En aquesta Guia es presenten orientacions a través de circuits de com cal actuar de forma coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa de suïcidi o de la mort per suïcidi. En la darrera part del document també s’orienta sobre com actuar davant les autolesions no suïcides.
En aquest recull podeu trobar diferents referències de contes per treballar les temàtiques de migració, refugi i convivència, que posa el focus en la reflexió sobre el fet migratori i els reptes que suposa viure en una societat cada cop més diversa i pluricultural. Les trobareu separades segons les diferents edats dels infants destinataris.
Aquest curtmetratge mostra la relació d'un noi i el seu pare, durant diferents etapes de la seva vida, a través de la metàfora de fer una maleta. En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treball a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF.
Aquest curt mostra la història d'una dona, que a travé d'un disc de vinil, recorre les diferents etapes de la seva vida. Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la vida i la mort. En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treballa a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF.
Aquest curtmetratge explica la història d'una nena que viu a la casa del seu avi, i aquest un bon dia es posa malalt. Un dia l'avi li dona una flor a la seva neta perquè la planti prop d'un arbre. Quan la nena torna a casa, se'l troba mort. Ens pot ajudar a parlar sobre la mort i el dol a la primera infància.
En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treballa a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF.
Aquest preciós curt mostra la història d'una noia que somnia en ser astronauta i com el seu pare li dona suport fins al final... Ens pot servir per treballar a l'aula els valors de l'esforç i la generositat i les habilitats d'empatia i gestió de les emocions i sentiments entre d'altres. També ens pot ajudar a reflexionar sobre les pèrdues.
POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT
Quin somni té la protagonista del curt?
Penseu que la sort és un factor clau a l'hora d'assolir els nostres objectius o bé amb esforç es pot aconseguir qualsevol cosa? Per què?
Creieu que la protagonista aconsegueix el seu somni a la primera? Perd la confiança en si mateixa en algun moment? Penseu en alguna cosa que hagueu après des que éreu petits i petites. Com per exemple un esport, llegir o escriure. Ho vau aprendre en un sol dia? Com us ho heu fet per aconseguir-ho?
I què passa quan ens equivoquem i tenim la sensació de fracassar?
Creieu que el seu pare li dona suport en tot moment? Quins detalls us ho fan pensar?
I vosaltres quins somnis teniu a mig o llarg termini? Què creieu que necessiteu per aconseguir-lo? (Ho podeu compartir en petits grups)
Quines emocions sent la protagonista quan mor el seu pare? (Podem fer una pluja d'idees i anotar-les a la pissarra per reflexionar sobre tot el que podem sentir quan es mor un ésser estimat)
En aquest document trobareu un fragment del conte «El petit i jo». Explica la història d'un nen i el seu gos, en Petit, que era un gos molt i molt vell i estava molt cansat. Un dia el Petit va mirar la família, va tancar els ulls i es va morir. Tothom es va posar molt trist, especialment el nen, a qui se li va posar un núvol negre a sobre... Ens pot ajudar a treballar el dol i les pèrdues en la primeria infància.
Aquest conte explica la història de com la Nura ha descobert el secret que amaga el melic. D'allà hi surt un fil invisible que la uneix a totes les persones que més s'estima: la mare, el pare, tiets, les cosines, en Pere..
Aquest conte permet treballar amb els infants els vincles emocionals i les habilitats d'autoestima i gestió de les emocions i sentiments, entre d'altres. Ens pot ser útil especialment al l'inici del curs quan els infants poden tenir sentiments de tristesa per la separació de la família.
Duele és un relat sobre el procés que viuen les persones quan perden un ésser estimat. Cada persona passa el dol de manera diferent, algunes busquen suport en altres persones o en distraccions; d'altres prefereixen estar soles. Sigui quin sigui el camí per transitar-ho, és important expressar les nostres emocions.
Ens pot ajudar a tractar la temàtica a l'aula i treballar les habilitats de gestió de les emocions i els sentiments i empatia entre d'altres. També és un bon recurs per les famílies amb infants que han perdut un ésser estimat.
Les famílies i el professorat de vegades tenen dificultats per acompanyar els infants en les pèrdues. Aquest conte ens pot ajudar a normalitzar i gestionar les emocions que apareixen davant d'una pèrdua. A la part final trobareu un apartat amb una sèrie de consells pràctics.
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i defensaafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióassertivitatassetjamentautoestima i control internbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcol·laboració i treball en equipcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgènerehabilitats per a la vidahigieneinterculturalitatinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemaneig de la tensió i l'estrèsmaneig dels sentiments i les emocionsmasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i rebuigoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i solució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments