Recursos

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Infantil
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoestima i control intern
    • Dol i pèrdues
    • Generositat
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Esforç
    Nivell: Infantil i Primària

    Aquest preciós curt mostra la història d'una noia que somnia en ser astronauta i com el seu pare li dona suport fins al final... Ens pot servir per treballar a l'aula els valors de l'esforç i la generositat i les habilitats d'empatia i gestió de les emocions i sentiments entre d'altres. També ens pot ajudar a reflexionar sobre les pèrdues. 

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Quin somni té la protagonista del curt?
    • Penseu que la sort és un factor clau a l'hora d'assolir els nostres objectius o bé amb esforç es pot aconseguir qualsevol cosa? Per què? 
    • Creieu que la protagonista aconsegueix el seu somni a la primera?  Perd la confiança en si mateixa en algun moment? Penseu en alguna cosa que hagueu après des que éreu petits i petites. Com per exemple un esport, llegir o escriure. Ho vau aprendre en un sol dia? Com us ho heu fet per aconseguir-ho?
    • I què passa quan ens equivoquem i tenim la sensació de fracassar?
    • Creieu que el seu pare li dona suport en tot moment? Quins detalls us ho fan pensar? 
    • I vosaltres quins somnis teniu a mig o llarg termini? Què creieu que necessiteu per aconseguir-lo? (Ho podeu compartir en petits grups)
    • Quines emocions sent la protagonista quan mor el seu pare? (Podem fer una pluja d'idees i anotar-les a la pissarra per reflexionar sobre tot el que podem sentir quan es mor un ésser estimat)

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Infantil
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Empatia
    • Generositat
    Nivell: Infantil i Primària

    Aquest anunci noruec ens mostra que, tot sovint, les solucions són més a prop del que sembla. Tanmateix, no n'hi ha prou en posar-nos al lloc de l'altra persona, sinó també cal actuar en conseqüència. Ens pot ajudar a treballar les habilitats de col·laboració i treball en equip i empatia, entre d'altres. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Assetjament
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Empatia
    • Generositat
    Nivell: Primària

    Aquest curtmetratge mostra la història de la Mariana, una nena que pateix assetjament per part d'una d'un grup de nenes més grans. Tot canvia quan un dia la Mariana decideix seguir a una d'elles fins a casa seva.  Ens pot ajudar a abordar la prevenció de l'assetjament entre iguals i a reflexionar sobre les motivacions que porten a una persona a exercir violència. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • Quin penseu que és el tema principal d'aquest curtmetratge? Sabeu que és el bullying o assetjament entre iguals? Ho podeu explicar amb les vostres paraules? *
    • Qui penseu que és la víctima en aquest cas? Per què?
    • Penseu que totes les persones tenen les mateixes possibilitats de ser víctimes o hi ha persones que ho pateixen més pel fet de ser d'un determinat origen, pertanyer al col·lectiu LGTBI o tenir una imatge no normativa o un pes corporal per sobre de la mitjana? 
    • I l'assetjadora, per què penseu que ho fa? És responsabilitat seva o de la seva família? Com penseu que són normalment aquestes persones?
    • Quina de les dues protagonistes sembla que té més recursos per afrontar els problemes? 
    • Penseu que podríeu ser víctima d'assetjament? I assetjar a una altra persona? 
    • Si fóssiu testimonis d'un cas similar al del curtmetratge, què faríeu? Penseu que és millor no ficar-se en temes que no ens afecten directament o tot el contrari? 
    • Què ens pot frenar a actuar davant una situació com aquesta? Podria ser la por? A què penseu que té por la persona agredida? I l'agressora? I les que donen suport a l'agressora? I la resta de la classe?
    • Si fos el cas, a qui ho explicaríeu? Com penseu que es podria ajudar com a grup classe o tota l'escola? 

    Es poden suggerir algunes de les preguntes per debatre primer en petits grups i posteriorment obrir-ho a la resta de l'aula. També es pot fer en moviment en format "línia de foc", situant a l'alumnat en línia i demanant-los que es col·loquin en funció si estan molt o poc d'acord amb les anteriors preguntes.  

    * En aquest document del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya trobareu un resum amb les 10 idees bàsiques sobre l'assetjament entre iguals

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoestima i control intern
    • Col·laboració i treball en equip
    • Diversitat
    • Diversitat funcional
    • Empatia
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Motivació
    • Prejudicis
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.  

    Possibles preguntes pel debat:

    • Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
    • T’has sentit identificat amb algun personatge?
    • Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
    • Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
    • Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Vídeos secundària
    • Ús de pantalles
    • Assetjament
    • Ciberassetjament
    • Convivència
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra un experiment social que posa de manifest la facilitat d'emetre judicis i menysprear les persones a través de les xarxes socials. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les conseqüències d'aquesta conducta i a pensar-ho dues vegades abans d'enviar un comentari pejoratiu. 

    Preguntes pel debat:

    • Que en penseu d'aquest experiment social? Es podria donar una situació semblant?
    • Com us sentiríeu si fóssiu la víctima? I si fóssiu les persones que escriuen?
    • Heu viscut una situació similar? La voleu compartir?
    • Què penseu que podríeu fer com a grup per evitar aquest tipus de situacions?
  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Infantil
    • Empatia
    Nivell: Primària i Secundària

    Aquesta bonica cançó ens parla de la riquesa de la diversitat. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el tema amb els infants i persones adolescents i treballar les habilitats d'empatia, autoestima i pensament crític, entre d'altres. La podeu utilitzar també com a tancament d'alguna de les dinàmiques de convivència. 

    Aquí us podeu descarregar la lletra

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Assetjament
    • Autoestima i control intern
    • Diversitat
    • Empatia
    Nivell: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Us podeu descarregar la lletra aquí

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • LGBTI
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Primària i Secundària

    El videoclip mostra els sentiments d'una noia que s'enamora d'una altra noia. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat 

    • Per què penseu que la cançó es diu papallones?
    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • Penseu que la lletra podria ser la mateixa si aquesta noia s'enamorés d'un noi, enlloc que d'una noia? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual "se li nota"? Per què?
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? En quins aspectes? Per què?
    • El 26 d'abril és el dia de la de visibilitat lèsbica. Penseu que és necessari que existeixi? Per què?

     En funció de l'edat de l'alumnat es poden reorientar les preguntes o fer-ne unes altres. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Autoestima i control intern
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Diversitat
    • Empatia
    • Estereotips

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Assetjament
    • Comunicació interpersonal
    • Diversitat
    • Empatia
    • Prejudicis
    Nivell: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostres sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals. 

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments