Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Advocació i compromís social
    • Afectivitat-sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquesta és la quarta sessió de l'itinerari «Sensibilització vers les violències sexuals». Té com a objectius reflexionar sobre alguns dels drets sexuals i reproductius que tenen les persones amb diversitat funcional, així com aprendre a reconèixer o posar consciència sobre certes situacions que són violències i ser conscients de la normalització de les mateixes.  

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Cooperació i treball en equip
    • Diversitat
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu reflexionar amb l'alumnat sobre la diversitat sexual i de gènere en relació a l'habilitat de col·laboració i treball en equip. 

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària (1er i 2n d'ESO)

    L'objectiu d'aquesta sessió és reflexionar amb l'alumnat sobre l’hegemonia del sistema binari i heterosexual a través de l'habilitat de pensament crític. 

  • Dinàmica
    • Infantil
    • Autoconeixement
    • Cohesió de grup
    • Convivència
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Interculturalitat
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    • Valors

    Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte «Color carn» on els protagonistes de la història són els llapis de colors, concretament el color carn. El primer dia d’escola tots els colors estan molt il·lusionats: per fi sortiran de la capsa i podran pintar els dibuixos dels infants! En Color Groc pintarà el sol de l’estiu, en Color Blau el mar i les onades, en Color Vermell un cotxe rapidíssim... I en Color Carn?
    Aquesta entranyable història us ajudarà a reflexionar amb l'alumnat sobre l'existència de mil i un tons de pell i sobre la diversitat.

  • Dinàmica
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Diversitat
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere

    Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte Visca les ungles de colors! que explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

  • Dinàmica
    • Primària
    • Estereotips
    • Gènere
    • Teatre
    Nivell: Primària (Cicle mitjà)

    Després de l'obra "Tu a la teva!", on l'alumnat ha participat activament en la reflexió sobre els estereotips professionals i la diversitat a través de contes i disfresses, l'activitat "Anem a la una!" servirà per consolidar els aprenentatges i aprofundir en la comprensió dels conceptes treballats durant la representació teatral. Aquesta activitat manté la temàtica central de l'obra —la desconstrucció dels estereotips de gènere i professionals— i ofereix a l’alumnat l'oportunitat de reflexionar i aplicar el que han après a través d'un enfocament participatiu i interactiu. 

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Convivència ESO
    • Diversitat
    • Empatia
    • Prejudicis
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té l'objectiu de promoure una mirada antiracista a partir de l'entrenament de l'habilitat de l'empatia. Ho farem a través de l'anàlisi crítica d'alguns prejudicis, l'autoqüestionament i l'assumpció de responsabilitats. 

    Si no es disposa del temps suficient, les dinàmiques es poden distribuir al llarg de dues sessions. 

  • Bibliografia
    • Primària
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Gènere
    • Masculinitats
    Nivell: Educació infantil i Cicle inicial

    La selecció de llibres i recomanacions que componen aquesta maleta pedagògica és fruit de la reflexió i el treball dels professionals de Plural - Centre de Masculinitats de Barcelona. La seva finalitat és apropar la reflexió sobre les masculinitats als entorns educatius que treballen amb la petita infància, introduint diversos temes al llarg de totes les etapes educatives amb l’objectiu d’ampliar la mirada i posar en relleu la riquesa humana.

  • Fitxer
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    • Masculinitats
    • Mites sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    En aquest document trobareu un itinerari de dinàmiques de grup per treballar l'educació sexual a les hores de tutoria en tot el cicle de l’ESO elaborat per l'entitat Sidastudi. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius i la perspectiva de gènere i inclouen orientacions educatives per facilitar els desenvolupament de l’activitat per part del professorat. Les sessions estan classificades segons el nivell educatiu i a partir de tres eixos: 

    • Coeducació, diversitats i drets
    • Emocions, sentiments i comunicació
    • Cossos, sexualitats i plaer

  • Vídeo
    • Primària
    • Afrontar els desafiaments
    • Assetjament
    • Cohesió de grup
    • Cooperació i treball en equip
    • Convivència
    • Diversitat funcional
    Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquest vídeo en animació mostra la història de l'Ian, un nen de 9 anys amb paràlisi cerebral, a qui aquesta malaltia li afecta la mobilitat i el llenguatge.Com tothom, l'Ian vol tenir amics, però a discriminació, la intimidació i la indiferència no li posran les coses fàcils. 

    Ens pot ajudar a empatitzar amb les dificultats d'algunes persones i a prevenir l'assetjament entre iguals. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    • Què us ha cridat més l'atenció del vídeo?
    • Sabeu que és la paràlisi cerebral? Com penseu que es poden sentir els nens i nenes que la pateixen? Com creieu que volen que els tractin les altres persones? 
    • Què penseu que vol dir quan l'Ian es desintegra en quadrets que el vent s'emporta? Quan passa això? I quan deixa de passar?
    • Quines emocions penseu que sent l'Ian al llarg de la història? I els seus companys i companyes? Podem fer un llistat en forma de pluja d'idees i veure com actua cadscú en fucnió d'aquestes emocions. 

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments