Recursos

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Seguretat
    • Tabac
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Valors
    Nivell: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Addiccions
    • Autoestima i control intern
    • Consum d'alcohol
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i solució de problemes
    • Respecte per un mateix
    Nivell: Secundària

    En aquest curtmetratge es mosrtra una situació en la que un jove experimenta amb el consum d'alcohol i cànnabis. També s'expliquen els canvis més importants a l'adolescència.

    Ens pot servir per introduir el tema de les addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Com es deu sentir el noi nou?

    Perquè decideix quedar-se amb ells al banc?

    Hi ha pressió de grup perquè provi la cervesa?

    Com podem dir que no en aquests casos?

    És una forma de conèixer gent i integrar-te?

    Què li passa?

    Us heu trobat en situacions així?

    Us sentiu identificats/des en alguna de les característiques de l’adolescència que apareixen al final del vídeo?

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Autoestima i control intern
    • Drogues
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Motivació
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    Es trata d'un curtmetratge que va guanyar del segon premi del Concurs de Prevenció de Drogues promogut per la Junta Nacional de Drogues d'Uruguay. Ens mostra la història d'un noi que consumeix droga i haurà de prendre una decisió important si vol salvar la seva relació. 

    Ens permet introduir la temàtica d'addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i els sentiments. 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Què passa quan diem No?

    Com afecta que vagi consumit cada dia a la seva companya?

    Com reacciona ell?

    A què es deu referir a que “has d’escollir la fruita permesa?”

  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Convivència
    • Presa de decisions i solució de problemes
    Nivell: Secundària

    El web www.joT'heVist.com s'anuncia pertot arreu. En Beto, l'Isa i la Rosa volen esbrinar de què es tracta i es reuneixen per fer-hi una ullada. Aleshores descobreixen que no és un web creat pels paparazzi per veure les estrelles en la intimitat, com havien pensat d'entrada, sinó un lloc amb moltes escenes d'accidents protagonitzats per persones al volant que tenen una distracció o que estan sota els efectes de les drogues o de l'agressivitat. Després de navegar-hi, s'adonen que és la campanya de llançament d'una nova autoescola.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que hi ha gent que penja fotos o imatges d’imprudències a les xarxes?
    • (S) Per què us sembla que hi ha persones que cometen infraccions de trànsit amb les quals posen en risc la seva vida i la dels altres?
    • (S) Per què creieu que s’han creat, les normes de trànsit? I per què penseu que és important seguir-les?
    • (C) Com creieu que se sentirien, els protagonistes, si l’endemà veiessin els vídeos?
    • (G) Què en penseu vosaltres, dels que pengen vídeos al web www.JoT’heVist.com? Com penseu que reaccionaríeu si algun amic o amiga fes una acció semblant a les que es veuen als vídeos?
  • Vídeo
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Addiccions
    • Col·laboració i treball en equip
    Nivell: Secundària

    Tres nois fugen davant de la proximitat de la policia. Un d’ells, que porta un porro a la mà, aconsegueix escapar. Per protegir-lo, els seus amics donen a la policia les dades d’un altre jove que també es diu Beto, el qual és visitat per l’autoritat perquè respongui per la seva falta. El malentès entre aquests Betos ens permet saber més coses sobre els vetos del consum d’aquesta substància a dins i a fora del propi país.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) Com creieu que se sent en Beto quan la policia el confon? Com us sentiríeu vosaltres? 
    • (G) Quin paper han fet els amics d’en Beto en la gestió del problema?
    • (G) Considereu que en Beto se l’ha tractat de forma injusta? Per què?
    • (G) Què en penseu, de la manera que té en Beto d’afrontar el problema? Què hauríeu fet vosaltres?
    • (C) Què creieu que pensen, en Beto i els seus amics, de l’actitud que ha demostrat la colla del parc culpant en Beto?
    • (S) Per què creieu que hi ha persones que diuen que consumir drogues fa la vida més interessant?
  • Fitxer
    • Secundària
    • Recursos Som-hi!
    • Addiccions
    • Autoestima i control intern
    Nivell: Secundària

    Dinàmica pautada en què s'utilitza la història “Com si res” del Som-hi per treballar la diversió sense drogues (Eix Addiccions - Habilitat d'autoestima i control intern).

  • Àudio
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Drogues
    • Negociació i rebuig
    • Pensament crític
    • Tabac
    • Consum d'alcohol
    Nivell: Primària

    Completar la informació que ometen els missatges publicitaris no només és divertit, sinó que també és necessari per descobrir les veritats que amaguen. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí.

  • Àudio
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Drogues
    • Maneig de la tensió i l'estrès
    • Consum d'alcohol
    Nivell: Primària

    Per acabar amb l’avorriment, l’alcohol no funciona. En canvi, un parc i mitja dotzena d’amics van molt bé.

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí.

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments