Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El professor Lucas demana als estudiants que, de manera anònima, escriguin preguntes o expliquin situacions relacionades amb la seva sexualitat. Entre totes les cartes que li lliuren, en tria una a l'atzar. L'escrit narra la història d'una companya de classe que té el VIH perquè la seva mare li va transmetre el virus durant la gestació, i que no sap si dir-ho o no obertament a la classe. A paritr d'aquest moment, la desconfiança s'apodera del grup.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quina importància ha donat el grup, al tema del VIH? Per què fins llavors no havia estat un tema important en les seves vides?
    • (S) Per què creieu que la companya amb VIH té el mateix dret que les altres persones a tenir una vida fascinant i plena de reptes?
    • (C) Què en penseu, del fet que la noia hagi decidit mantenir l’anonimat? I què us sembla la resposta del grup davant la reacció de la seva companya?
    • (C) Heu pensat que alguna persona del vostre entorn proper podria ser portadora del VIH? Què faríeu perquè això no afectés la vostra relació?
    • (G) Què penseu que podria fer la classe, perquè la companya tingués prou confiança per explicar-ho? Considereu que l’estan tractant d’una manera injusta? Per què?
    • (G) Creieu que davant d’aquesta situació nova, la classe no sap què fer? I vosaltres, què faríeu?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosa de poc que no mor aixafada per un «telemeteorit»: just mentre camina per davant d'un edifici, un televisor cau al carrer des del cinquè pis. Mentre es refà de l'ensurt, veu un noi de la seva edat que arriba, recull el televisor i el llença al contenidor de les escombraries. La Rosa se li acosta per conversar-hi i descobreix un ogre que està disposat a agredir no només la seva família, sinó també qualsevol persona que li porti la contrària.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quantes vegades teniu la sensació de no poder-vos controlar? En quines situacions?
    • (S) Quan va ser l’última vegada que vau sentir ràbia per alguna cosa que us va dir o fer el vostre pare o mare? Què n’opineu, de la ràbia o la fúria? Què creieu que enfurisma els vostres pares, d’allò que dieu o feu? Què sentiu quan us diuen que no?
    • (C) Quins creieu que són els sentiments d’aquest noi? I els de la mare? Penseu que algun d’aquests personatges té sentiments que preferiria no tenir? Quins? Per què creieu que han arribat a aquest punt?
    • (G) Hi ha algun personatge que es pugui sentir tractat injustament? Com penseu que haurien de resoldre la situació, en Toño i la seva mare?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El professor Lucas presenta la seqüència d'una notícia violenta que publica la premsa del dia i en la qual tres joves agredeixen algú que sembla un indigent o un avi en un caixer automàtic, a més de malmetre una part del mobiliari urbà. A classe dediquen una estona a parlar-ne, i sorgeixen posicions diferents pel que fa a la interpretació dels fets i a qui són les persones o institucions afectades. Un fet personal viscut per un dels estudiants canvia el rumb del debat.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Com penseu que canvia la situació, quan s’adonen que a l’avi d’en Darío li ha passat el mateix?
    • (S) De quines coses que passen al vostre voltant considereu que us hauríeu de preocupar? Per què penseu que les persones es preocupen més de les coses que les afecten directament?
    • (C) Quins sentiments penseu que experimenta la persona agredida? I els agressors, quins sentiments us sembla que poden tenir?
    • (C) Què en penseu, del que diu l’Isa sobre el fet que els carrers foscos poden ser perillosos per a una noia? De qui és responsabilitat, aquesta situació?
    • (G) En qui recau la tasca de cuidar-me a mi, als altres, al “multivers”? Què creieu que hauríem de fer com a societat, per evitar aquesta mena de situacions?
    • (G) Creieu que hauríem de confiar (o desconfiar) de les persones que ens envolten? Per què?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida i en Darío no volen que el diumenge s'acabi perquè el dilluns tenen classe de biologia. Al professor li passa el mateix: l'avorreix fer una classe en què sembbla que tothom estigui endormiscat. Per cridar l'atenció del rpofessor, a classe s'inventen en Griffin, l'estudiant invisible. El professor està encantat de la vida perquè finalment té un «bon alumne». El més curiós del cas és que mai no ha tignut ocasió de veure'l.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què creieu que el professor s’avorreix a classe? I els alumnes? Què en penseu, de l’estratègia que s’empesquen la Lida i en Darío per no avorrir-se?
    • (S) Què penseu que podríeu fer, vosaltres, per convertir en divertides les situacions avorrides en les quals us trobeu quotidianament?
    • (C) Què ha passat? Per què penseu que entre alumnes i professor no se n’ha parlat abans? Què podrien haver fet, entre tots, per entendre’s abans? Quina part de la personalitat desconeguda del professor han descobert, els alumnes?
    • (G) Penseu que a partir d’ara millorarà la situació que planteja la història? Per què sí, o per què no? I a vosaltres, què se us acudeix per millorar la situació?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    S'organitzen en comandos, esperen que es faci de nit, es tapen la cara, esquiven la policia i tramen alguna cosa en un racó de la ciutat. Mentre l'Isa vigila, en Darío fa els forats i la Rosa hi disposita el que amaguen; en Beto s'encarrega de l'herba i l'aigua. Hi ha persones del veïnat que se'n malfien perquè els han vist passar. tenen por que es tracti d'un altre acte vandàlic protagonitzat per jovenalla. Una nit, decideixen seguir-los i descobreixen la «malifeta»: en un terreny abandonat on abans només es veien deixalles i rates, ara hi creix un jardí multicolor.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quin objectiu diríeu que té, el pla ideat per la colla d’en Darío? Per què creieu que hi ha grups de persones que fan coses semblants?
    • (C) Penseu que els pares i les mares dels protagonistes entenien la situació, al principi? En quines altres situacions creieu que les persones adultes tenen un concepte equivocat del jovent?
    • (G) Per què penseu que actuen de nit? De què o de qui tenen por? Per què?
    • (G) Per què creieu que els han tractat de manera injusta? Us ha passat mai que heu tractat injustament algú i després ha resultat que aquella persona, en el fons, tenia bones intencions?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El web www.joT'heVist.com s'anuncia pertot arreu. En Beto, l'Isa i la Rosa volen esbrinar de què es tracta i es reuneixen per fer-hi una ullada. Aleshores descobreixen que no és un web creat pels paparazzi per veure les estrelles en la intimitat, com havien pensat d'entrada, sinó un lloc amb moltes escenes d'accidents protagonitzats per persones al volant que tenen una distracció o que estan sota els efectes de les drogues o de l'agressivitat. Després de navegar-hi, s'adonen que és la campanya de llançament d'una nova autoescola.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què penseu que hi ha gent que penja fotos o imatges d’imprudències a les xarxes?
    • (S) Per què us sembla que hi ha persones que cometen infraccions de trànsit amb les quals posen en risc la seva vida i la dels altres?
    • (S) Per què creieu que s’han creat, les normes de trànsit? I per què penseu que és important seguir-les?
    • (C) Com creieu que se sentirien, els protagonistes, si l’endemà veiessin els vídeos?
    • (G) Què en penseu vosaltres, dels que pengen vídeos al web www.JoT’heVist.com? Com penseu que reaccionaríeu si algun amic o amiga fes una acció semblant a les que es veuen als vídeos?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A l'agenda de la Patricia, les bessones hi descobreixen un cor dibuixat on hi ha el seu nom i el d'una altra noia. La «troballa» marca l'inici d'un seguit d'agressions relacionades amb el lesbianisme de la Patricia. Les bessones opinen que a l'institut només hi ha espai per a la gent normal com elles i no per a persones rares com la Patricia, que de tanta pressió està al límit de la desesperació. La Direcció de l'institut es reuneix amb les protagonistes de la història i amb les seves famílies. Durant la trobada, tots junts analitzen la situació i estudien diferents maneres de resoldre-la.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) Per què creieu que hi ha persones per a les quals l’homosexualitat és un problema? En què afecta la nostra vida, el fet que altres persones tinguin una orientació sexual diferent?
    • (C) Com creieu que se senten, les persones homosexuals, bisexuals o transsexuals, quan són discriminades?
    • (S) Si al vostre institut passés un cas com aquest, com actuaríeu? Per què creieu que les bessones actuen així? Totes dues pensen el mateix?
    • (G) Com us sentiríeu, si un amic/amiga vostre assetgés un company o companya per la seva orientació sexual? Què faríeu? I vosaltres, si us trobéssiu en la mateixa situació que la Patricia, amb qui creieu que podríeu comptar?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Jorge Humberto és un noi colombià que guanya el concurs de contes organitzat a l'institut amb motiu del Dia del Llibre. Està molt content, perquè una part del premi consisteix a llegir-lo a l'aula magma. Quan falten poques hores perquè se celebri l'acte, s'assabenta que el seu conte el llegirà algú altre que parla «normal». A última hora, el grup de Som-hi fa un canvi de plans que sorprèn no nomñes el professor sinó també en Jorge Humberto, que és aclamat per tot el públic.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Mes enllà del fet que en sigui l’autor, per què penseu que és important, per a en Jorge Humberto, llegir el que ha escrit? I vosaltres, quines coses interessants creieu quE podeu fer en el futur?
    • (C) Per què diríeu que el professor no vol que llegeixi el seu conte?
    • (C) La reacció de la Lida ha sorprès en Jorge Humberto. I a vosaltres, en quina situació us ha sorprès algú que coneixíeu bé?
    • (G) Creieu que el professor ha tractat injustament en Jorge Humberto? En quina situació us ha passat res de semblant, a vosaltres?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosmira, una noia cega, va enregistrar enàudio la final del campionat de futbol de l'any passat: en la gravació se senten baralles, agressions, insults...Ella té el somni d'organitzar un campionat en què s'aprenguin altres coses més divertides i profitoses. Amb uns quants seguidors, l'insitut decideix celebrar dos campionats: El de futbol clàssic i el de convifut (futbol per al convivència)

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què penseu que és important, a l’hora de practicar un esport? Per què creieu que l’esport pot ser una font de satisfacció i plaer?
    • (C) Per què diríeu que alguns companys de la història no entenen que altres vulguin jugar al convifut? Per què no ho volen provar?
    • (G) Quines diferències creieu que hi ha, entre el futbol clàssic i el convifut? Si us canviessin les normes del futbol, com penseu que reaccionaríeu? Us hi sabríeu adaptar?
    • (G) Quines diferències hi ha entre un esport individual i un de col·lectiu? Quin us sembla més satisfactori? Per què?
    • (G) Les persones amb alguna dificultat, com la Rosmira, com creieu que se senten, quan poden jugar al convifut amb els altres companys? Penseu que caldria adaptar l’esport a la persona que té una discapacitat o al revés?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Darío s'ha tornat a barallar, i arran de la batussa comença a assistir a sessions de suport psicològic. Una activitat que d'entrada li sembla un càstig s'acaba convertint en un moment agradable gràcies al qual descobreix la manera de controlar la seva agressivitat. A l'institut corre la brama que està tocat de l'ala perquè va al psicòleg. Amb ironia, amb humor i amb algunes de les tàctiques que ha après, en darío s'enfronta amb les provocacions i enforteix així el múscul de l'autocontrol.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) En algun moment de la vida tots hem comprovat que, davant d’algunes contrarietats, perdem els estreps i fins i tot canviem de color i deixem que el monstre que portem dins surti fora i en faci una de les seves. Quantes vegades l’heu vist, aquest monstre? Com és? Per què creieu que surt? Ha atacat o esporuguit algú? Com us ho heu fet, per controlar-lo?
    • (C) Per a què penseu que serveixen, les ulleres que el psicòleg dóna a en Darío?
    • (C) Una estona després que li surti el monstre de dins, com creieu que se sent, en Darío? Quin sentiment us sembla que preferiria no tenir?
    • (G) Per què creieu que en Darío no vol anar al psicòleg? Penseu que l’ajuda finalment? En què?
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR