pràctica reflexiva.
Aquesta sessió és la primera de l'itinerari sobre estereotips de gènere que us proposem per 5è de primària. A partir d'una sèrie de jocs, podrem reflexionar amb l'alumnat sobre com els condicionants socials i l'imaginari col·lectiu influeixen en la manera de ser i actuar. Permet treballar les habilitats de presa de decisions, pensament crític, solució de problemes i la creativitat.
En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte clàssic "La rateta presumida". La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora,la cultura patriarcal i el masclismeno són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.
Per promoure el diàleg a l'aula:
Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo en el minut 4:23
Llavors podem fer la pregunta al nostre alumnat: Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència?
Posteriorment seguim visionant el vídeo i escoltant les reflexions que es manifesten.
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:
En el minut 1:00 - La Rateta es troba una moneda d'or, que té molt de valor. Què faries tu amb aquesta moneda?
En el minut 1:51 - Algun cop algú t'ha fet sentir únic/a, important o especial? Què ho ha fet?
En el minut 2:24 - L'artista pregunta al públic què ha passat. Què dirieu? Què ha passat en el final del conte?
En el minut 2:39 - De qui creus que és la culpa de què el conte acabí així? Perquè? Algun cop has estat en una situació on no t'estaves sentint bé i t'ha costat identificar-ho? T'ha costat posar el límit? Tenies alguna pista en com senties o estava el teu el cos?. Per aprofundir en aquesta qüestió es pot entrenar l'habilitat de negociació i refús.
En el minut 3:34 - Creus que les motos son coses d'homes? Hi ha coses de nens o de nenes? I coses d'homes o de dones?. Per aprofundir sobre aquest tema us suggerim visualitzxar el vídeoAtrapades en el gènere.
En el minut 4:22 - Què fa el gat? Creus que tracta amb respecte a la rateta? Com et sents quan algú et pressiona o t'obliga a fer alguna cosa que no t'agrada? T'ha passat alguna vegada? I quan algú no et deixa fer les coses que t'agraden?
En el minut 4:53 - Creus que hi ha violència en aquesta història? Perquè?
En el minut 5:16 - Si li poguessis dir alguna cosa a la Rateta perquè el conte fos diferent, que li diries?
En el minut 5:53 - Què ajuda a la Rateta a sortir del conte? Tu te'ns persones de confiança amb qui contar quan estàs en una situació difícil? Qui serien?
En el minut 7:01 - És difícil a estimar-se a un/a mateix/a? Perquè? Ens agrada tot de nosaltres? Pder aprofundir en el tema us proposem la sessió la meva essència.
Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte «Color carn» on els protagonistes de la història són els llapis de colors, concretament el color carn. El primer dia d’escola tots els colors estan molt il·lusionats: per fi sortiran de la capsa i podran pintar els dibuixos dels infants! En Color Groc pintarà el sol de l’estiu, en Color Blau el mar i les onades, en Color Vermell un cotxe rapidíssim... I en Color Carn?
Aquesta entranyable història us ajudarà a reflexionar amb l'alumnat sobre l'existència de mil i un tons de pell i sobre la diversitat.
Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte Visca les ungles de colors! que explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióantiracismeassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments